Mogelijk is dit forum alleen voor Nederlandse incidenten maar dan geeft het misschien een inkijk op de Belgische ambulancezorg (die hier (gedeeltelijk terrecht) geen al te beste reputatie heeft).
Ondertekende was rustig aan het rijden op de e-313 richting luik voor een (verplicht) paasdiner/familiebezoek. Plots zie ik in de verte remlichten aangaan gevolgd door een hels geluid en een enorme stofwolk. Het verkeer komt ongeveer tot stilstand en tientallen autos rijden voorbij de zwaar gehavende wagen die op de rechterrijstrook in tegengestelde richting staat.
Een aantal mensen is ondertussen gestopt maar omdat dit net gebeurd was zette ik mij ook op de kant. Onder leiding van 2 oudere artsen en een verpleger hebben we vrij snel de personen uit het voertuig gehaald waarbij het kind buiten het gezichts en gehoorveld werd gebracht van de volwassenen vanvoor in het voertuig.die er veel erger aan toe waren. Ikzelf ben daarna bij het kind gebleven omdat de artsen na geen pols te vinden bij de ene volwassene het gezien de overige verwondingen onnodig vonden reanimatie op te starten. Een lichte paniek en chaos heerste over het terrein maar de artsen pendelden van patient tot patient en bleven vrij rustig want konden in princie niet veel doen.
Plots hoor je tot ieders opluchting de eerste sirene's aanzwellen tot je ze voorbij ziet rijden op de tegengestelde richting en weet dat het nog minstens 5 minuten gaat duren voor ze arriveren. Eens aangekomen gaat het allemaal zeer snel en efficient. Nekkraag aan en ondertussen infuus geprikt en nadat een mug arts snel de patient onderzocht werd er fentanyl toegediend en zijn been gespalkt en werd hij volledig "geplankt'. Hij was vervolgens de eerste die afgevoerd werd en toen vertrok ik ook na overleg met een agent.
Gedurende heel die tijd heb ik dienst 'moeten' doen als tolk en persoon die kon praten met het franstalige kind, als infuusstandaard en hulpje van de hulpdiensten bij het spalken enz. De ene volwassene kon de dood alleen vastgesteld worden en de andere(n) weet ik niets van, was daar absoluut niet als ramptoerist en ben dan ook direct vertrokken nadat hij in de ambu lag.
Op een paaszondag binnen 15min waren ter plaatse: 2 ambulances met 2 verpleegkundigen, 2 mug auto's met 3 artsen en 2 extra verpleegkundigen, soort officier vd brandweer, brandweerwagen, 2 federale wegpolitievoertuigen en signalisatiewagen. Mug zelfs als eerste ter plaatse.
Al bij al een ingrijpende en emotionele gebeurtenis een kind proberen gerust te stellen terwijl je in je ooghoek de overleden (vermoedelijke) familie op de autostrade ziet liggen. Overigens was de bestuurder ook de dader in dit geval. Verschllende getuigen melden de politie dat het voertuig even voordien via de pechstrook aan het inhalen was en bleek te "racen".
een linkje met foto:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1151051/1-dode-en-3-zwaargewonden-bij-crash-op-e313.aspxmvg
Traianvs