Ik zit dit hele topic vol verbazing te lezen. Kennelijk neemt niemand echt de moeite om nu eens op te zoeken hoe het nu precies zit. Het begint allemaal bij de algemene ontheffing van de bepalingen van RVV90. Dat gaat natuurlijk erg ver, maar dan is er vervolgens de brancherichtlijn, die aan deze algemene ontheffing beperkingen oplegt:
"Deze brancherichtlijn is van toepassing op politievoertuigen die rijden met optische en geluidssignalen (en dus voorrangsvoertuig zijn in de zin van het RVV90). Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90."
En ook niet onbelangrijk:
"Voor de bestuurders van politievoertuigen is de inhoud van deze brancherichtlijn verplichtend en dient men in overeenstemming daarmee te handelen."
Dus hoewel het een richtlijn betreft, zijn politieambtenaren verplicht zich aan deze richtlijn te houden. Wat staat er nu zoal in deze richtlijn m.b.t. tot het filmpje. Gezien de titel gaat het kennelijk om de vraag wel of geen gebruik van OGS. Laten we dan maar eerst eens kijken wanneer het gebruik van OGS is toegestaan. In het voorgaande staat al dat er toestemming moet zijn van de meldkamer. Deze toestemming wordt slechts gegeven wanneer de betrokken ambtenaar een "dringende taak" heeft. Het moet daarbij dus gaan om een prio 1 melding, maar niet elke prio 1 melding leidt automatisch tot toestemming.
"Het verlenen van toestemming tot het voeren van de optische en geluidssignalen gebeurt afzonderlijk van de prioritering van de melding. Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een ’prioriteit 1-melding’, de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen."
Wanneer er toestemming is gegeven, betekend dat niet dat de betrokken politieambtenaar ook gebruik moet maken van deze toestemming
"De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen. Daarbij weegt hij nogmaals de situatie en omstandigheden."
Nu geven een om (met toestemming) alleen met lichtsignalen te rijden, en bijvoorbeeld alleen bij het naderen van een kruispunt de geluidsignalen bij te schakelen. De richtlijn is hier echter heel duidelijk over:
"Indien hij gebruikmaakt van de optische en geluidssignalen voert hij deze in principe gedurende de hele rit. Mocht de bestuurder besluiten dat het gebruik van optische en geluidssignalen niet meer op zijn plaats is, dan vervolgt hij de rest van de rit zonder de status van voorrangsvoertuig. Het voortdurend aan- en uitzetten van de signalen wordt onwenselijk geacht."
De reden dat het onwenselijk is is vrij logisch, als je het bekijkt vanuit het gezichtspunt van andere weggebruikers. Want die hoeven helemaal niet af te wegen of een politie (of ander hulpverleningsvoertuig) toestemming heeft, maar die hebben, wanneer er geen OGS gevoerd wordt, alleen te maken met een politievoertuig wat weliswaar verkeerovertredingen maken maken, maar waar je geen voorrang aan hoeft te verlenen. Maar zodra de OGS wel aan staan, dan wordt het opeens een voorrangsvoertuig, en moet er wel voorrang verleend worden.
Voor de bestuurder van de politieauto veranderd er niet zo veel, want ondanks dat hij met OGS opeens voorrang heeft, mag hij deze toch niet nemen. Het onderscheid tussen overdag en nacht wat een aantal hier maken, wordt niet genoemd in de richtlijn, en is derhalve ook niet relevant. Het is dan vaak wat rustiger op de weg, wellicht is er dan minder snel noodzaak om met name de geluidsignalen aan te zetten, maar als ze eenmaal aan staan dan dienen zij in principe ook aan te blijven. EN natuurlijk, bij het naderen van een mogelijk heterdaad situatie gaan de lampen en/of geluid uit.
In het filmpje hebben we te maken met een politieauto die alleen de blauwe lichten aan heeft. Of hij nu wel of niet op weg is naar een prio 1 melding doet niet ter zake. Want zelfs als hij toestemming had heeft hij er voor gekozen om geen gebruik te maken van deze toestemming. De brancherichtlijn is dan de MAXIMAAL TOELAATBARE grens voor het rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90.
De bestuurder rijdt op een trambaan, wat voor normale weggebruikers niet toegestaan is, maar de politieagent heeft daar dus ontheffing voor. Vervolgens besluit hij de trams in te halen. De richtlijn zegt hierover:
"Tegen het verkeer inrijden
Dit is slechts toegestaan als er sprake is van een significante tijdwinst en er met een snelheid wordt gereden waarbij er gestopt kan worden binnen de afstand die is te overzien. Dit geldt voor gebodsborden, gesloten verklaringen en het rijden op weghelften bestemd voor het tegemoet komend verkeer."
Ik denk dat het wel duidelijk is dat er sprake is van een significante tijdwinst, dus op zich is het geen probleem dat hij dit doet. Dit mag zowel met als zonder OGS. Maar dan de snelheid, deze is volgens mij te hoog. Indien de voetganger de politieauto niet had opgemerkt en gewoon was doorgelopen, dan had de politieauto nooit op tijd kunnen remmen. Dat laat onverlet dat het natuurlijk een heel domme actie is van de voetganger, maar je ziet zelfs voetgangers tussen trams doorhollen, en daar dient de bestuurder rekening mee te houden. Bij (stilstaande) files mag er slechts met 20km per uur over de vluchtstrook gereden worden, Ook het kruispunt waar de bestuurder wel met gepaste snelheid overheen gaat is overzichterlijker dan het inhalen van de tram. ik denk dat deze situatie gevaarlijker is en de snelheid dus maximaal (maar eigenlijk minder) als 20 km zou zijn.
En dan natuurlijk het gegeven dat hij opeens besluit het geluid bij te zetten. Het kan natuurlijk zo zijn dat hij pas op dat moment toestemming kreeg. Als hij die toestemming al had dan had hij beter het geluid al voor het inhalen van de trams bij kunnen zetten. Als hij op dat moment toestemming kreeg, vind ik het wel een ongelukkig moment, want op het moment dat hij hem aanzet staat hij naast de tram, en is dus niet voor iedereen zichtbaar en kan inderdaad dus een schrikreactie veroorzaken. En als hij het geluid alleen bijzet omdat hij de kruising nadert dan is hij gewoon verkeerd bezig.
verder is er een discussie of er alleen met blauwe lichten gereden mag worden.
Volgens mij is OGS (optische en GELUIDS signalen) OGS en niet OS. Er staat helemaal nergens dat er alleen met blauw (dus zonder geluid) gereden mag worden.
Oh nee? De brancherichtlijn zegt:
"Volgens artikel 50 RVV90 zijn weggebruikers verplicht voorrangsvoertuigen te allen tijde voorrang te verlenen. Dit houdt tevens in dat indien slechts één van beide signalen gebruikt wordt, geen sprake is van een voorrangsvoertuig en de bestuurder van een dergelijk voertuig zich aan de normale voorrangsregels moet houden."
En verder:
"8. Het gebruik van overige signalen
Naast het blauwe zwaai- of knipperlicht is de politie ook gerechtigd om andere bijzondere signalen te voeren, te weten:
• geel zwaai- of knipperlicht
• groen zwaai- of knipperlicht
Ingevolge artikel 30 RVV90 en artikel 5a van de regeling optische en geluidssignalen moet het gele licht gebruikt worden als de
kans bestaat dat het voertuig, tijdens werkzaamheden, niet op tijd door andere weggebruikers wordt opgemerkt.
De politie mag hiervoor ook de blauwe lichten gebruiken. In de praktijk blijkt dat het alarmerende effect hiervan soms leidt tot gevaarlijke situaties. In die gevallen gaat de voorkeur uit naar de gele lichten. Hierbij wordt aangesloten bij het advies aan de minister van Verkeer en Waterstaat dat voorstelt één set gele verlichting te verplichten op alle opvallende politievoertuigen.
....
Het gebruik van alleen de geluidssignalen is niet toegestaan."
Dus alleen de blauwe lichten voeren is wel degelijk toegestaan.
Enne, met 18 dienstjaren durf ik wel te beweren dat ik enigzins ervaringsdeskundige ben.
Een heel slecht argument. Vele bestuurders denken ook omdat zij al heel lang rijden dat zij erg goed rijden. Ik denk dat jij die in al die jaren vaak bent tegengekomen. Maar dat jij veel ervaring hebt, wil niet zeggen dat jij de theorie goed beheerst.
bron:
http://www.tm-cs.nl/downloads/voorschriften-signalering/npi-brancherichtlijnpdf.pdf