Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 23556 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 3 augustus 2013, 01:28:17
Sentiment is niet te meten.
Iemand doodrijden en doorrijden, wat mij betreft ook 30 jaar of meer. Nederland is een knuffel-landje geworden met boetebedragen en straffen die niet meer in verhouding zijn, het gevoel van genoegdoening en gedaan recht is allang niet meer aanwezig.
Een leven is onmeetbaar, geen enkele straf zal recht doen aan het gevoel van de ouders, zij hebben 30 years to life aan verdriet gekregen.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 3 augustus 2013, 01:32:30
Citaat van: Red link=msg=1188465 date=1375484092
Ondanks dat ik het ernstig afkeur wat er gebeurd is, als iemand 30 jaar krijgt voor dit feit, dan ben ik weg uit dit land...

Onderzoek heeft aangetoond dat straffen van meer dan 7 jaar opsluiting absoluut geen zin hebben. Dus ofwel straf je iemand max. 7 jaar omdat je hem naderhand terug in de maatschappij wil laten instromen ofwel wil je iemand definitief bannen en dan geef je levenslang. Je kan je dan ook de vraag stellen of het voor alle partijen niet beter zou zijn die levenslang gestraften te executeren. Iemand geen enkele waardige toekomstvorm bieden, is moeilijk humaner te noemen dan hem/haar te executeren.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 3 augustus 2013, 01:43:17
Daarom ben ik ook een groot voorstander van de doodstraf en zeer zwaar straffen in 't algemeen..

Iemand 20 jaar opsluiten betekent simpelweg dat de goedwillende maatschappij 20 jaar geen last heeft van die crimineel. Alle geitenwollen sokken verhalen ten spijt, is dit een zeer belangrijk gegeven.

En idd, de doodstraf werkt ook perfect om een maatschappij niet te laten ontwrichten..

Wij hebben bijv enorm veel ellende van drugs en drugsgerelateerde overlast. De gevolgen van ons slappe beleid. Neem een voorbeeld aan Singapore; geen land ter wereld waar de drugsellende zo beperkt is. De waarschuwing is duidelijk; haast de enige straf is de doodstraf..en het werkt perfect! Kunnen wij nog wat van leren..

De overige zware straffen overigens ook. Je kan kletsen wat je wilt, een slachtoffer weet iig dat de dader straf krijgt en de Singaporezen willen niet anders. Die zien ook wel dat dat slappe gedoe niet werkt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #83 Gepost op: 3 augustus 2013, 07:19:27
Weet nog wel een voordeel te noemen.
Elke dag dat zo'n klereleijer niet meer leeft kost het ons als belastingbetaler ook geen geld meer.

Verder ben ik het volledig met je eens Zijlvaart67  O0 O0

Er zijn sowieso minimaal 3 opties om wat meer lucht in de NL'se gevangenissen te krijgen.

1. Laat de regering eerst maar eens de grenzen dicht gooien voor vrij verkeer van personen.
    Bijkomend voordeel is dat we gelijk de kans krijgen dat onze NL'se werkeloze aan een baan kunnen komen.

2. Een wet maken dat ondanks dat je zelf in NL geboren bent maar jou vader en opa niet en jij overtreed de wet dat je
    hele familielijn het land wordt uitgezet naar land van herkomst ongeacht of je een NL paspoort hebt.

3. Kom je zelf oorspronkelijk uit het buitenland en ben je hier komen wonen, werken en leven zonder je ouders of
    voorouders dan krijg je een enkele reis land van herkomst en zit je daar je straf uit.

In alle gevallen geldt dat er een aantekening komt in onze systemen dat je nooit meer gewenst bent in NL.
Mocht het land van herkomt niet mee willen werken aan onze maatregelen dan is er nog maar 1 optie over en dat is veroordeelden met een militair toestel vliegen naar het land van herkomst en een cursus parachutspringen te geven boven het land van herkomst.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #84 Gepost op: 3 augustus 2013, 08:20:21
Doodstraf is onomkeerbaar en zolang politie/Justitie nog blunders maken en verkeerden veroordeeld worden moeten wij die hele doodstraf niet willen.

We kennen allemaal de zaken van de afgelopen jaren (Schiedammer Parkmoord, moord op Christel Ambrosius, paskamermoord, Lucia de Berk) waarbij onderzoek achteraf aantoonde dat de totaal verkeerden in de gevangenis zaten. En die in sommige gevallen zelfs al tot levenslang veroordeeld waren. Maar waarbij de betreffende onschuldigen dus al waren geëxecuteerd als het aan de voorstanders had gelegen.

Zoals sommigen het nu brengen is de doodstraf ook meer een bezuinigingsmaatregel dan een straf. 'Omdat het zoveel geld kost moeten we lange gevangenisstraffen niet willen, dus dan maar de doodstraf'.

Ik zeg niet dat er vaak wat zwaarder gestraft mag worden, zoals bij doorrijden na een ongeval, maar ik ben er absoluut tegen om emoties en/of bezuinigingsdrift de straffen te laten bepalen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 3 augustus 2013, 09:48:57
Citaat van: Arie link=msg=1188494 date=1375510821
Doodstraf is onomkeerbaar en zolang politie/Justitie nog blunders maken en verkeerden veroordeeld worden moeten wij die hele doodstraf niet willen.
Dat klinkt nobel, maar overal worden fouten gemaakt:
• zolang er per jaar nog honderden (duizenden?) sterven door medische missers, moet je operaties ook niet toestaan,
• zolang er nog vliegtuigen neerstorten, moet je vliegen verbieden,
• etc, etc.

Niets en niemand is onfeilbaar en dat geeft ook niet zolang de foutmarge maar acceptabel is. Krijg je als onschuldige de doodstraf dan is dat heel vervelend, maar dat gebeurt ook 5 keer per dag in een ziekenhuis...

En de foutmarge in de rechtspraak is best klein; ik vraag me af in hoeveel van de cassatiezaken de verdachte echt onschuldig is. Of kon het alleen niet overtuigend bewezen worden? Maar dat is een andere discussie..

Het is voor mij geen reden om van de doodstraf af te zien..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #86 Gepost op: 3 augustus 2013, 09:59:24
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1188475 date=1375486350
Onderzoek heeft aangetoond dat straffen van meer dan 7 jaar opsluiting absoluut geen zin hebben. Dus ofwel straf je iemand max. 7 jaar omdat je hem naderhand terug in de maatschappij wil laten instromen ofwel wil je iemand definitief bannen en dan geef je levenslang. Je kan je dan ook de vraag stellen of het voor alle partijen niet beter zou zijn die levenslang gestraften te executeren. Iemand geen enkele waardige toekomstvorm bieden, is moeilijk humaner te noemen dan hem/haar te executeren.

Het is leuk te roepen dat onderzoek iets heeft aangetoond, maar hoe is dat onderzoekuitgevoerd, door wie en bij wie? Als ik 100 criminelen vragen daarover stel zal dat onderzoek inderdaad een heel ander resultaat geven als wanneer ik het onderzoek doe bij 100 politie agenten.

Naast het gegeven dat een onderzoek vaak allerlei statistieken tot gevolgen heeft en ik roep het nog maar een keer: "cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens"

Maar er kan ook een hele hoop onzin voortkomen uit statistieken en cijfers: "De hele wereldbevolking produceert in 1 jaar ongeveer een IJsselmeer vol sperma" Ik had er nog een maar die ga ik hier na rijp beraard tochmaar niet neer zetten. Voor de liefhebbers een pm. kan wel, maar wees gewaarschuwd!

of om binnen ons vakgebied te blijven:

Al met al klakkeloos roepen dat een onderzoek iets heeft aangetooont is  :-X.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 3 augustus 2013, 10:15:21
Citaat van: enrico1972 link=msg=1188487 date=1375507167
Weet nog wel een voordeel te noemen.
Elke dag dat zo'n klereleijer niet meer leeft kost het ons als belastingbetaler ook geen geld meer.

Verder ben ik het volledig met je eens Zijlvaart67  O0 O0

Er zijn sowieso minimaal 3 opties om wat meer lucht in de NL'se gevangenissen te krijgen.

1. Laat de regering eerst maar eens de grenzen dicht gooien voor vrij verkeer van personen.
    Bijkomend voordeel is dat we gelijk de kans krijgen dat onze NL'se werkeloze aan een baan kunnen komen.

2. Een wet maken dat ondanks dat je zelf in NL geboren bent maar jou vader en opa niet en jij overtreed de wet dat je
    hele familielijn het land wordt uitgezet naar land van herkomst ongeacht of je een NL paspoort hebt.

3. Kom je zelf oorspronkelijk uit het buitenland en ben je hier komen wonen, werken en leven zonder je ouders of
    voorouders dan krijg je een enkele reis land van herkomst en zit je daar je straf uit.

In alle gevallen geldt dat er een aantekening komt in onze systemen dat je nooit meer gewenst bent in NL.
Mocht het land van herkomt niet mee willen werken aan onze maatregelen dan is er nog maar 1 optie over en dat is veroordeelden met een militair toestel vliegen naar het land van herkomst en een cursus parachutspringen te geven boven het land van herkomst.

Ik hoop dat dit sarcasme is? En als iemand 1 nationaliteit dus alleen de Nederlandse pak je hem dan ook af?
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 3 augustus 2013, 10:40:26
Neem een voorbeeld aan Singapore; geen land ter wereld waar de drugsellende zo beperkt is. De waarschuwing is duidelijk; haast de enige straf is de doodstraf..en het werkt perfect! Kunnen wij nog wat van leren..

In Singapore is net zo goed sprake van drugs misbruik, en overlast.
Gemiddeld worden jaarlijks drie tot vier duizend mensen opgepakt voor drugs gebruik. De schattingen van verslavingszorg is dat het werkelijke aantal verslaafden vele malen hoger is, met alle overlast van dien voor hun omgeving.

Dat het voor buitenstaanders niet direct zichtbaar is, wil niet zeggen dat het er niet is!

Over de hoogte van straffen, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Er is voor elke mening wel een onderzoek te vinden dat het ondersteund. Helaas verliezen veel mensen alle aspecten van straf uit het oog, en focussen op een enkel aspect.

Zo kan zwaarder straffen misschien geen nut meer hebben voor het dwangmiddel, maar wel voor de genoegdoening van het slachtoffer en/of de maatschappij.

Mijn mening is dat er wel meer moet worden gekeken naar recidive. Eigenlijk zou het voor elk misdrijf zo moeten zijn dat de straf exponentieel oploopt bij recidive, en niet alleen de verzwaring zoals in sommige artikelen.
Bijv: 3e maal misdrijf: elke max strafmaat maal 3.

Doodstraf ben ik principieel tegen. Belangrijkste redenen:
- Te lichte straf voor sommige misdrijven.
- Onomkeerbaar in het geval van onterechte veroordelingen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #89 Gepost op: 3 augustus 2013, 11:03:48
Citaat van: zwelgje link=msg=1188518 date=1375519226

Doodstraf ben ik principieel tegen. Belangrijkste redenen:
- Te lichte straf voor sommige misdrijven.
- Onomkeerbaar in het geval van onterechte veroordelingen.

Ja maar ik lees net dat je als onschuldige gewoon 'pech' hebt als jij ter dood bent veroordeeld ondanks dat je niets hebt gedaan. 'Collateral damage' heet zoiets toch?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)