Uit de media 2012

Auteur Topic: Uit de media 2012  (gelezen 233772 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #250 Gepost op: 20 april 2012, 18:20:17
Incident in laboratorium VUmc onder controle

bron: http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/incident-lab-onder-controle/
20 april 2012

In een laboratorium in de polikliniek van VUmc heeft eind van de middag een incident plaatsgevonden. Hierbij is een kleine hoeveelheid chemische vloeistof op de vloer terechtgekomen. Volgens protocol zijn vervolgens alle voorzorgmaatregelen in werking gesteld en is de situatie met behulp van de brandweer onderzocht. De betreffende labruimte is inmiddels weer overgedragen aan de bedrijfshulpverlening van VUmc en wordt nu schoongemaakt. De bedrijfsvoering en patiëntenzorg van VUmc hebben geen hinder ondervonden.

p2kflex
15:38:46 20-04-12GROUP-1HV 1 METINGEN (+Inc.net: 1+) (Klein ogs) , DE BOELELAAN 1118 ASD [ OVDZ NET01 SIEO ASP ASV1 ]
0100104BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Spoed)
0100106BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (BvD)
0100115BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (TS / WO)
0100119BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Lichtkrant)
0100650BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Osdorp (TS/SIE)
0100669BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Osdorp (Lichtkrant)
0100850BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Pieter (TS)
0100869BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Pieter (Lichtkrant)
p2kflex
5:39:41 20-04-12GROUP-1HV 1 METINGEN (+Inc.net: 1+) (Klein ogs) , DE BOELELAAN 1118 ASD [ AGS1 ] contact AC
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Adviseur gevaarlijke stoffen)
p2kflex
16:40:56 20-04-12GROUP-1HV 1 METINGEN (+Inc.net: 1+) (Klein ogs) (HERBEZETTEN) , DE BOELELAAN 1118 ASD [ VVD ]
0101059BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
p2kflex
16:40:39 20-04-12GROUP-1HV 1 METINGEN (+Inc.net: 1+) (Klein ogs) (HERBEZETTEN) , DE BOELELAAN 1118 ASD [ HOVD1 ] contact ac
0101058BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD)


Onbekende stof vrijgekomen in VUmc

20 Apr 2012    17:03
 
AMSTERDAM Een deel van het VU Medisch Centrum in Amsterdam is vrijdagmiddag ontruimd, nadat er een nog onbekende stof is vrijgekomen. Dat gebeurde in het laboratorium van het gebouw.
Brandweerlieden zijn met gasmaskers op naar binnen om te onderzoeken om welke stof het gaat.

Er zijn geen gewonden gevallen.

Wesley Jongbloed ‏ @Ikelfa Close
Chemisch ongeval #vumc #foutjebedankt #foto http://pic.twitter.com/NFjkqtx5

3:58 PM - 20 Apr 12 via Twitter for iPhone
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #251 Gepost op: 20 april 2012, 21:16:58
Identiteitsdiefstal 100 miljoen gebruikers mogelijk via platform

Laatste update:  20 april 2012 15:40


 AMSTERDAM – Studenten van het Mediacollege hebben de toegangsmethodiek van 90.000 sociale netwerken van NING gekraakt. Hierdoor was het mogelijk om met een softwareprogramma de identiteit van 100 miljoen gebruikers aan te nemen.

Dat meldt Webwereld vrijdag.
 
Het probleem speelt bij NING, een platform om eigen sociale netwerken aan te maken. Wie zich aanmeldt, krijgt een cookie in de browser aangeleverd. Studenten Angelo Geels en Alex Brouwer achterhaalden vervolgens hoe zij de inhoud zo konden veranderen dat zij als een andere ingelogde persoon te boek stonden.

NING is veel gebruikt voor sociale netwerken. Zo zijn niet alleen politieke partijen, zoals de Amerikaanse republikeinse partij, gebruiker. Ook diverse overheidsdiensten in de Verenigde Staten en de rest van de wereld gebruiken de dienst.

In Nederland zijn de bekendste voorbeelden Ambtenaar 2.0 en Politie 2.0.

 

Identiteit overnemen
 

Het gevolg is dat een aanvaller in staat was zichzelf aan te melden als fan van bijvoorbeeld een muziekgroep, maar de inlogcookie te veranderen zodat de identiteit van een agent op het sociale netwerk van de politie aangenomen kon worden.


Op deze manier was het mogelijk ieder sociaal netwerk dat met NING is gemaakt aan te vallen. In een video demonstreren de studenten de aanval.
 
"In theorie kun je dan opeens een inzamelingsactie starten, de regels veranderen, gebruikers van een netwerk gooien, in naam van iemand anders communiceren, hun privéberichten versturen of andere aanvallen uitvoeren", vertelt Brouwer. Hij benadrukt dat het inzien van berichten al gevoelig kan zijn.

 

Opgelost
 

Na melding bij Webwereld is contact gezocht met NING. Omdat het hier een probleem betreft met de structuur waarop mensen zich aanmelden bij de website moest er veel software worden veranderd.

Inmiddels is het probleem in overleg opgelost. Dat bevestigen ook Geels en Brouwer, die de herstelwerkzaamheden hebben gecontroleerd, tegenover NU.nl.
 
In een reactie laat NING weten vooral dankbaar te zijn de tijd te hebben gehad de fout uit de software te halen en het belangrijk te vinden dat het lek gedicht is. Ze zijn vooral blij met het optreden van de studenten.
 
Volgens NING zijn er inmiddels 90.000 sociale netwerken, waarbij er iedere tien minuten een nieuw netwerk wordt toegevoegd. In totaal zijn er meer dan 100 miljoen profielen aangemaakt. "Daar konden we dus allemaal bij", stelt Geels.


Bron: Nu.nl
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #252 Gepost op: 21 april 2012, 00:43:48
Brandweer Twente ‏ @BrandweerTwente

Woningbrand in Hengelvelde is onder controle. Wasdroger in brand. Rookmelder waarschuwt familie. 1 persoon met Ambulance naar ziekenhuis.
21 april 12 om 0:00 via HootSuite

Woningbrand Hengelvelde (2); vader heeft rook binnengekregen bij redding kinderen. Woning niet meer bewoonbaar. Rookmelders redden levens.
21 april 12 om 0:04 via HootSuite



p2kflex
23:04:37 20-04-12GROUP-1PRIO 1 Woningbrand : WETHOUDER GOSELINKSTRAAT 18 7496PB : HENGEVELDE 1431 1731 1091
0604640BRW Hof van Twente (Goor) (Blusploeg)
0604890BRW Hof van Twente (Diepenheim) (Blusploeg)
0605111BRW Veiligheidsregio Twente (OvD Midden) (Alarmcode)
0605200BRW Veiligheidsregio Twente (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 1091)
0605291BRW Hof van Twente (Goor) (TS 1431)
0605320BRW Hof van Twente (Diepenheim) (TS 1731)
p2kflex
23:05:13 20-04-12GROUP-1PRIO 1 Zolderbrand : WETHOUDER GOSELINKSTRAAT 18 7496PB : HENGEVELDE 5151
0604314BRW Rijssen-Holten (Rijssen) (Bemanning HW/RV ploeg 4)
0605274BRW Rijssen-Holten (Rijssen) (HW 5151)
p2kflex
23:09:56 20-04-12GROUP-1PRIO 1 Woningbrand : WETHOUDER GOSELINKSTRAAT 18 7496PB : HENGEVELDE 4561
0604742BRW Haaksbergen (Bemanning TW)
0605356BRW Twenterand (Vriezenveen) (WTS 3661)
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #253 Gepost op: 21 april 2012, 12:00:19
Met dank aan Remco voor de melding

Schip maakt noodstop in Olst
zaterdag 21 april 2012 | 10:26

Een passagiersschip heeft vanochtend een noodstop gemaakt bij Olst. Een matroos op het schip was onwel geworden nadat hij het luik van de tank met afvalstoffen had geopend. Bij het openen kwam een methaangas vrij. De man is overgebracht naar het ziekenhuis. Er waren zo'n 100 passagiers en 20 medewerkers aan boord. Uit onderzoek van de brandweer bleek dat er geen schadelijke stoffen waren vrijgekomen. Het schip vaart inmiddels weer. http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=143225

Bij het openen van een afvaltank met inhoud is het gevaar van het vrijkomen van rottingsgassen groot. De tank bevat organisch materiaal en kan wat de biologische processen betreft worden vergeleken met een mestput of een vergister. De grootste bulk gas (vaak tussen 45 - 75%) is methaan. Dit is lichter dan lucht en zal in de buitenlucht snel vervliegen. Bevindt de tank zich in een kleine besloten ruimte, dan is er waarschijnlijk sprake van benauwdheid en een (kleine) kans op verstikking. Daarnaast levert methaan explosie- en brandgevaar op. Ook de concentratie CO2 (verstikkend gas) is aanzienlijk (25 - 45%) . Alleen is CO2 1,5 maal zo zwaar als lucht, waardoor het grootste deel in de tank zal blijven. Het grootste gevaar vormt H2S. Dit zeer giftige gas kan vrijkomen in concentraties tussen gemiddeld 0 - 20.000 ppm (= 2 vol%). Vanaf ca 1000 ppm kan één ademteug genoeg zijn om te overlijden. Bij enkele honderden ppm's kan men gevaarlijk onwel raken. Als men dan valt en met het gezicht in een mengsel van CO2 en H2S terecht komt, is er sprake van een levensbedreigende situatie. Mijn inschatting is daarom dat de onwel wording waarschijnlijk veroorzaakt is door H2S. Dit is een bekend risico bij afvaltanks op schepen - en heeft de afgelopen jaren meerdere bemanningsleden het leven gekost, o.a. op Australische marineschepen.

Dat de brandweer geen gevaarlijke stoffen heeft aangetroffen, bevreemdt me. Waarmee en waar is gemeten, en hoe lang was er toen al gelucht?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Regio 22

  • Leerling Niv 4 Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
  • Brandweer Eindhoven
Reactie #254 Gepost op: 21 april 2012, 21:51:13
Nieuws over verongelukte uitbaters 'ingeslagen als een bom'

GOEREE-OVERFLAKKEE/EINDHOVEN – De dodelijke slachtoffers bij het ongeval vrijdag op Goeree-Overflakkee zijn de uitbaters van Brasserie Ludiek in Veldhoven. Het gaat om Frank Zondag (49), zijn vrouw Anita (52) en hun 15-jarige dochter Nikki.
Hun andere dochter Manou (18) ligt nog in het ziekenhuis. Zij is volgens de politie buiten levensgevaar en bij bewustzijn.

Vreselijk dit, helemaal voor de dochter die het overleefd heeft  :'(

Bron : Eindhovens Dagblad
Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #255 Gepost op: 25 april 2012, 02:08:30
Hagelbui zorgt voor ongeval A31



DRONRIJP- Bij een aanrijding op de A31 tussen Dronrijp en Marssum is dinsdagmiddag rond 14:45 één gewonde gevallen. Door een hevige hagelbui veranderde de rijbaan in een ijsbaan waardoor diverse auto's in een slip terecht kwamen. Bij de daarop volgende aanrijding waren in totaal zes voertuigen betrokken. Een van de betrokken voertuigen werd in de slip vol geraakt door een achteropkomende auto.

De bestuurster van deze auto klaagde over pijnklachten in haar nek en moest daarom door de brandweer van Menaldum uit haar auto worden gehaald. Haar verwondingen leken mee te vallen. Ze werd overgebracht naar het MCL voor verder onderzoek. De andere auto belandde op de paralelweg naast de A31. Alle andere bestuurders konden op eigen kracht hun voertuig verlaten. De zes betrokken auto's liepen bij de aanrijding forse schade op, een aantal van hen moeten als total loss worden beschouwd. De VOA (Verkeers Ongevallenanalyse) deed onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Een berger voerde de voertuigen af. De A31 was geruime tijd afgesloten om de hulpdiensten hun werk te laten doen.

Foto: Sebastiaan van der Weide

Meer foto's online op Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #256 Gepost op: 26 april 2012, 08:10:52
Bijna treinbotsing door missen rood sein

DEN HAAG/UTRECHT (ANP) – Op het spoor bij Utrecht zijn woensdag bijna weer twee treinen tegen elkaar gebotst. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat woensdagavond aan de Tweede Kamer gemeld. Een stoptrein is waarschijnlijk door een rood sein gereden en heeft daarna een wissel kapotgereden die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde. „Door een noodremming heeft dit gelukkig niet tot een botsing geleid”, aldus het ministerie.

Door het incident was het treinverkeer op station Utrecht Centraal op een aantal sporen gestremd tussen 16.00 en 17.30 uur. De minister meldde het incident aan de Kamer omdat het „grote gelijkenis heeft met hetgeen zaterdag gebeurd is.”

Zaterdag raakten 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig, door een hevige botsing tussen een stoptrein en een intercity tussen de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Een vrouw stierf later aan haar verwondingen. Woensdag lagen nog acht gewonden in het ziekenhuis. Bij dat ongeluk is een van de treinen ook door rood gereden.

Het sein in Amsterdam was niet voorzien van het veiligheidssysteem ATB-verbeterde versie, dat ook treinen met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur laat stoppen. Wat de situatie bij het sein in Utrecht is, heeft de minister niet bekendgemaakt.
Naar aanleiding van het ongeval van zaterdag heeft de minister ProRail gevraagd op korte termijn met „correctieve maatregelen” te komen. De spoorsector is al langer bezig met maatregelen om het aantal roodlichtpassages terug te dringen. In 2006 gebeurde het 287 keer dat een trein een rood sein passeerde, vorig jaar was dat nog 157 keer.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/bijna_treinbotsing_door_missen_rood_sein_1_639632


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #257 Gepost op: 26 april 2012, 16:09:03
Man overleden na werkzaamheden schroef in Harlingen

HARLINGEN - Bij werkzaamheden aan een schroef van een schip in de vissershaven aan de Marconistraat is woensdagavond een 27 jarige man uit het Zeelandse plaatsje Yerseke omgekomen.

De man dook zonder lijn richting de schroef. Toen de man te lang onder water bleef is hij onderkoeld. Duikers van de brandweer vonden het stoffelijk overschot in het water. Hij werd nog gereamimeerd en onder politiebegeleiding overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij later overleed. Ook de traumahelikopter uit Groningen werd gealarmeerd, maar deze kon terugkeren naar het UMCG.

De KLPD doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.



http://www.youtube.com/watch?v=KZ8Yp4hLWxo?hd=1

Beelden en foto: Maurice van Miltenburg

p2kflex
21:14:54 25-04-12GROUP-1P 1 Persoon te water MARCONISTRAAT HARLINGEN 026110 024631
0302390BRW Harlingen (Groepscode Bruggen)
0303062BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Noord - West)
0303330BRW Harlingen (Commando)
0303337BRW Harlingen (Blusploeg 3)
0303338BRW Harlingen (Bevelvoerder ploeg 3)
0303339BRW Harlingen (Chauffeursploeg 3)
0303426BRW Leeuwarden (Duikers)
p2kflex
21:27:45 25-04-12-ALPHA-A1 (ovdg) MARCONISTRAAT HARLINGEN HARLINGEN
0320908MKA Veiligheidsregio Friesland (OvD-G)
p2kflex
21:42:30 25-04-12-ALPHA-Graag tel. cont mknn Persoon te water (Alarm Brw BOT coordinator) MARCONISTRAAT HARLINGEN
0303051BRW Veiligheidsregio Friesland (Coördinator BOT)
p2kflex
21:51:41 25-04-12-ALPHA-half 11 Harlingen, jan bellen
0303050BRW Veiligheidsregio Friesland (Hoofd BOT)
Harlingen, wereldstad! <3


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #258 Gepost op: 26 april 2012, 16:16:35
Duikers van de brandweer vonden het stoffelijk overschot in het water.

De duikers van de brandweer hebben het slachtoffer niet gevonden, want voordat de duikers van Leeuwarden ter plaatse waren was het slachtoffer al uit het water. Wel is een particulier duikbedrijf ter plaatse gekomen, getuige het persbericht van de politie:

Duiker overleden bij werkzaamheden
HARLINGEN- Dienst Forensische Opsporing van Politie Fryslân, Arbeidsinspectie en KLPD stellen een onderzoek in naar een (bedrijfs)ongeval dat woensdagavond plaatsvond in het water aan de Marconistraat. Een 27-jarige inwoner van Yerseke was het water ingegaan in verband met herstelwerkzaamheden aan de schroef. Toen de man, een sportduiker, te lang onder water bleef werd men ongerust en waarschuwde direct via 1-1-2 de hulpdiensten en de BDS (Borsch Duikservice, een maritiem hulpverleningsbedrijf uit Harlingen). Een duiker van dit bedrijf die als eerste ter plaatse was, is vervolgens het water ingegaan waar hij de bewusteloze en onderkoelde duiker aantrof. Direct startte hij de reanimatie waarna het slachtoffer even later per ambulance naar het ziekenhuis in Leeuwarden werd gebracht. Daar overleed hij later die avond.


sks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #259 Gepost op: 27 april 2012, 15:12:17
Bijna treinbotsing door missen rood sein

DEN HAAG/UTRECHT (ANP) – Op het spoor bij Utrecht zijn woensdag bijna weer twee treinen tegen elkaar gebotst. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat woensdagavond aan de Tweede Kamer gemeld. Een stoptrein is waarschijnlijk door een rood sein gereden en heeft daarna een wissel kapotgereden die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde. „Door een noodremming heeft dit gelukkig niet tot een botsing geleid”, aldus het ministerie.

Door het incident was het treinverkeer op station Utrecht Centraal op een aantal sporen gestremd tussen 16.00 en 17.30 uur. De minister meldde het incident aan de Kamer omdat het „grote gelijkenis heeft met hetgeen zaterdag gebeurd is.”

Zaterdag raakten 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig, door een hevige botsing tussen een stoptrein en een intercity tussen de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Een vrouw stierf later aan haar verwondingen. Woensdag lagen nog acht gewonden in het ziekenhuis. Bij dat ongeluk is een van de treinen ook door rood gereden.

Het sein in Amsterdam was niet voorzien van het veiligheidssysteem ATB-verbeterde versie, dat ook treinen met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur laat stoppen. Wat de situatie bij het sein in Utrecht is, heeft de minister niet bekendgemaakt.
Naar aanleiding van het ongeval van zaterdag heeft de minister ProRail gevraagd op korte termijn met „correctieve maatregelen” te komen. De spoorsector is al langer bezig met maatregelen om het aantal roodlichtpassages terug te dringen. In 2006 gebeurde het 287 keer dat een trein een rood sein passeerde, vorig jaar was dat nog 157 keer.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/bijna_treinbotsing_door_missen_rood_sein_1_639632

Uit nieuwsgierigheid bekeek ik vandaag de 24-uurs rapportages van ProRail en IenM op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/04/26/prorail-24-uurs-rapportage.html . Het valt me op dat in beide rapporten een situatietekening is opgenomen, maar dat deze niet overeenkomen. De werktrein volgt een andere route. Ben benieuwd of dit in de definitieve rapporten wel gelijk staat...