Cafébezoekers jagen overvaller weghttp://www.rijnmond.nl/nieuws/13-01-2012/cafebezoekers-jagen-overvaller-weg13-01-2012 | 18:38
Cafébezoekers jagen overvaller wegUploaded by rtvrijnmond on Jan 13, 2012
Het is vandaag het gesprek van de dag in café Het Halve Maatje aan de Kleiweg in Rotterdam. Een gezellige avond in de kroeg werd gisteren verstoord, door een overvaller die gewapend met een nepwapen probeerde het café te beroven. Maar dat liep voor de overvaller heel anders af dan hij waarschijnlijk had verwacht.
Want de echte Rotterdamse stamgasten van de kroeg waren op z’n zachtst gezegd niet onder de indruk van de overvaller met bivakmuts, en zelfs niet van zijn vuurwapen. Dat bleek later overigens nep te zijn.
Op de beelden van de bewakingscamera is te zien dat niemand zich lijkt te storen aan de aanwezigheid van de dief. Hij wordt zelfs gemaand opzij te gaan, zodat een cafébezoeker weer aan de bar kan gaan zitten. Op een gegeven moment dringt het tot de aanwezigen door dat het de overvaller echt om een buit te doen is, maar daar kan hij naar fluiten. “Ik dacht gewoon: hij moet gewoon wegwezen,”aldus eigenaar Henk van Beek. “Ik ben naar hem toegelopen, we zagen hem nog twijfelen, maar hij rende naar buiten.”
Toen besloten de stamgasten dat de man er niet zomaar mee weg mag komen, en allemaal renden ze achter hem aan. Helaas voor de overvaller, is één van de vaste bezoekers van Het Halve Maatje een marathonloper. De dief kwam dus niet ver, en kon even later aan de politie worden overgedragen.
Van Beek: “Ik heb een goed gevoel over hoe het is afgelopen. Laat het een les zijn voor de volgende imbeciel die het gaat proberen.”