Niet de branche-richtlijnen aanpassen maar het RVV., indien dit verandert wordt.
(Dat een motorvoertuig met alleen OS een voorrangsvoertuig is (geworden) )
Zodat het niet alleen bij de bestuurders van politie, brandweer, ambulance bekend is dat ze voorrangsvoertuigen zijn, het lijkt me logisch dat het overige verkeer dan ook weet dat het (wettelijk) voorrangsvoertuigen zijn (geworden). (dat kan wel eens handig zijn...)
Je moet in mijn optiek dit soort dingen wettelijk veranderen anders kan de politie de weggebruikers er nog niet "op aanspreken" .
Het lijkt mij onzinnig om het RVV zo aan te passen dat voertuigen met alleen optische signalen ook voorrangsvoertuigen worden. Zo gaat het helemaal voorbij aan de verkeersdeelnemers die minder ziend of blind zijn. Er zijn ook genoeg situaties te bedenken waar verkeersdeelnemers pas op het laatste moment (of te laat) zicht hebben op het voorrangsvoertuig.
Bovendien creëert het alleen maar meer onduidelijkheid bij overige verkeersdeelnemers als er meerdere soorten voorrangsvoertuigen zijn.
Mijn mening is niet zo belangrijk omdat ik geen hulpverlener ben, laat staan een voorrangsvoertuig heb bestuurd, dus leg ik mijn oor graag te luister bij de praktijk mensen.
Het enigste wat ik kwijt wil, is een aanvulling op deze opmerking (waar ik me bij aansluit).
Als je als bestuurder van een voorrangsvoertuig in je hoofd OOK de knop kunt omzetten terwijl je de sirene-knop uitzet, dat je vanaf dat moment strikt genomen inderdaad géén voorrangsvoertuig volgens de letter der wet (en dus ook onverhoopt voor het hekje bij de rechter) meer bent.
De brancherichtlijn is opgesteld om bestuurders van voorrangsvoertuigen regels te geven voor het verantwoordelijk gebruik van de uitzonderingen op het RVV die gelden voor een voorrangsvoertuig. (Incl. de overige uitzonderingen die voortkomen uit de ontheffingen voor hulpdiensten en de Politie)
Je neemt als bestuurder dan een grotere verantwoordelijkheid als je hier van af wijkt, iets wat op zich niet altijd erg is, zolang een bestuurder dat ook maar beseft..
Ik heb vertrouwen in de bestuurders van hulpverlenings voertuigen en zeker als die als voorrangsvoertuig fungeren. Desondanks blijven het mensen en ieder mens maakt fouten.
Hoe meer handelingen de bestuurder moet doen, hoe groter de kans op een fout is (bjiv "te laat" inschakelen).
Dat zelfde geldt voor de overige verkeersdeelnemers, als zij hun gedrag aan moeten passen op het plotseling veranderen van een "normale" verkeersdeelnemer naar voorrangs voertuig dan neemt ook de kans op fouten van hun kant toe.
Los van de praktijk, wordt het bij een mogelijk ongeluk veel moeilijker om vast te stellen of de richtlijnen zijn gevolgd, met alle mogelijke gevolgen voor de bestuurder van dien....