Explosie Cerestar

Auteur Topic: Explosie Cerestar  (gelezen 3830 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2005, 19:33:40
Nej er was niets te zien vanaf de weg en alles was afgesloten, behalve zwaailichten en de hoogwerker die aan 't spuiten was op een silo  :(
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


firemanr

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2005, 20:00:29
Nej er was niets te zien vanaf de weg en alles was afgesloten, behalve zwaailichten en de hoogwerker die aan 't spuiten was op een silo  :(
Dan is onze hoop gevestigt op www.brandweerzeeuwsvlaanderen.nl

 ;)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2005, 20:26:21
jah patrick zal er wel bij geweest zijn met Sas van Gent, maar of hij foto's heeft weet ik niet hoor
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2005, 22:06:43
Brand na explosie bij Cerestar Sas

--------------------------------------------------------------------------------
 
In de zetmeelfabriek Cerestar in Sas
van Gent is donderdag rond 17u30 brand
uitgebroken. De brand ging gepaard met
veel rook in een filterhuis op het
bedrijfsterrein. Volgens een werknemer
ontstond de brand na een explosie in
een glutensilo. De steekvlam bij de
explosie was rond de 30 meter hoog.

Niemand raakte gewond en gevaar voor
de volksgezondheid is er niet geweest.
De oorzaak van de brand wordt
onderzocht door de technische dienst
van het bedrijf. Een deel van de
fabriek ligt stil.

Bron: Omroep Zeeland
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2005, 01:40:01
Brandweerkorpsen gemeente Terneuzen ingezet bij grote brand na explosie Cerestar

www.veiligheidsregiozeeland.nl

SAS VAN GENT - Verschillende brandweerkorpsen van de gemeente Terneuzen zijn donderdagavond uitgerukt naar een brand die was ontstaan na een explosie op het terrein van de maďszetmeelfabriek Cerestar, gelegen aan de Nijverheidsstraat in Sas van Gent.

Bij de explosie in een filterhuis van een glutenmolen  zijn geen gewonden gevallen, wel is preventief (en later conform protocol 'grote brand') een ambulance uit Terneuzen terplaatse gegaan, alsmede de OVDG. Cerestar is onderdeel van de multinational Cargill.

De bedrijfsbrandweer en de bedrijfshulpverlening zijn als eerste opgestart, nadat de eerste meldingen bij de bedrijfsbewaking binnenkwamen van een harde knal en een grote hoge steekvlam. Via de direkte lijn naar de AC/CPA heeft men het brandalarm uitgegeven waarop de eerste brandweervrijwilligers van Sas van Gent (TAS 56-40) werden opgeroepen, alsmede die van Terneuzen (HW 56-50). De bedrijfsbrandweer was zelf snel terplaatse met de TAS 59-31 en HV/GM 59-81.

In volgorde werden na het sein middelbrand de brandweervrijwilligers van de brandweerkazerne Westdorpe (TAS 56-42) opgeroepen, met het sein grote brand kwamen daarbij de vrijwilligers van de brandweerkazernes Sluiskil (TAS 56-34), Westdorpe (VC 52-94) en Terneuzen (HA 56-47 met ADH 54-88).

De arbeidsinspectie zal samen met de technische dienst en de arbodienst van Cerestar een onderzoek instellen naar de oorzaak van de brand.

- - - - - - - - -


Al eerder was een brand het gevolg van een stofexplosie bij de nieuwbouw, enkele jaren geleden. Toen was er ook een grote knal te horen, en een steekvlam te zien.  :o


BrwBundy

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2005, 11:50:31
Het was een heftig brandje toen we daar aan kwamen maar alles was redelijk snel onder controle. Eerst was er een enorme explosie de ramen stonden hier te trillen en ik keek naar buiten daar zak een enorme rook pluim, toen ben ik alvast maar naar de kazerne gegaan en meerdere van ons korps de wagen zat bijna vol en toen ging de pieper :)  Ik hoop dat er foto's zijn gemaakt ik zelf heb er nog geen gevonden misschien iemand anders ???

Greetz 

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2005, 12:20:32
Het was een heftig brandje toen we daar aan kwamen maar alles was redelijk snel onder controle. Eerst was er een enorme explosie de ramen stonden hier te trillen en ik keek naar buiten daar zak een enorme rook pluim, toen ben ik alvast maar naar de kazerne gegaan en meerdere van ons korps de wagen zat bijna vol en toen ging de pieper :)  Ik hoop dat er foto's zijn gemaakt ik zelf heb er nog geen gevonden misschien iemand anders ???

Greetz 
Ik zoek me ut schompus, maar voorlopig niks, nada.... :-X


brw_sluis

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2005, 14:21:25
ik heb t ook gehoord op mn scanner maar ik woon in sluis dus kon alleen de alarmeringen gehoord..kheb een spriet op t dak dusja


brw_sluis

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2005, 14:23:21
Ik zoek me ut schompus, maar voorlopig niks, nada.... :-X
op www.brandweerzeeuwsvlaanderen.nl staat er 1 foto


BrwBundy

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2005, 16:46:09
Is dit de enige foto  :( Ik hoop dat er meer zijn gemaakt van het begin van de brand dat waren vlammen van ruim 30 meter hoog