Even samenvatten, er zijn twee posities in deze discussie.
De ene zegt: "Regels zijn regels. En daar mag niet van afgeweken worden, onder geen enkele voorwaarde."
En de andere zegt: "Regels zijn regels, maar ik heb mijn eigen verstand. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn handelen en maak op basis daarvan mijn eigen afweging."
Ik weet wel welk standpunt ik heb.
Nou, het is heel simpel. De chauffeurs van hulpdiensten krijgen allemaal een gedegen rijopleiding. Bij de brandweer wordt een chaueffeur vanaf dag 1 op het hart gedrukt, dat bij een prio1-rit alles aan moet, sirenes en blauw blauw. Iedere chauffeur zit dan braaf ja te knikken, maar zodra ze de papieren hebben gaat er ergens een knop om en gaan ze toch hun eigen draai aan het verhaal geven.
Met als gevolg, in stad A kun je een TS tegenkomen met alleen blauw blauw, en in stad B komen ze een TS tegen waarbij alles volgens de regels wordt gevoert. En een volgende stad doet de chauffeur van alles wat. Kortom, het eenduiding plaatje voor de weggebruiker is zoek.
Nu worden er allerlei redenen en slappe excuses aangevoert. Maar het is van de zotte dat uberhaupt die excuses en redenen verzonnen worden. De essentie is dat elke chauffeur dezelfde opleiding heeft gehad, en zich dan ook moet houden aan de regels.
Handhaven is ook geen probleem, ten eerste hebben we een Bevelvoerder er naast zitten die er wat van kan zeggen. Daarnaast kan de black-box worden uitgelezen. En laat een chauffeur maar uitleggen waarom hij zijn eigen regels erop na heeft gehouden.