Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 23698 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Golf-10

• Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 14 december 2012, 14:50:56
Ik zou de verhouding tot de straf weer rechttrekken. In het feitenboekje staan bedragen die ik met goed fatsoen niet eens uit durf te schrijven en die niet in verhouding staan tot de overtreding, zeker niet in vergelijk met straffen die door rechters worden opgelegd voor bv. geweldsmisdrijven.

sylvester1986

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 14 december 2012, 22:16:23
In het feitenboekje staan bedragen die ik met goed fatsoen niet eens uit durf te schrijven en die niet in verhouding staan tot de overtreding.
Daar hoor ik collega's soms ook over en omdat ik regelmatig met Boa's op pad ben, schrik ik regelmatig van de bedragen. :-\

C337

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2013, 14:27:58
Stuk uit autoblog.nl, zou zoiets kunnen in Nederland ?

Man krijgt rijverbod van 40 jaar: “Nu is het genoeg”
Ja, levert u dat rijbewijs maar even in. Van straatraces zijn ze niet gediend in België, en dan moet je zeker niet bij deze politierechter in Dendermonde zijn.

40 jaar niet meer plaatsnemen achter het stuur en een boete van 20.000 euro. Dat is de straf die rechter Peter D’Hondt aan de 21-jarige straatracer oplegde. De man moest voorkomen om zich te verantwoorden voor negen verkeersovertredingen, waaronder een slalom tussen een groep schoolkinderen door. Daarnaast heeft hij ook gedreigd om kermisbezoekers aan te rijden. Reden genoeg om ‘m van de weg te plukken.

Dit is niet de eerste keer dat de straatracer in de rechtbank moest verschijnen. Op zijn naam stond al een rijverbod van 16 jaar, maar daar heeft hij zich niets van aangetrokken. “Nu is het genoeg. U bent niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer”, aldus D’Hondt. De rechter bevond hem psychisch en medisch ongeschikt om auto te rijden. Waarom dan niet een levenslang rijverbod?

Volgens de advocaat is meneer tot inkeer gekomen en wordt hij behandelt voor zijn agressie. Misschien heeft dit het vonnis iets verzacht, maar 40 jaar is nog steeds niet misselijk. D’Hondt staat immers bekend om zijn harde optreden tegen jonge wegpiraten. Twee jaar geleden zette hij zelfs metaaldetectors, kogelvrije vesten en agenten in burger in om drie Zeelse straatracers eens goed de les te leren. Zij brachten niet alleen zichzelf in gevaar, maar joegen hun eigen vrienden de dood in. D’Hondt eiste celstraffen en een levenslang rijverbod.

De reden waarom de Belgische rechter zich zo keert tegen snelheidsduivels is waarschijnlijk omdat hij zijn dochter aan een van hen is kwijtgeraakt. Toch is het niet alleen wraak waar hij op uit is. Zijn straffen zijn niet altijd streng, maar soms juist grappig en origineel. Zo moest iemand die te hard heeft gereden alle 632 bladzijden van het boek Tonio (A.F.Th. van der Heijden) lezen. Is dit ook een goed idee voor onze straatracer, of zou jij hem andere lectuur voorschotelen?
Bron & links: http://www.autoblog.nl/man-krijgt-rijverbod-van-40-jaar-nu-is-het-genoeg

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2013, 15:37:50
Ik ben groot voorstander van het 'third strike out' systeem zoals in de vs. 3x flink in de fout: levenslang zonder vervroegde vrijlating.

Dus drie keer gepakt voor winkeldiefstal en dan voor de rest van je leven het gevang in...Beetje onbeschaafd lijkt me.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2013, 22:34:18
Ik ben groot voorstander van het 'third strike out' systeem zoals in de vs. 3x flink in de fout: levenslang zonder vervroegde vrijlating.

Dus drie keer gepakt voor winkeldiefstal en dan voor de rest van je leven het gevang in...Beetje onbeschaafd lijkt me.

Right....

Zal ik jullie eens tonen hoe f-ed up dat systeem is en er meteen een gezicht bij plaatsen?

Where is Justice for Stephanie George?

sylvester1986

• Gast

'Strenger straffen voor peuken uit voertuig gooien'  

door Bart Oostvogels
AMSTERDAM -
Sigaretten uit een voertuig gooien moet strenger worden gestraft, dat blijkt uit een stelling op deze website.

Op de stelling "Sigaretten uit voertuig gooien strenger straffen" reageerden meer dan 1150 mensen. Een ruime meerderheid ziet strengere straffen voor mensen die sigaretten uit een auto gooien meer dan zitten. Ruim 83 procent om wat preciezer te zijn. Voor 17 procent van de mensen hoeft het strenger straffen niet.

Mileudelict
Het is strafbaar om een sigaret uit een voertuig te gooien. Het is namelijk een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Je pleegt een milieudelict. Bovendien valt de overtreding onder Artikel 5. Je creëert namelijk potentieel gevaar voor medeweggebruikers. Zo kan een sigaret in de helm van een motorrijder terechtkomen. "Laatst reed ik op mijn motor achter een medeweggebruiker. Vliegt er in een keer een peuk voorbij. Ik ben er achter gaan rijden met groot licht. Toen snapte de bestuurder het pas", zegt reageerder John.

Een sigaret kan ook in het motorcompartiment van een auto belanden. In dat laatste geval kan brand ontstaan. "Ik kreeg onlangs nog een brandende peuk vol op de voorruit. Nota bene van een taxichauffeur. Die zou toch echt beter moeten weten", zegt een lezer in een reactie. Bij 17 procent van de deelnemers aan de stelling is een sigaret in het motorcompartiment gekomen en in het interieur zelfs 30 procent. Ook raken sigaretten in helmen terecht (13 procent). De resterende 40 procent van de stemmers geeft aan dat een sigaret op een andere manier hinder heeft veroorzaakt. Bij lezer Ronald heeft een nog brandende sigaret de lak beschadigd. "Verschrikkelijk asociaal gedrag", zegt Ronald.

sylvester1986

• Gast
Ongelooflijk, dit is toch geen straf :-\

==========
Doodrijder ontloopt cel  

GRONINGEN -
De 36-jarige man die vorig jaar onder invloed van alcohol een 41-jarige vrouw uit Meeden doodreed, hoeft daarvoor niet de gevangenis in.

Hij werd donderdag veroordeeld tot een werkstraf van 200 uur, vier maanden voorwaardelijke celstraf en een rijontzegging van drie jaar. Het OM had één jaar cel geëist. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.

P.K. uit Stedum reed vorig jaar december even buiten Veendam frontaal op een tegenligger. De bestuurster van de andere auto overleefde dat niet. Later bleek dat K. had gedronken en dat hij tijdens het rijden bezig was met zijn mobiele telefoon.

De rechtbank koos voor een minder zware straf omdat K. berouw heeft getoond en alle verantwoordelijkheid op zich heeft genomen, zo staat in het vonnis.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Kansloos, echt heel erg diep triest....

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Maxx link=msg=1180957 date=1372974849
Kansloos, echt heel erg diep triest....

wat een fantastische straf!  Als je een paar KM te hard rijd kost het je nog meer!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Dit soort rechters zijn in mijn ogen echt totaal geschift en ongeschikt voor het werk wat ze uitvoeren.
En verder wil ik er uit zelfbehoud geen woorden aan vuil maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen