Mediacampagne geweld tegen hulpverleners is overdreven! Geef je mening ...

Auteur Topic: Mediacampagne geweld tegen hulpverleners is overdreven! Geef je mening ...  (gelezen 7611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Prachtig hoor die nieuwe campagne over agressie tegen hulpverleners maar… is het niet wat overdreven? Is het echt zo erg? Ben ik nou gek?
@nicovegt

Ik werd toch een beetje onpasselijk vanmorgen van de mediagekte rondom de veiligheid van hulpverleners! #aandachtprimanietoverdrijven
Begint dat geouwehoer in de ambu weer: patienten die steeds vragen of het echt zo erg is met de agressie naar ambulancepersoneel #grrr
@robinpothof30

Is de campagne tegen geweld tegen hulpverleners inderdaad overdreven en een mediagekte. Verschillende mensen uit het vak herkennen zich er in ieder geval niet (helemaal) in. Wat is jouw mening of wat zijn jouw ervaringen?




Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Helemaal overdreven vind ik het niet...

Maar vind dat de rechten van een hulpverlening moeten worden herzien. Nu mag je je verweren onder de nummer wettelijke zelfverdediging.
Ik vind dat wanneer je in aanraking komt fysieke agressie, je best wel een "tik" terug mag geven..

Maar ja wie ben ik  :-\
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Als HV-er weet je vtv dat je te maken gaat krijgen met alle lagen v.d. samenleving. Al dan niet gepaard met alcohol - drugs - agressie. Met de jaarwisseling heb je wat meer van deze categorie. Meer is het niet, vind ik..

Mensen onder invloed van *vul maar in* zijn altijd een risicofactor. Dat je dit soort patiënten met een jaarwisseling net wat meer treft als anders, is een feit. Meer is het eigenlijk niet.. M.a.w: deze klanten heb je het hele jaar, maar met een feestje als O&N net even wat meer. En dat gaat 1000 x goed, maar zo af en toe ook niet. Daar hebben we de blauwe collega's dan (gelukkig) voor.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
De huidige campagne is niet overdreven - er gebeurt meer dan men zou denken of willen geloven.

MAAR.. net zoals die irritante reclame voor de NEM met Johan Derksen gaat het uitzendschema van de reclame spot je soms erg vervelen.

Mag best over een wat langere periode uitgespreid worden.

Ik denk dat men dan veel meer "resultaten" kan zien.


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Ik ben niet echt over de uitvoering te spreken. De vergelijking van met de conventie van Genčve vind ik ver gezocht. Bovendien is het verdrag er wel, maar 'als we in oorlogstijd respect hebben voor de hulpverleners...' (citaat uit de reclame), dan denk ik dat sire zich toch even moet verdiepen in hoe het er in veel oorlogen aan toe gaat / aan toe is gegaan...

Bovendien, zullen zulke spotjes nou daadwerkelijk agressie voorkomen? Ik denk het niet. De enige boodschap die ik uit het spotje kan halen is 'het is belachelijk dat mensen hulpverleners aanvallen'. Dan denk ik 'mee eens', maar wat ik moet dus verder met die reclame? En wat moeten andere mensen met die reclame? Want gelukkig zal nog steeds het overgrote deel van de patiënten het personeel niet met agressie bestoken, en het deel wat dat wel doet: ik kan me niet indenken dat deze reclame ze tegen houdt. Wat dat betreft is er aan het bestaan van agressie naar hulpverleners al genoeg media aandacht besteedt.

Maak dan liever een spotje waarin verteld wordt dat de ambulance vaak eerst stabiliseert alvorens te vervoeren, want volgens mij komt daar o.a. uit onwetendheid daarvan agressie vandaan. De spotjes (of waren die alleen online?) waarin je een keuze kon maken / een keuze gemaakt werd uit drie (drie? --> 1. maak opnames van de daders 2. mobiliseer omstanders 3. bel 112..?) vond ik om die reden ook een stuk beter: die geven echt informatie 'wat te doen bij/hoe ingrijpen' en hebben dus echt een grotere boodschap in plaats van mensen alleen te wijzen op iets (dat er agressie is naar hulpverleners) waarvan iedereen eigenlijk al weet dat het bestaat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
SIRE spotjes zijn best aardig, maar niet zaligmakend. En met de film Doodslag is er ook weer een sensationeel tintje eraan toegevoegd.
Meestal zijn het mensen met een toch al wat verminderd IQ dat nog eens extra is aangetast door alcoholmisbruik, drugs en een of meerdere ''vrienden'' die nog wat extra olie op de golven gooien door hun verbale toevoegingen. Met een aantal malloten die te veel drinken, pilletje erbij en dan emotioneel vlam in de pan is er dus een aardig recept voor agressie op straat tegen wie dan ook. Ambulancezorgverleners vallen in hun kleding behoorlijk goed op en lijken weinig op politieagenten e.d. dus je zou denken dat d gemiddelde agressor dat verschil wel moet zien...
Daarnaast zijn ambulancezorgverleners in veel situaties alleen als team aanwezig, en is er geen politie erbij aanwezig, sfeer kan al snel omslaan als ''men'' vindt dat de ambulancezorgverleners maar moeten doen wat ''men'' vindt dat er gedaan moet worden. Daar tegen in gaan (waar je niet altijd aan ontkomt) geeft al snel herrie en problemen, agressie  etc.

De vraag is of deze figuren hun gedrag veranderen door de SIRE spotjes, ik denk het niet, zelfsturend en reflecterend vermogen isbij deze figuren niet vaak op een dusdanig niveau dat dit gaat lukken, zeker niet als ze al beneveld zijn door drank en drugs. Wel kunnen dit soort spotjes de hulp van het weldenknde deel van de burgerij vergroten en misschien via familie en omgeving van de (potentiele) daders een kalmerende en corrigerende invloed.

Bagatelliseren van het probleem is geen oplossing, niet iedere ambulancezorgverlener krijgt hier wekelijks mee te maken, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat het verbale en fysieke geweld mij al te vaak is overkomen en er nog harder tegen op getreden moet worden en er meer gedaan kan worden aan preventie en aan het trainen van ambulancezorgverleners in het verdedigen tegen fysiek geweld, de trainingen tegen verbaal geweld hebben we nu wel gehad, dat stadium ben ik wel voorbij...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Ambulancezorgverleners vallen in hun kleding behoorlijk goed op en lijken weinig op politieagenten e.d. dus je zou denken dat d gemiddelde agressor dat verschil wel moet zien...
Nu de politie ook steeds vaker geel draagt vind ik dat 'weinig op politieagenten lijken' erg betrekkelijk... Zeker bij het motorpersoneel van beide beroepsgroepen.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Met een landelijke campagne wordt eea soms inderdaad uit zijn verband gehaald. In dit geval denk ik het goed is dat de campagne deze insteek heeft: sommige mensen hebben totaal geen idee hoe andere (onder invloed verkerende) mensen onze hulpverleners 'behandelen'. In geval van geweld tegen hulpverleners is ieder geval er één teveel, al zal een reclamecampagne dit nooit op kunnen lossen. Laat de politiek er liever structureel iets aan doen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
De campagne is overdreven.........  Totdat het jezelf overkomt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Maarten Keulemans heeft er ook een visie op

De fabel van de belaagde hulpverlener
Misschien komt het omdat ze zich hebben laten opjutten door de SIRE-reclame ‘stop geweld tegen hulpverleners’. Of misschien komt het wel gewoon omdat ze bij de NOS Journaal niet kunnen rekenen.
Het enige dat vaststaat, is dat het NOS Journaal er weer eens verschrikkelijk naast zat met zijn berichtgeving over nieuwjaarsnacht.
Wat was er gebeurd? ‘Het aantal geweldsincidenten tegen hulpverleners tijdens de jaarwisseling is toegenomen’, had de NOS begrepen (net als veel andere media). ‘Dit jaar zijn er 110 meldingen binnengekomen, vijf meer dan vorig jaar.’ Waarna het journaal minister Ivo Opstelten liet bassen dat dit ‘teleurstellend’ en ‘zorgelijk’ nieuws is.

Maar Ivo Opstelten is opgeleid als jurist en het NOS Journaal heeft een track record in het niet snappen van cijfers, dus hoe zou het echt zitten? Gelukkig rapporteert het Nationaal Informatie Knooppunt (NIK) daar sinds een paar jaar over in een voortreffelijk overzicht (PDF).

Daaruit blijkt dat het nieuwjaarsnachtgeweld tegen ‘werknemers met een publieke taak’, zoals het officieel heet, al jaren schommelt rond de honderdzoveel:
 

2008-2009     97
2009-2010    138
2010-2011    108
2011-2012    110

Is een stijging van 108 naar 110 gevallen in dat lijstje een ‘toename’ die ministers ‘zorgelijk’ moeten noemen?

Lees verder http://www.nwtonline.nl/00/nt/nl/46/weblog/766/De_fabel_van_de_belaagde_hulpverlener.html