SIRE spotjes zijn best aardig, maar niet zaligmakend. En met de film Doodslag is er ook weer een sensationeel tintje eraan toegevoegd.
Meestal zijn het mensen met een toch al wat verminderd IQ dat nog eens extra is aangetast door alcoholmisbruik, drugs en een of meerdere ''vrienden'' die nog wat extra olie op de golven gooien door hun verbale toevoegingen. Met een aantal malloten die te veel drinken, pilletje erbij en dan emotioneel vlam in de pan is er dus een aardig recept voor agressie op straat tegen wie dan ook. Ambulancezorgverleners vallen in hun kleding behoorlijk goed op en lijken weinig op politieagenten e.d. dus je zou denken dat d gemiddelde agressor dat verschil wel moet zien...
Daarnaast zijn ambulancezorgverleners in veel situaties alleen als team aanwezig, en is er geen politie erbij aanwezig, sfeer kan al snel omslaan als ''men'' vindt dat de ambulancezorgverleners maar moeten doen wat ''men'' vindt dat er gedaan moet worden. Daar tegen in gaan (waar je niet altijd aan ontkomt) geeft al snel herrie en problemen, agressie etc.
De vraag is of deze figuren hun gedrag veranderen door de SIRE spotjes, ik denk het niet, zelfsturend en reflecterend vermogen isbij deze figuren niet vaak op een dusdanig niveau dat dit gaat lukken, zeker niet als ze al beneveld zijn door drank en drugs. Wel kunnen dit soort spotjes de hulp van het weldenknde deel van de burgerij vergroten en misschien via familie en omgeving van de (potentiele) daders een kalmerende en corrigerende invloed.
Bagatelliseren van het probleem is geen oplossing, niet iedere ambulancezorgverlener krijgt hier wekelijks mee te maken, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat het verbale en fysieke geweld mij al te vaak is overkomen en er nog harder tegen op getreden moet worden en er meer gedaan kan worden aan preventie en aan het trainen van ambulancezorgverleners in het verdedigen tegen fysiek geweld, de trainingen tegen verbaal geweld hebben we nu wel gehad, dat stadium ben ik wel voorbij...