Om wat ermee te bereiken? €500 voorwaardelijk (wat dus bovenop een eventuele extra veroordeling komt) lijkt me een prima stok achter de deur om meneer te behoeden van dit soort debiel gedrag. Daarbij zal de rechter bij een eventuele tweede keer ook rekening houden met deze veroordeling dus zal het argument "ja maar dit doe ik nooit" zal dan ook niet meer werken.
Waar ik wel naar benieuwd ben is naar de persoonlijke omstandigheden van die man (bijv. laagbetaald werk/uitkering) die deze boete rechtvaardiger maken, ben al bezig met achter het vonnis te komen maar de politie Rotterdam was niet behulpzaam toen ik het vriendelijk vroeg...
Het is een straf. Ik wil ermee bereiken dat hij het niet nog eens doet en als genoegdoening voor de schade die de feiten hebben aangebracht. Daarmee is 2500,- euro nog weinig.
Op misdrijven staan gevangenisstraffen. Waarom dan afdoen met 500,- euro voorwaardelijk? Dat is toch geen stok achter de deur? Dat is precies genoeg om te hopen dat hij het niet meer doet, waarbij ontzettend veel gekeken wordt naar de situatie van de dader. En dat is exact wat er mis is met ons rechtsysteem.