Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 22763 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #140 Gepost op: 30 december 2015, 22:11:35
De eis vond ik opzich wel redelijk van het OM, maar de uitspraak van de rechter vind ik slap, heel slap.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #141 Gepost op: 30 december 2015, 23:39:12
Uiteraard hebben ze achteraf altijd spijt van hun daden. Dat wordt even netjes door de advocaat ingefluisterd voor het verhoor. Trek het boetekleed maar aan, daar zijn rechters gevoelig voor. Na de uitspraak lachen dit soort gasten je in je gezicht uit de eerst volgende keer dat je ze tegen komt.... Slappe hap!

 98uiye


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #142 Gepost op: 3 januari 2016, 13:37:48
In hoeveel rechtzaken heb jij je verdiept om tot dit oordeel te komen? Of zijn dit onderbuikgevoelens? Wat had jou een betere straf geleken?
Wat heeft het te maken met het verdiepen in andere rechtzaken? In andere zaken worden net zulke belachelijke uitspraken gedaan.
We hebben het hier over meerdere misdrijven. Wat mij betreft 2 jaar voorwaardelijk en een onvoorwaardelijke geldboete van 2500,- euro. Dan ben ik nog mild ivm de schone lei van de verdachte.


guest15549

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 3 januari 2016, 14:51:31
Citaat van: Sven82 link=msg=1396659 date=1451824668
Wat heeft het te maken met het verdiepen in andere rechtzaken? In andere zaken worden net zulke belachelijke uitspraken gedaan.
We hebben het hier over meerdere misdrijven. Wat mij betreft 2 jaar voorwaardelijk en een onvoorwaardelijke geldboete van 2500,- euro. Dan ben ik nog mild ivm de schone lei van de verdachte.

Om wat ermee te bereiken? €500 voorwaardelijk (wat dus bovenop een eventuele extra veroordeling komt) lijkt me een prima stok achter de deur om meneer te behoeden van dit soort debiel gedrag. Daarbij zal de rechter bij een eventuele tweede keer ook rekening houden met deze veroordeling dus zal het argument "ja maar dit doe ik nooit" zal dan ook niet meer werken.

Waar ik wel naar benieuwd ben is naar de persoonlijke omstandigheden van die man (bijv. laagbetaald werk/uitkering) die deze boete rechtvaardiger maken, ben al bezig met achter het vonnis te komen maar de politie Rotterdam was niet behulpzaam toen ik het vriendelijk vroeg...  ::)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #144 Gepost op: 3 januari 2016, 15:19:16
Het vonnis is mondeling gewezen, dus tenzij de verdachte of de OvJ hoger beroep hebben ingesteld (wat ik niet verwacht), is er in principe geen schriftelijk vonnis.


guest15549

  • Gast
Reactie #145 Gepost op: 3 januari 2016, 19:17:45
Citaat van: voske83 link=msg=1396669 date=1451830756
Het vonnis is mondeling gewezen, dus tenzij de verdachte of de OvJ hoger beroep hebben ingesteld (wat ik niet verwacht), is er in principe geen schriftelijk vonnis.

Het vonnis wordt wel degelijk opgeschreven en ergens opgeslagen. ;-)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #146 Gepost op: 3 januari 2016, 21:00:58
Citaat van: RS496 link=msg=1396703 date=1451845065
Het vonnis wordt wel degelijk opgeschreven en ergens opgeslagen. ;-)

Er is altijd een aantekening mondeling vonnis maar daar staat niet in wat je zoekt, want daarin staat alleen de gegevens van de verdachte, de kwalificatie, de pleegdatum, de pleegplaats en de straf. Er staat geen motivering in. Verder zijn er alleen de aantekeningen van de griffier en die krijgt niemand.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #147 Gepost op: 3 januari 2016, 22:11:52
Om wat ermee te bereiken? €500 voorwaardelijk (wat dus bovenop een eventuele extra veroordeling komt) lijkt me een prima stok achter de deur om meneer te behoeden van dit soort debiel gedrag. Daarbij zal de rechter bij een eventuele tweede keer ook rekening houden met deze veroordeling dus zal het argument "ja maar dit doe ik nooit" zal dan ook niet meer werken.

Waar ik wel naar benieuwd ben is naar de persoonlijke omstandigheden van die man (bijv. laagbetaald werk/uitkering) die deze boete rechtvaardiger maken, ben al bezig met achter het vonnis te komen maar de politie Rotterdam was niet behulpzaam toen ik het vriendelijk vroeg...  ::)
Het is een straf. Ik wil ermee bereiken dat hij het niet nog eens doet en als genoegdoening voor de schade die de feiten hebben aangebracht. Daarmee is 2500,- euro nog weinig.
Op misdrijven staan gevangenisstraffen. Waarom dan afdoen met 500,- euro voorwaardelijk? Dat is toch geen stok achter de deur? Dat is precies genoeg om te hopen dat hij het niet meer doet, waarbij ontzettend veel gekeken wordt naar de situatie van de dader. En dat is exact wat er mis is met ons rechtsysteem.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #148 Gepost op: 3 januari 2016, 23:16:54
Op misdrijven staan gevangenisstraffen.

En/of boetebedragen.....

Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #149 Gepost op: 4 januari 2016, 11:49:42
En/of boetebedragen.....
Inderdaad. Afhankelijk van de zwaarte of recidive wordt daarin gedifferentieerd. Zo krijgt iemand die zijn carrière maakt van het plegen van eenvoudige diefstal na tig veroordelingen dan toch eens 6 maanden gevangenisstraf. Dat noemt men dan een forse straf. Op diefstal staat 4 jaar maximaal. Echt, wat in vredesnaam en hoe vaak moet ik in dit land iets jatten om 4 jaar te krijgen?! Er is nog geen rechter geweest die mij dat heeft kunnen vertellen. Waarschijnlijk om de doodeenvoudige reden dat die 4 jaar nooit opgelegd zal worden. Want ja, stel je voor dat de dader last heeft van zijn straf.