Afbellen ambulance

Auteur Topic: Afbellen ambulance  (gelezen 11740 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 12 januari 2005, 19:51:21
Vandaag kreeg ik van een van mijn cursisten het volgende verhaal te horen.
Door een harde windstoot wordt een fietster de rijbaan opgeblazen en wordt daarbij door een passerende auto geschept. Aan de voorzijde van de auto was behoorlijk wat schade. De fiets had veel schade om dat de auto over wielen de fiets was gereden.

Het slachtoffer was goed aanspreekbaar, ademde nog redelijk normaal, maar gaf wel behoorlijk pijn aan de zijde waarmee ze de auto geraakt heeft. De EHBO'er vertelde dat ze met de nodigde pijn uiteindelijk zelfstandig in de auto was gaan zitten.

Tot verbazing van de EHBO'er vertelde de agent dat hij de ambulance had afgebeld omdat het allemaal mee viel en mevrouw met een auto naar de huisarts kon gaan.

Dit alles op basis van observaties vanaf enige afstand en zonder naarde bevindingen van de EHBO'er te vragen.

In mijn ogen mag geen risico gelopen worden, omdat er mogelijk kleine inwendige bloedingen kunnen zijn die binnen uren tot grote problemen kunnen leiden.

Ik ben er niet bij geweest en kan en wil dan ook geen oordeel vellen over de agent in kwestie. Ik ga er vanuit dt hij naar eer en geweten heeft gehandeld op basis van zijn inschattingen op dat moment.

Maar in hoeverre bestaan er binnen de politie richtlijnen hoe te handelen in dat soort gevallen


Omstanders




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2005, 21:05:12
aan de andere kant nog een geluk, als de ambulance het nodig had gevonden om het s.o uit je auto te knippen (brandweer) dan is toch mooi je auto total-loss.

Daarom is het denk ik als E.H-er ook niet verstandig om dat te doen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2005, 23:53:25
Om misverstanden te voorkomen ze zat in de auto die haar had aangereden


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2005, 06:00:15
Om misverstanden te voorkomen ze zat in de auto die haar had aangereden
Dat klopt...maar ik heb ook weleens een politieauto gezien waar de brandweer een hele mooie cabrio van gemaakt had omdat de agenten het slachtoffer droog achterin de auto gezet hadden..

Voor zover ik weet is er daarvoor geen protocol....als de politie gaat kijken of de ambulance nodig is maken ze een inschatting, en dan gaat de ambulance wel of niet rijden. Als de melding bij de CPA binnenkomt beslist volgens mij de CPA of de Ambu wel of niet doorrijdt na nadere info van de politie...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2005, 08:47:18
Als het slachtoffer zelf aangeeft dat zij met de auto naar de huisarts wil, lijkt het mij niet slim om een ambulance ter plaatse te laten komen. Op dat moment dat ze weg rijden staat de ambulance voor een verlaten plaats van ongeval. Het zal voor de politie ook niet mogelijk zijn om die mevrouw vast te houden tot de ambulance ter plaatse is.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2005, 09:35:22
Als het slachtoffer zelf aangeeft dat zij met de auto naar de huisarts wil, lijkt het mij niet slim om een ambulance ter plaatse te laten komen. Op dat moment dat ze weg rijden staat de ambulance voor een verlaten plaats van ongeval. Het zal voor de politie ook niet mogelijk zijn om die mevrouw vast te houden tot de ambulance ter plaatse is.
Over het algemeen genomen zal een weldenkend persoon wel op het advies van de agent of andere hulpverlener ingaan en dientengevolge wachtten op een ambulance, als die onderweg is.... ;)


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2005, 15:22:03
Helemaal gelijk in FiremanR, helaas blijkt dat in de praktijk er steeds meer personen zijn die niet zo weldenkend zijn. Maar met een beetje overtuigingskracht moet je de meeste mensen wel kunnen overtuigen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2005, 01:02:43
Als het slachtoffer zelf aangeeft dat zij met de auto naar de huisarts wil, lijkt het mij niet slim om een ambulance ter plaatse te laten komen. Op dat moment dat ze weg rijden staat de ambulance voor een verlaten plaats van ongeval. Het zal voor de politie ook niet mogelijk zijn om die mevrouw vast te houden tot de ambulance ter plaatse is.

Mevrouw was niets gevraagd, het was een mededeling van de agent.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2005, 08:16:16
Dan is het niet slim van de agent, als men een ambu ter plaatse roept laat die dan ook komen. Tenzij er voldoende reden is om deze af te bellen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2005, 00:14:59
Ik heb pas een fietser (17) die aangereden was in een dertig km zône "gezond" verklaard. Nergens pijn, top tot teen gedaan, alle vraagjes goed beantwoord, geen deuk in de auto alleen gevallen op haar zij. Moest van de omstanders blijven liggen, niet bewegen! Niets aan het handje, eerst beentjes omhoog, dan zachtjes omhoog laten zitten zonder hulp, geen au, voorzichtig gaan staan, voel niks niet duizelig eigelijk heb ik alleen een klein schaafwondje aan m'n pols. Ja als ik straks nog ergens last van krijg ga ik langs de huisarts...maar nu ga ik naar huis fietsen. Aanrijder (auto altijd de schuld) wil de fiets en haar wel thuis brengen maar dat wil ze niet. Snel ter plaatse zijnde Edwin J te H (onze plaatselijke fotograaf en ervaringsdeskundige was wel héél boos op mij) onverantwoord!! Toen ik thuis een paar straten verderop uitstapte hoorde ik de ambu. Had dus kennelijk toch iemand gebeld.   ???

Maar om op afstand een ambu niet nodig in te schatten, wat moet Edwin daar dan wel niet van denken!

Henk