Omroep West: "Chauffeur vluchtauto fatale overval Stratmann wil schadevergoeding"DEN HAAG - Lasha G., de man die de vluchtauto reed voor de fatale overval op juwelier Ruud Stratmann in Den Haag, wil een schadevergoeding. Hij zit sinds vorig jaar juni vast, maar werd maandag in hoger beroep vrijgesproken.Het gerechtshof kon maandagochtend niet anders dan
Lasha G. vrijspreken, gaf de rechter aan. 'Het dossier bevat aanwijzingen dat hij kán hebben geweten van het plan de juwelierszaak te overvallen. Maar dat kan niet met voldoende zekerheid worden vastgesteld.' En dus moest vrijspraak volgen.
'Hij is daar
heel blij mee', zegt zijn advocate Boes Hogewind. 'Hier hielden we ook rekening mee, want anderhalve week geleden werd zijn hechtenis al opgeheven.'
SchadevergoedingVerdachten die hebben vastgezeten en vervolgens worden vrijgesproken, hebben recht op schadevergoeding. Dat vervalt echter als een verdachte voor een ander feit wél wordt veroordeeld.
G. stond ook terecht voor het gebruiken van een
vals rijbewijs en daarvoor heeft het hof hem veroordeeld tot drie maanden cel. Recht op schadevergoeding heeft hij dus niet. 'Maar ik ga toch kijken wat ik voor hem kan doen', zegt Hogewind. 'Hij heeft tenslotte
anderhalf jaar vastgezeten, terwijl uiteindelijk drie maanden cel zijn opgelegd.'
Lasha zit overigens nog wel in een cel. 'Sinds het opheffen van zijn hechtenis zit hij in vreemdelingendetentie', zegt Hogewind. Hij zal worden uitgezet naar Georgië. 'Dat wil hij ook graag, hij werkt eraan mee.'
'Ik wist van niks'Volgens het hof staat vast dat Lasha G. de avond voor de overval al bij Sandro G. en Ziya B. was, toen zij hun plan doorspraken. Ook staat vast dat hij ze in de buurt van de juwelierszaak heeft afgezet en dat Sandro en Ziya na de overval weer bij hem zijn ingestapt. Op zitting heeft Lasha G. altijd volgehouden dat hij van de overval niets wist.
'Misschien heb ik ze wel een lift gegeven', vertelde hij. 'Maar ik wist niet dat zij een overval zouden plegen of hadden gepleegd.' Sandro en Ziya houden de kaken op elkaar over wie hun 'driver' was en over wat er de avond voor de overval is besproken, lopen de verklaringen uiteen. Daarom staat volgens het hof niet honderd procent vast dat Lasha ergens van wist.
TeleurstellingSandro G. en Ziya B. werden maandag door het hof veroordeeld tot 10 en 8 jaar cel en hoeven daarmee drie jaar minder gevangenisstraf uitzitten dan de rechtbank ze had opgelegd. De uitspraak is een zware teleurstelling voor de weduwe Els Lokker. 'Als je maar lang genoeg volhoudt dat je van niets weet, volgt kennelijk vrijspraak.'
Ook de politie in Den Haag liet weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak. Dat slechts 10 en 8 jaar cel is opgelegd, is volgens veel agenten 'niet uit te leggen'.