Dat zit 'm in veel meer dingen dan alleen maar de strafmaat. En dat een land 'onveiliger' zou zijn, maakt een land ook niet meteen 'onrechtvaardiger'.
Interessant verschil..
Goed punt, vaak wordt dit op 1 hoop gegooid, maar ze zijn zeker niet synoniem.
Gemiddeld genomen straft Nederland zwaar en waar ligt dat aan?
Aan het feit dat het merendeel van de zaken met een acceptgiro worden afgedaan en niet eens de moeite wordt genomen een rechtszaak op te starten..
Misschien dat dit voor verkeer gerelateerde misdrijven geldt (daar heb ik me nooit in verdiept), maar dat is volgens mij niet de algemene oorzaak. Die is gecompliceerder, maar het is te veel offtopic om dat hier uit te spitten. Wel zijn de acceptgiro's de oorzaak waarom bij rechtszaken in Nederland er relatief vaker gevangenisstraf wordt gegeven, in verhouding met omliggende landen.
(Voorbeeld van nog een oorzaak: vaak wordt verwezen naar het aantal gedetineerden (relatief aan bijv bevolking, verdachten, etc). In de Nederlandse cijfers worden echter ook mensen in vreemdelingen detentie meegerekend. Veranderingen in dat beleid zorgen voor stevige veranderingen in trends in Nederland, zonder veranderingen in aanpak van "echte" criminelen)
Veel van de conclusies en meningen van "deskundigen" zijn vaak gebaseerd op de CBS publicatie "
Criminaliteit en Rechtshandhaving".
De publicatie is redelijk objectief, en plaatst veel aanmerkingen op de vergelijkingen met andere landen. Ik ga hier geen conclusies trekken, dat mag iedereen voor zichzelf doen.
Alleen de opmerking dat de "deskundigen" in de media, meestal alleen een deel van de cijfers of conclusies gebruiken. Dat geeft inderdaad een vertekend beeld.
Als de Nederlandse rechters zich alleen nog maar over de ergste gevallen hoeven te buigen is die uitkomst dus niet verwonderlijk. Nog afgezien van het seponeringsbeleid van het OM. Het is al een wonder als je daar doorheen komt met je misdrijf.
Dat is, volgens mij, de spijker op de kop. Het gaat niet alleen om de strafmaat, maar om het totale plaatje.
Volgens onderzoek van Rechtseconoom Ben van Velthoven, is het percentage van gepleegde misdrijven die tot een veroordeling leiden minder dan 2%. (In de media wordt dit vaak vertaald als "de kans om in Nederland veroordeeld te worden na het plegen van een misdrijf, minder dan 2%. Dat is volgens mij niet helemaal het zelfde)
En dan gaat het dus om het hele rijtje:
- Wel/geen aangifte door slachtoffers.
- Opsporing en aanhouding door Politie.
- Vervolging door Openbaar Ministerie.
- Veroordeling door de Rechtbank.
Bij iedere stap vallen er misdrijven (en dus daders) buiten de boot.
Zo goed en rechtvaardig is 't bij ons dus allemaal niet..
Daarom vind ik het ook nutteloos om alleen over 1 aspect van rechtshandhaving te discussiëren. Het gaat om het totaal plaatje, en daar is nog veel ruimte voor verbetering, op alle fronten...
Strenge straffen met een lage veroordelingskans hebben net zo min nut als milde straffen met een hoge veroordelingskans.