Uit de media 2012

Auteur Topic: Uit de media 2012  (gelezen 233226 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2012, 10:40:13
Hangende sluisdeur Eefde valt naar beneden

EEFDE - Een hangende sluisdeur bij het sluiscomplex in Eefde is vannacht losgebroken en naar beneden gevallen. Hierdoor is alle scheepvaart op het Twentekanaal bij Eefde momenteel gestremd.

"We hebben nog geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Niemand is gewond geraakt. Op dit moment wordt onderzocht wat de oorzaak is van dit ongeluk."

De sluisdeur viel omstreeks kwart over twee vannacht naar beneden. De schade aan de sluis is behoorlijk.

Later meer nieuws...

bron: De Stentor
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2012, 15:30:26
Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer

‘Nu hebben we echt een probleem’, dacht schipper Sven Oomens (24). Om 02.00 uur in de nacht van maandag op dinsdag zag hij vanuit de stuurhut van het containerschip Nautictrans de negentig ton zware deur van sluis Eefde met grote klappen en vonken naar beneden komen. Het schip had dinsdagmiddag rond half drie in Rotterdam moeten zijn, maar naar verwachting duurt het nog een kleine week voor het de sluis weer uit kan. Inmiddels liggen volgens een voorlopige schatting zo’n 30-40 schepen op het Twentekanaal voor de stremming.

Oomens was met 104 teu onderweg van de containerterminal in Hengelo naar Rotterdam. Schipper Arie de Waardt, die samen met Oomens eigenaar is van het 110 meter lange containerschip, lag te slapen. Stuurman Daniel van Walsum (26) stond voorop. ‘Wij voeren in de nacht van maandag op dinsdag tegen tien voor twee de sluis in’, vertelt Oomens. ‘Toen we erin lagen ging de sluisdeur als normaal open. Maar toen de deur nog een meter of twee omhoog moest, stortte die naar beneden. Eerst schaarde de deur nog een beetje, daarna het gevaarte recht naar beneden. Ik raak niet snel in paniek, dus heb ik eerst het schip vastgelegd. Maar daarna schrok ik toch wel. Ik realiseerde mij toen dat het ook vreselijk fout had kunnen gaan. Ik ben daarna direct naar de sluismeester gegaan. Die stond ook te trillen op zijn benen.’

Nautictrans vast in sluiskolk, 30-40 schepen ‘gevangen’
‘De jongens hebben de schrik van hun leven gehad’, zegt De Waardt. ’Het was een hels kabaal, zoveel staal dat naar beneden komt. En verder brokstukken, glas, dakpannen en metaaldelen. Met het kabaal van dat contragewicht dat losschoot en de kabels daarvan, die knapten. Die torens stonden zo te trillen dat de dakpannen eraf vlogen. De ramen werden kapot getrild en toen even later ook het contragewicht naar beneden kwam met kettingen en al, vlogen de kettingen door de ramen, die met sponningen en al naar beneden kwamen. Wonder boven wonder is er niets op ons schip terecht gekomen. Daniel stond er 15 meter vanaf. We hebben zoveel geluk gehad. De deur had ook kunnen vallen als het licht al groen was, dat had een minuut gescheeld.’
Voorlopig zit de Nautictrans in de sluis gevangen. ‘We zijn er aan de bovenkant ingevaren en aan onze achterkant durven ze de deuren niet open te trekken. Want dan zou het hele kanaal leeg kunnen lopen. We hebben van Rijkswaterstaat gehoord dan we voorlopig moeten rekenen op een week liggen en dan zou de reparatie nog zo’n twee tot drie weken kunnen gaan duren.’
Volgens De Waardt is er ook nog wel een voordeel aan het hele verhaal: ‘Ik denk dat ik vanavond of morgen lekker naar huis ga. Daar ben ik van voor de feestdagen niet meer geweest.. Dan zie ik mijn vrouw ook nog eens.’

Nog onbekend
Directeur Joke Cuperus van Rijkswaterstaat Oost-Nederland kwalificeert het vallen van de deur als ‘een zeer ernstig incident’ en verwacht dat de reparatie nog wel enkele weken kan duren. Ze kon de binnenvaart nog geen duidelijkheid geven wanneer de stremming wordt opgeheven. ‘We moeten eerst onderzoeken wat er precies is gebeurd en wat de schade is aan de deuren, het gebouw en de sluiskolk. Daarvoor gaan duikers eerst kijken of er ook iets aan de kolk is beschadigd. Zeker is dat het onderzoek niet in een dag is geklaard. Dit onderzoek moet grondig gebeuren en duurt zeker een aantal dagen. Afhankelijk van de uitkomsten gaan we dan verder maatregelen treffen.’
Wie er verantwoordelijk is voor het vallen van de deur, is nog niet bekend. Wie de schade moet betalen, weet Rijkswaterstaat dus ook nog niet. RWS geeft wel aan dat in 2004 de sluisdeuren inclusief de elektromotoren zijn vervangen. In 2006 zijn de tandwielkasten en het benedenhoofd gereviseerd. In 2009 is de schuifaandrijving van de deuren vervangen die zorgt voor het in- en uitlaten van het water in de sluis. Daarnaast voert RWS volgens eigen zeggen regulier onderhoud uit. ‘Maar we zien nu hoe kwetsbaar een sluis is waar jaarlijks 17.000 schepen doorheen gaan en die slechts één kolk heeft’, concludeerde Cuperus.  

Derde keer
Dit is overigens de derde keer dat De Waardt in een sluis ligt opgesloten. ‘De eerste keer was in de Julianasluis in Gouda, Daar liep de rijdende deur op een blok hout vast en lag ik 24 uur. De tweede keer was in de oude sluis van Tiel, daar brak de deur door de verbrande remmen heen, ook 24 uur. Dit is veel heftiger en gaat veel langer duren. Maar ik neem niemand iets kwalijk. Vanmorgen zijn de mensen van Rijkswaterstaat al met een bloemetje langs geweest. De sluis was goed onderhouden. Zoiets kan gebeuren. Ik heb wel eens gedacht toen ik eronder door voer, het zijn wel heel zware hangdeuren, het zaakje zal maar naar beneden komen. En nu is het dan gebeurd.’

bron: Schuttevaer (www.schuttevaer.nl)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2012, 16:58:55
p2kflex
10:05:41 04-01-12GROUP-1Dienstverlening 0733 0722 MAASTRICHTERLAAN VAAL VAALS
1004366BRW Zuid-Limburg (Gulpen) (SIE - Snelle Interventie Eenheid)
1005004BRW Zuid-Limburg (Vaals) (Korpsalarm)
p2kflex
10:16:56 04-01-12-ALPHA-MAASTRICHTERLAAN VAALS aanrijding Duitse lijnbus met vier auto's
1033215Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (PersInfo)
p2kflex
10:08:56 04-01-12-ALPHA-A1 VAALS 486
1023027Ambu 24-127 (Heerlen)

Bus spiest auto aan boom
wo 04 jan 2012, 11:56
VAALS
Bij een ongeluk met een Duitse lijnbus in het Limburgse Vaals is een auto letterlijk aan een boom gespiesd.

Het bizarre ongeluk gebeurde woensdagochtend rond 10 uur. De buschauffeur moest plotseling uitwijken voor een
loslopende hond en ramde vier geparkeerde auto’s. Eén auto belandde bovenin een boom.

De ravage was enorm, maar er vielen geen gewonden.

BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11237106/__Bus_spiest_auto_aan_boom__.html

Duitse bus veroorzaakt ravage in Vaals 04-01-2012
Gepubliceerd op 4 jan 2012 door RTLNieuws

Een Duitse buschauffeur heeft in Vaals een enorme ravage veroorzaakt toen hij uitweek voor een hond.
De lijnbus ramde vier geparkeerde auto's. De klap was zo hard dat een van die auto's werd gespiest op een geknapte boomstam.
De voertuigen raakten zwaar beschadigd. De bus was leeg, waardoor er geen gewonden vielen.
Ook de buschauffeur en de hond bleven ongedeerd.

Ravage bij ongeval met Duitse bus in Vaals
Geüpload door Limburgreporter op 4 jan 2012

Bij een aanrijding tussen een Duitse lijnbus en vier personenauto's is woensdagochtend op de Maastrichterlaan
in Vaals een ravage ontstaan.
De voertuigen raakten deels zwaar beschadigd. Een auto kwam via een boom op een geparkeerde wagen terecht.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2012, 23:37:41
Man verdronken in Kanaal van Gent naar Terneuzen

SAS VAN GENT – In het Kanaal van Gent naar Terneuzen aan de Westkade (N252) in Sas van Gent is woensdagmiddag een 85-jarige man uit Axel te water gegaan en overleden.

De hulpdiensten sloegen omstreeks 15.45 uur groot alarm en er werd met onder andere inzet van een duikteam en een politiehelikopter een grootscheepse zoekactie gestart naar de drenkeling, die zijn auto in de berm had achtergelaten. Het scheepvaartverkeer werd gedurende het incident stilgelegd en ook het autoverkeer werd omgeleid.

Omstreeks 16.35 uur is het slachtoffer door de duikers van de brandweer in het water aangetroffen en aan wal gebracht. De man werd daarna voor lange tijd gereanimeerd in de ambulance. Een traumahelikopter uit Rotterdam is ter plaatse gekomen om het ambulancepersoneel te assisteren.

Het slachtoffer is uiteindelijk met spoed per ambulance naar het ziekenhuis in Terneuzen gebracht alwaar hij is overleden.

Meer (20 foto's) op: http://www.tim-koster.nl/2012/01/man-verdronken-in-kanaal-van-gent-naar-terneuzen/

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2012, 14:03:36
p2kflex
12:13:21 05-01-12GROUP-1ALARM 24U-PLOEG DEN BOSCH > LOSHANGEND OBJECT BAARZEN DE ROUPPE VAN DER VOORTLAAN 1 VUGHT 651AL
1170851BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (24U ploeg)
1170855BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Bevelvoerders)
1170899BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Monitorcode)
1180898BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Lichtkrant)
1180899BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Techniek)
p2kflex
12:00:51 05-01-12GROUP-2B-PLOEG VUGHT RUSTIG OPKOMEN > LOSHANGEND OBJECT SCHOOL DE BAARZEN DE ROUPPE VAN DER VOORTLAAN 1 VUGHT
1171962BRW Brabant-Noord (Vught) (B Groep vertraagd)
1171965BRW Brabant-Noord (Vught) (Bevelvoerder)
1171999BRW Brabant-Noord (Vught) (Monitorcode)
1181998BRW Brabant-Noord (Vught) (Lichtkrant)
1181999BRW Brabant-Noord (Vught) (Techniek)

Dak komt los van school De Baarzen Rouppe van der Voortlaan Vught
Om 12 uur vanmiddag kreeg de brandweer van Vught een melding dat het dak van de basisschool De Baarzen aan de Rouppe van der Voortlaan in Vught was losgekomen. Ter plaatse konden ze er niet goed bijkomen waardoor de brandweer van Den Bosch met de hoogwerker werd opgeroepen.  De brandweer is daarna op het dak gegaan en heeft alle lossen dakdelen verwijderd. Ook de politie kwam poolshoogte nemen.

Meer foto's op www.112Vandaag.nl

112Rene

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2012, 23:26:30
Vrijspraak voor moeder die inbreker doodschoot

WASHINGTON - Een Amerikaanse tienermoeder die de politie belde om te vragen of zij een inbreker mocht doodschieten, gaat vrijuit.

Dit heeft het Openbaar Ministerie in de staat Oklahoma donderdag laten weten.
Op oudejaarsavond hoorde de 18-jarige Sarah McKinley dat iemand haar huis was binnengedrongen. Zij belde de politie en vroeg fluisterend: ''Ik heb twee vuurwapens in mijn handen. Mag ik schieten als hij door de deur komt?''

Een medewerkster van de sheriff zei: ''U moet doen wat u moet doen om uw baby te beschermen.'' Dan hoorde ze over de telefoon een schot. Later vond de politie de inbreker dood met een mes in zijn hand op de bank van de vrouw.
Volgens de politie was er sprake van noodweer. Volgens het OM had de man beter moeten nadenken voor hij ergens inbrak.
In de VS komen jaarlijks zo'n 30.000 mensen door vuurwapens om het leven, bij moorden, zelfmoorden en ongelukken.
http://www.nu.nl/buitenland/2708573/vrijspraak-moeder-inbreker-doodschoot.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

sylvester1986

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2012, 23:34:28
Volgens de politie was er sprake van noodweer. Volgens het OM had de man beter moeten nadenken voor hij ergens inbrak.
Precies, die regel hanteer ik ook O0 O0

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2012, 00:26:48
Zoetermeer - In een woning aan het Palmhout zijn donderdagavond omstreeks 22.15 uur inbrekers op heterdaad betrapt. De politie rukte hierop met groot materieel uit. De woning is door de politie omsingeld en in de omgeving is met politiehonden gezocht. Twee inbrekers konden met behulp van honden worden aangehouden. Ook heeft de politie in de woning gezocht naar andere ongenode gasten. In totaal zijn drie inbrekers aangehouden.

Meer foto's op www.fotobpr.nl
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2012, 15:39:15
Dakdekker overleden na val van derde etage

Een 44-jarige dakdekker uit Zwolle is vrijdagmiddag overleden toen hij van het dak van een nieuwbouwcomplex viel aan de Klokkengieterlaan in Zwolle. De man viel door nog onbekende oorzaak van drie etages hoog op de grond. Ambulancepersoneel en politieagenten hebben de man eerste medicatie toegediend, waarna het slachtoffer per ambulance onder motorbegeleiding naar het ziekenhuis is vervoerd. Daar overleed de man aan zijn verwondingen. De gealarmeerde traumahelikopter uit Groningen is niet meer ter plaatse geweest. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in naar het noodlottige ongeval.

Meer foto's op http://stefanverkerk.nl/foto/599
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

PingPong

• Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2012, 16:30:08
Lichaam in water Haghorst

AMSTERDAM -  In Haghorst hebben vrijwilligers een stoffelijk overschot in het kanaal gevonden. Dat valt te lezen op onder meer het twitteraccount van de politie Midden- en West-Brabant. Mogelijk gaat het om de sinds zondag vermiste Bram Claassen (19) uit Haghorst.

Omroep Brabant en het Brabants Dagblad meldden eerder al dat er ontwikkelingen in de zaak waren. De jongen raakte zondag vermist na een avond stappen. Al snel werd ervanuit gegaan dat hij tijdens de tocht naar huis in het kanaal was gevallen. De afgelopen dagen is er in het water gezocht naar zijn lichaam.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11258321/__Lichaam_in_water_Haghorst__.html
Harlingen, wereldstad! <3