Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 22759 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #120 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:11:09
Citaat van: DvdW link=msg=1196087 date=1377695065
De rechtbank in Den Bosch heeft woensdag lagere straffen opgelegd aan drie Belgische verdachten die in januari betrokken waren bij een mishandeling in Eindhoven, omdat beelden van het geweld zijn uitgezonden.

Hoofdverdachte Brent L. (17) kreeg tien maanden jeugddetentie opgelegd, waarvan vier woorwaardelijk, terwijl twee jaar tegen hem was geëist. Tegen medeverdachte Tom K. (17) werd een jaar cel geëist, maar hij kreeg woensdag zes maanden opgelegd, waarvan drie voorwaardelijk.
De rechter verklaarde woensdag dat de hoofdverdachten zo vaak getrapt hebben dat het slachtoffer dood had kunnen zijn. Daarom wordt hen poging tot doodslag verweten. Bovendien hebben ze het slachtoffer hulpeloos achtergelaten. Wel heeft de rechter in de strafbepaling meegenomen dat zij hun excuses hebben aangeboden.

Brett S. (19), een vierde verdachte, is eerder vrijgelaten om te voorkomen dat hij langer in voorarrest zou zitten dan de straf die tegen hem werd geëist: acht maanden cel waarvan vier voorwaardelijk. Hij kreeg woensdag twee maanden celstraf opgelegd.
Tegen Stefano B. was zeventig uur taakstraf geëist wegens openlijke geweldpleging, maar hij werd vrijgesproken.

Kritiek
​De rechter uitte woensdag kritiek op de officier van justitie. Door de bewakingsbeelden openbaar te maken, is inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van de verdachte, zegt de rechter. Het was te voorzien dat beelden werden overgenomen en eindeloos herhaald kunnen worden op internet.
Bovendien is er in strijd met de regels rondom de opsporing gehandeld omdat er geen overleg is geweest met de hoofdofficier of de persofficier. Er is volgens de rechter niet geprobeerd om de verdachten met minder ingrijpende opsporingsmiddelen te vinden.
Als ik niet meer regeer dan komt dat omdat mijn koffers aan het pakken ben. Wat een *^*%&^%(*@(^%@*(&^)() land.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #121 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:25:35
Ja maar, ze hebben toch sorry gezegd? Dan is het inderdaad onredelijk om een hoge straf te geven omdat ze iemand bijna dood hebben geschopt. Arme jongens, en dan is hun spijtige actie ook nog openbaar gemaakt... Ik eis vrijspraak: ZIJ zijn de slachtoffers!


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #122 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:54:16
Citaat van: Frank. link=msg=1196106 date=1377696335
Ja maar, ze hebben toch sorry gezegd? Dan is het inderdaad onredelijk om een hoge straf te geven omdat ze iemand bijna dood hebben geschopt. Arme jongens, en dan is hun spijtige actie ook nog openbaar gemaakt... Ik eis vrijspraak: ZIJ zijn de slachtoffers!
Sterker nog, ik zou compensatie eisen en excuses van de mishandelde jongen. Als die knul gewoon was thuis gebleven was er helemaal niets gebeurd......


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #123 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:59:06
Het kan nog gekker, zojuist bekend gemaakt:

Samir A. komt vervroegd vrij ondanks bezwaren justitie

Samir A. komt volgende week vrijdag toch vervroegd vrij, ondanks de bezwaren van justitie. Dat heeft de rechtbank vandaag besloten. Samir A. behoorde tot de radicaal-islamitische Hofstadgroep. Hij heeft in september twee derde van zijn straf uitgezeten.
Justitie wilde voorkomen dat Samir A. op 5 september vrijkomt omdat hij volgens het OM nog steeds een gevaar voor de maatschappij vormt. Hij is niet echt ‘gederadicaliseerd’ in de cel en keurt aanslagen niet af vindt justitie. Het OM had daarom gevraagd om een jaar uitstel van de vervroegde vrijlating. Zijn advocaat betoogde vandaag echter tijdens de zitting dat A. zich de afgelopen twee jaar al netjes heeft gedragen en vroeg zich af waarom A. dit dan nog weer een jaar zou moeten bewijzen.

Vorig jaar werd A. nog in zijn cel aangehouden, omdat justitie vermoedde dat hij van daaruit een aanslag voorbereidde. Hij zou een medegevangene hebben gevraagd of hij aan explosieven zou kunnen komen. Die zouden voor een aanslag zijn die hij na zijn vrijlating zou willen plegen. Maar die verdenking kon het OM niet hard maken en de zaak werd geseponeerd.

Smir A. werd in 2006 veroordeeld voor het voorbereiden van een terroristische aanslag, mogelijk op het gebouw van inlichtingendienst AIVD of op politici. Voor het lidmaatschap van de Hofstadgroep is hij nooit vervolgd. De verdachten waren te divers om een groep te vormen en hadden geen gemeenschappelijk doel.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/28/samir-a-komt-vervroegd-vrij/
If you can dream it, you can do it.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #124 Gepost op: 28 augustus 2013, 18:23:43
Citaat van: DvdW link=msg=1196093 date=1377695469
Als ik niet meer regeer dan komt dat omdat mijn koffers aan het pakken ben. Wat een *^*%&^%(*@(^%@*(&^)() land.

Ik dacht en zei hardop de zelfde woorden dan wel woorden van gelijke strekking.
Enige probleem is dat mijn bankrekening ongeveer 2,5 miljoen euro te kort komt om het daadwerkelijk uit te voeren.

Wat mij betreft krijgen de rechters van deze 2 zaken direct een levenslange gevangenisstraf met verplichte TBS om de samenleving te beschermen tegen verdere slechte uitspraken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #125 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:37:55
Citaat van: enrico1972 link=msg=1196216 date=1377707023
Ik dacht en zei hardop de zelfde woorden dan wel woorden van gelijke strekking.
Enige probleem is dat mijn bankrekening ongeveer 2,5 miljoen euro te kort komt om het daadwerkelijk uit te voeren.
Citaat
Hier hetzelfde verhaal helaas, maar als ooit nog een prijs win dan weet ik wel waar ik het aan uit ga geven.  98uiye


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #126 Gepost op: 28 augustus 2013, 22:01:16
Tja, niet om olie op het vuur te stoken, maar eenieder heeft rechten....en wat Samir A betreft, heb ik de beweegreden gelezen en concreet hadden ze niets waarmee hij gehouden kon worden.
En ja, mijn gevoel zegt ook anders  998765 maar gevoel en recht zijn twee verschillende zaken
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #127 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:12:38
(cel)straf heeft toch een tweeledig doel?
vergelding (boetedoening) en bescherming van de maatschappij?
hoeveel mensen zouden er van mening zijn dat hij a) genoeg boete gedaan heeft en b) dat de maatschappij nog voldoende beschermd is nu hij weer in het wild wordt losgelaten?
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #128 Gepost op: 26 maart 2014, 09:58:23
Citaat van: Sylvester link=msg=1097302 date=1353575867
Gevangenen massaal naar huis
Zij mogen de rest van hun straf thuis uitzitten met een enkelband om.
Volkert van der G. komt voorwaardelijk vrij op 2 mei
Volkert van der Graaf komt voorwaardelijk vrij. Volgens het Openbaar Ministerie hoeft hij na 2 mei niet langer vast te blijven en staatssecretaris Teeven vindt de conclusie van het OM "gedegen voorbereid en uitgebreid onderbouwd". Hij neemt de conclusies over.

De afgelopen tijd was er veel discussie over een vrijlating van de moordenaar van Pim Fortuyn. Van der Graaf is de afgelopen tijd drie keer op proefverlof geweest en volgens de staatssecretaris zijn die zonder probleem verlopen.

Contactverbod
Op 2 mei zit tweederde van de straf van Van der Graaf erop. Hij moet zich daarna elke week melden bij de reclassering, hij mag niet in Hilversum, Rotterdam en Den Haag komen en ook niet in de woonplaats van nabestaanden van Fortuyn; hij krijgt elektronisch toezicht via een enkelband.

Verder mag hij geen contact opnemen met nabestaanden en hij mag ook niet praten met de media. Ook wordt hij verplicht begeleid door een psycholoog of psychiater.

Laag risico
Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van der Graaf zich tijdens zijn straf niet misdragen. Er is geen psychische stoornis bij hem aangetroffen die de kans op herhaling vergroot. En er is een laag risico dat hij nog eens in de fout zal gaan, zegt het OM.

Door aan de invrijheidstelling voorwaarden te verbinden wordt het lage risico zoveel mogelijk beperkt, aldus Teeven. Hij benadrukt dat er consequenties aan worden verbonden als de voorwaarden niet worden nageleefd. Die consequenties kunnen uiteenlopen van een waarschuwing tot het herroepen van de invrijheidstelling.

Teeven zegt dat het OM bij de beoordeling extra heeft gelet op de grote ernst, het politieke karakter en de impact van het misdrijf dat Van der Graaf heeft gepleegd. Hij verwacht van alle betrokken instanties een optimale samenwerking.

De familie en de chauffeur van Fortuyn zijn van tevoren over de voorwaardelijke vrijlating geïnformeerd.

Bron: NOS - http://nos.nl/artikel/628193-van-der-graaf-vrij-op-2-mei.html
If you can dream it, you can do it.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #129 Gepost op: 26 maart 2014, 10:20:34
Tja nog een keer dezelfde vermoorden gaat niet he....

Ik blijf het bijzonder vinden... maar goed, wie ben ik... ::)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....