Misschien val ik in herhaling, maar ik vind het belangrijk dat duidelijk is waarom wij zo 'zeuren'...
Het concept van een auto + taxi-chauffeur bleek in het verleden een gat in de markt.
HAP's wilden eigenlijk zo weinig als mogelijk personeel in vaste dienst en het was dus verleidelijk om tegen een scherp tarief alle 'rompslomp' omtrent het vervoer uit te besteden.
Dit kon alleen tegen een scherp tarief, door het onder de taxi-wet uit te voeren.
Het is toch fantastisch dat dit één van de zeer weinige CAO's is, waarin mensen GEEN toeslag krijgen voor het werken buiten kantoor-uren en op zon- en feestdagen ?
Chauffeurs die toestemden om tegen dit tarief te gaan werken, namen in ogenschouw dat er sprake was van weinig werkdruk en verantwoordelijkheid.
Tegenwoordig is de situatie anders.
Steeds meer opleidingen, werkdruk en verantwoordelijkheid.
Rondlopen in ambulance-uniform, rijden in een ambulance-voertuig, werken met C2000, steeds meer opleidingen, 10 tot 16 ritten per dienst en steeds meer verantwoordelijkheid qua routeplanning, communicatie en voertuig-inventaris.
De chauffeurs zijn dus al langere tijd ontevreden over hun beloning voor het leuke (laten we dat niet vergeten !), maar inmiddels zware werk.
Bij Medi-Expresse was er in zoverre overeenkomst bereikt, dat er niet langer werd gesproken over 'chauffeur', maar over 'Mobiel Medisch Assistent'; dat bepaalde onzin-componenten uit de taak-functie-omschrijving werden geschrapt (zoals: de chauffeur is verantwoordelijk voor het zetten van koffie op de HAP) en werd er een HAP-toeslag overeengekomen van 1,25 euro bruto per uur; ter compensatie van het ontbreken van een 'echte' onregelmatigheidstoeslag.
De boosheid nu, is een combinatie van frustratie van nog immer het gevoel onderbetaald te worden, samen met het mismanagement, dat tot het faillisement heeft geleid.
Wij zien in zoverre geen heil in een doorstart met Connexxion, omdat zij weer verder gaan met rijden onder de taxi-wet en dat zij wel de taxi-CAO aanhouden, maar je functie heet gewoon weer taxi-chauffeur en zij kennen geen HAP-toeslag, dus we gaan er in alles op achteruit.
Waarom willen we direct in dienst bij de HAP ?
Omdat er in de CAO Huisartsenzorg gewoon al wordt gesproken over de functie als chauffeur; met inschaling in schaal 3 of 4 en een ORT-regeling van 30% toeslag in de avond en 50% in de nacht en op zon- en feestdagen
Dat het UWV nog iets gaat nabetalen, is uiteraard maar een deeloplossing van de situatie.
Vakantie-uren ben je kwijt (96 in mijn geval) en qua pensioen en vakantiegeld ge je sowiezo de boot in.
Het is tot op vandaag dus nog onduidelijk of Connexxion de boel overneemt, of dat we in dienst komen bij de HAP.