Zou ik hier aan de kant gaan zoals de automobilist doet?
Mijn 1e gevoel zegt nee. Ze moeten leren....alles aan of alles uit.
Maak je dan bijv mensen wakker midden in de nacht, jammer dan.
Duurt een prio 1 rit lang omdat men lange afstanden moet overbruggen, jammer dan, dan moeten ze maar zorgen dat de aanrijtijden korten worden.
Ps: Voor de politie heb ik dan wel weer begrip als ze alleen optische signalen zouden voeren, voorbeelden zijn al genoemd.
Totaal gelul. Echt, eerlijk waar. Niet aan de kant gaan voor een spoedvoertuig is ronduit belachelijk. Alle chauffeurs weten dat ze zowel met optische als geluidssignalen moeten rijden, maar er zijn genoeg redenen waarom ze de toeters even uitschakelen. Denk aan een bericht van de RAC (zeker met martinhoorns moet de mobilofoon dan wel erg hard staan), een rustige en overzichtelijke weg of zoals in ons geval bijvoorbeeld een grote psychiatrische zorginstelling waar cliënten de muren ertussenuit knagen als ze een spoedvoertuig voorbij zien komen.
Dat heeft niets met leren te maken, dat is inzicht van de chauffeur. En wie ben jij om eigen rechter te spelen? Opzouten, wie weet zijn er mensenlevens in gevaar. Ook dat van die aanrijdtijden is volledige onzin, want iedere post zou wel zes tankautospuiten, drie redvoertuigen en tientallen andere voertuigen willen hebben staan, maar de regio beslist. Daar kan een chauffeur niet voor verantwoordelijk gehouden worden. Volgens mij heb jij ernstig weinig ervaring met spoedritten, want anders had je je wel iets anders uitgelaten. Overigens: de meest gevaarlijke situaties tijdens het aanrijden heb ik meegemaakt terwijl ook de geluidssignalen ingeschakeld waren..................
Maar nogmaals: het is ronduit belachelijk en verwerpelijk om te denken dat je een chauffeur "iets kan leren" door ervoor te blijven rijden