Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer ‘Nu hebben we echt een probleem’, dacht schipper Sven Oomens (24). Om 02.00 uur in de nacht van maandag op dinsdag zag hij vanuit de stuurhut van het containerschip Nautictrans de negentig ton zware deur van sluis Eefde met grote klappen en vonken naar beneden komen. Het schip had dinsdagmiddag rond half drie in Rotterdam moeten zijn, maar naar verwachting duurt het nog een kleine week voor het de sluis weer uit kan. Inmiddels liggen volgens een voorlopige schatting zo’n 30-40 schepen op het Twentekanaal voor de stremming.Oomens was met 104 teu onderweg van de containerterminal in Hengelo naar Rotterdam. Schipper Arie de Waardt, die samen met Oomens eigenaar is van het 110 meter lange containerschip, lag te slapen. Stuurman Daniel van Walsum (26) stond voorop. ‘Wij voeren in de nacht van maandag op dinsdag tegen tien voor twee de sluis in’, vertelt Oomens. ‘Toen we erin lagen ging de sluisdeur als normaal open. Maar toen de deur nog een meter of twee omhoog moest, stortte die naar beneden. Eerst schaarde de deur nog een beetje, daarna het gevaarte recht naar beneden. Ik raak niet snel in paniek, dus heb ik eerst het schip vastgelegd. Maar daarna schrok ik toch wel. Ik realiseerde mij toen dat het ook vreselijk fout had kunnen gaan. Ik ben daarna direct naar de sluismeester gegaan. Die stond ook te trillen op zijn benen.’
Nautictrans vast in sluiskolk, 30-40 schepen ‘gevangen’‘De jongens hebben de schrik van hun leven gehad’, zegt De Waardt. ’Het was een hels kabaal, zoveel staal dat naar beneden komt. En verder brokstukken, glas, dakpannen en metaaldelen. Met het kabaal van dat contragewicht dat losschoot en de kabels daarvan, die knapten. Die torens stonden zo te trillen dat de dakpannen eraf vlogen. De ramen werden kapot getrild en toen even later ook het contragewicht naar beneden kwam met kettingen en al, vlogen de kettingen door de ramen, die met sponningen en al naar beneden kwamen. Wonder boven wonder is er niets op ons schip terecht gekomen. Daniel stond er 15 meter vanaf. We hebben zoveel geluk gehad. De deur had ook kunnen vallen als het licht al groen was, dat had een minuut gescheeld.’
Voorlopig zit de Nautictrans in de sluis gevangen. ‘We zijn er aan de bovenkant ingevaren en aan onze achterkant durven ze de deuren niet open te trekken. Want dan zou het hele kanaal leeg kunnen lopen. We hebben van Rijkswaterstaat gehoord dan we voorlopig moeten rekenen op een week liggen en dan zou de reparatie nog zo’n twee tot drie weken kunnen gaan duren.’
Volgens De Waardt is er ook nog wel een voordeel aan het hele verhaal: ‘Ik denk dat ik vanavond of morgen lekker naar huis ga. Daar ben ik van voor de feestdagen niet meer geweest.. Dan zie ik mijn vrouw ook nog eens.’
Nog onbekendDirecteur Joke Cuperus van Rijkswaterstaat Oost-Nederland kwalificeert het vallen van de deur als ‘een zeer ernstig incident’ en verwacht dat de reparatie nog wel enkele weken kan duren. Ze kon de binnenvaart nog geen duidelijkheid geven wanneer de stremming wordt opgeheven. ‘We moeten eerst onderzoeken wat er precies is gebeurd en wat de schade is aan de deuren, het gebouw en de sluiskolk. Daarvoor gaan duikers eerst kijken of er ook iets aan de kolk is beschadigd. Zeker is dat het onderzoek niet in een dag is geklaard. Dit onderzoek moet grondig gebeuren en duurt zeker een aantal dagen. Afhankelijk van de uitkomsten gaan we dan verder maatregelen treffen.’
Wie er verantwoordelijk is voor het vallen van de deur, is nog niet bekend. Wie de schade moet betalen, weet Rijkswaterstaat dus ook nog niet. RWS geeft wel aan dat in 2004 de sluisdeuren inclusief de elektromotoren zijn vervangen. In 2006 zijn de tandwielkasten en het benedenhoofd gereviseerd. In 2009 is de schuifaandrijving van de deuren vervangen die zorgt voor het in- en uitlaten van het water in de sluis. Daarnaast voert RWS volgens eigen zeggen regulier onderhoud uit. ‘Maar we zien nu hoe kwetsbaar een sluis is waar jaarlijks 17.000 schepen doorheen gaan en die slechts één kolk heeft’, concludeerde Cuperus.
Derde keerDit is overigens de derde keer dat De Waardt in een sluis ligt opgesloten. ‘De eerste keer was in de Julianasluis in Gouda, Daar liep de rijdende deur op een blok hout vast en lag ik 24 uur. De tweede keer was in de oude sluis van Tiel, daar brak de deur door de verbrande remmen heen, ook 24 uur. Dit is veel heftiger en gaat veel langer duren. Maar ik neem niemand iets kwalijk. Vanmorgen zijn de mensen van Rijkswaterstaat al met een bloemetje langs geweest. De sluis was goed onderhouden. Zoiets kan gebeuren. Ik heb wel eens gedacht toen ik eronder door voer, het zijn wel heel zware hangdeuren, het zaakje zal maar naar beneden komen. En nu is het dan gebeurd.’
bron: Schuttevaer (
www.schuttevaer.nl)