Dank je wel voor je reactie.
Ik werk veel in de kinderopvang en vind het echt eng om te zien dat kinderen zo met vuurwerk "spelen".
De jongste stond vanmiddag met vuurwerk om zich heen te zwaaien (Tja, je hoeft zoiets maar 1x per ongeluk tegen iemand aan of op de vuurwerk tas te laten vallen). Een van de andere kinderen ging op de stoep zitten, ja echt zitten, om vuurwerk dat 10cm? naast 'm op de stoep lag, aan te steken.
Vader zag het, zei er niets van. Dus onder begeleiding waren ze nu wel.
Hier hebben vanmiddag 2 andere jongens gestaan, jaar of 13/14, (zonder ouders) 2,5u achter elkaar rotjes oid staan afsteken.
Nu worden er af en toe een keiharde knal in de straat gemikt. Eerlijk gezegd ben ik daar echt heel bang voor en raak er ook een beetje van in paniek.
Het wordt gegooid uit een andere straat, geeft (meestal groen?) licht op de straat en dan ineens een enorme knal en daarna veel rook.
Zou mij niet verbazen als het illegaal is, maarja, wat doe ik eraan? "Politie, er was een harde knal in de straat" ?
Ik weet niet eens hoe het vuurwerk heet en of het wel legaal is. (Kan me echt niet voorstellen, mijn oren suizen ervan)
Maarja, af en toe 1 zo'n klap, wat kan de politie er aan doen? Niets, lijkt me...
Vorig jaar van 25 december tot half april, bijna wekelijks zo'n knal in de straat. Ik weet niet of ik het trauma mag/moet noemen, maar ik heb nog steeds "last" van die knallen/angst van toen. Lig soms urenlang in bed naar het raam te kijken of ik flikkerend licht zie, dat zag ik steeds voor de knal. Deze harde klappen nu, is hetzelfde, weet ik zeker.