Als je als bestuurder van een voorrangsvoertuig in je hoofd OOK de knop kunt omzetten terwijl je de sirene-knop uitzet, dat je vanaf dat moment strikt genomen inderdaad géén voorrangsvoertuig volgens de letter der wet (en dus ook onverhoopt voor het hekje bij de rechter) meer bent.
De ontheffing van het RVV is er niet meer, zonder je sirene: alleen blauw, je BENT niets. Los van het feit en de discussie die al eerder gevoerd is of "een goeie bestuurder zelf de inschatting wel of niet kan maken om de sirene uit te doen (midden in de nacht, 4baans snelweg, geen verkeer) en los van de alom gedeelde mening dat eenieder ook bij het zien van blauw gewoon aan de kant zou moeten gaan, als je je maar beseft en de "ik ben prio1"-knop in je hoofd ook maar omdraait zodra je de sirene uit zet.
Dit is mij, en mede METr-chauffeurs, tijdens onze les- en cursusdag afgelopen zaterdag (allen met certificaat geslaagd, proficiat jongens) door de instructeur op het hart gedrukt.
Tussen aan de ene kant art. 91 RVV en aan de andere kant art. 5 en art. 6 WVW zit het grote grijze gebied V/V: Verstand en Verantwoordelijkheid. Zonder die twee beiden zit je, alle in de noodhulp verlenende sectoren werkzame chauffeurs, nou eenmaal niet achter het stuur van een voorrangsvoertuig.
Keep it safe out there y'all. Teetuu.