Mediacampagne geweld tegen hulpverleners is overdreven! Geef je mening ...

Auteur Topic: Mediacampagne geweld tegen hulpverleners is overdreven! Geef je mening ...  (gelezen 7610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
De campagne is overdreven.........  Totdat het jezelf overkomt.
O0

M.b.t. de cijfers van Maarten Keulenmans, ben ik erg benieuwd hoe hij aan die getallen komt
 
Kijkende naar de pdf van het overzichtsrapport van 2010-2011 (zie pdf van het overzichtsrapport 2.4)
In de periode van vrijdag 31-12-2010 00:00 uur tot zondag 02-01-2011 08:00 uur (periode
van 56 uur) Aantal incidenten van geweld tegen werknemers met een publieke taak = 173

Soms moet je iets erg overdrijven....
mede om discussie los te krijgen
mensen wakker te schudden dat hufterig gedrag niet getolereerd moet worden omdat we er voor moeten zorgen
dat wij als maatschappij bepaald gedrag al als "normaal" gaan vinden en er niets van zeggen, bang, angst ondervinden
eens stil te staan....

en ja...dat maakt bij mij bepaalde reacties los, zeker als je op reacties leest dat blog.

tot dat het jezelf overkomt......
en hoe daardoor je eigen leven verziekt wordt!


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Ik ben het eens met Joffry; Er zijn een aantal mensen hier in Nederland die zich gewoonweg niet kunnen gedragen en agressief worden als ze niet krijgen wat zij willen of denken nodig te hebben. (zeker soms door drank of drugs).
Ik heb laatst voor het eerst meegemaakt dat ik bijna werd aangevallen door een patiënt (verbale agressie komt wel vaker voor), dit was toch wel een ervaring die veel indruk op mij heeft gemaakt en waardoor het werk als hulpverlener niet leuker van wordt. En dit zal dan uiteindelijk ook niet ten goede komen van de patiënt.

Misschien dat alle kleine beetjes helpen? Ik hoop het in ieder geval. Maar ik denk dat het ook te maken heeft met het individualisme dat erg belangrijk is in de Nederlandse samenleving. (of andere Westerse landen). Dit probleem los je natuurlijk niet op door even een campagne van SIRE, ook al ben ik wel blij dat zij hier aandacht aan schenken!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Citaat
tot dat het jezelf overkomt......
en hoe daardoor je eigen leven verziekt wordt!
En daarom is het totaal niet overdreven en ééntje is al te veel..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik ben het eens met Joffry; Er zijn een aantal mensen hier in Nederland die zich gewoonweg niet kunnen gedragen en agressief worden als ze niet krijgen wat zij willen of denken nodig te hebben. (zeker soms door drank of drugs).
Ik heb laatst voor het eerst meegemaakt dat ik bijna werd aangevallen door een patiënt (verbale agressie komt wel vaker voor), dit was toch wel een ervaring die veel indruk op mij heeft gemaakt en waardoor het werk als hulpverlener niet leuker van wordt. En dit zal dan uiteindelijk ook niet ten goede komen van de patiënt.

Misschien dat alle kleine beetjes helpen? Ik hoop het in ieder geval. Maar ik denk dat het ook te maken heeft met het individualisme dat erg belangrijk is in de Nederlandse samenleving. (of andere Westerse landen). Dit probleem los je natuurlijk niet op door even een campagne van SIRE, ook al ben ik wel blij dat zij hier aandacht aan schenken!

Inderdaad Complex, een SIRE campagne alleen verandert niet de mentaliteit van zgn ''mongolen'' (ik noem ze voor t gemak maar even zo,ze zijn t mij niet eens waard om verstandelijk gehandicapt genoemd te worden) er zal meer voor nodig zijn, de tijd zal t leren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Het geweld tegen ambulancepersoneel wordt uit perspectief getrokken. Dat zegt voorzitter Patrick Nijman van CNV Ambulancezorg. “Jaarlijks zijn er zo’n tiental gevallen met daadwerkelijk ernstig fysiek geweld tegen ambulancepersoneel. Dat is zeer kwalijk, maar op 900.000 ambulanceritten per jaar valt dat gelukkig nog mee.” Nijman is blij met de aandacht voor geweld tegen hulpverleners. “Dat geweld baart ons zorgen, maar we moeten niet doen alsof het dagelijks voorkomt. Het blijven gelukkig incidenten.”

Ook de huidige campagne van Sire (‘handen af van onze hulpverleners’) vindt Nijman zeer terecht. De stichting wijst er nog eens op dat 80 procent van de hulpverleners wel eens met een vorm van geweld te maken krijgt. Onder ambulancepersoneel ligt dat percentage zelfs nog hoger, zo blijkt uit onderzoek van TNO uit 2010. “Maar dat betekent nog niet dat meer dan 80 procent van het ambulancepersoneel geregeld klappen krijgt”, zegt Nijman. “Wie tien minuten op een ambulance moet wachten terwijl z’n zus op straat ligt te bloeden, kan emotioneel reageren. Zo iemand kunnen we geruststellen. We zijn erop getraind om in zo’n geval te de-escaleren. Maar dit is iets heel anders dan agressieve bemoeienis van omstanders. Ik mis dat onderscheid een beetje.”

 http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/922/nieuws/496/geweld-tegen-ambulancepersoneel-wordt-uit-perspectief-getrokken..html


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
De uitspraken van d eheer Nijman waren voor mij al voldoende om mijn CNV lidmaatschap op te zeggen.
Nuance is mooi maar doen alsof het meevalt niet.

Ik mis in de berichtgeving nog de familie en de patient zelf die agressief kunnen reageren verbaal/fysiek. Het zijn echt niet alleen maar de omstanders die vervelend (kunnen) doen.

Overigens stopt de ambulance werkgeversorganisatie en de beroepsvereniging V&VN de gebeurtenissen van geweld tegen ambulancezorgverleners zelf al in de doofpot, zij willen zelfs geen berichten erover vermelden in de eigen ambulancemedia want dat zou ''geweld kunnen uitlokken''  !!  schande dit soort ""belangenbehartiging""! >:( >:( :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Personeel ambulances werd met nieuwjaar juist met rust gelaten

In de Nieuwjaarsnacht werd in heel Nederland slechts één geweldsincident gemeld door ambulancepersoneel. ...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3126310/2012/01/18/Personeel-ambulances-werd-met-nieuwjaar-juist-met-rust-gelaten.dhtml


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Typisch en vertekend stukje Volkrant, 1 geweldincident tegen ambupersoneel en 2 bedreigingen in 1 (oudejaars)nacht,  we mogen dus nog blij zijn??   vermenigvuldig dit met 4 dagdelen, ochtend middag avond nacht en dan x 365 dagen en tel uit je winst... nee hoor het valt allemaal wel mee zo bewijst de Volkskrant met 1 oudejaarsnachtje.... of alleen die nacht dit soort incidenten gebeuren... >:(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ambulancemedewerkers twijfelen over nut campagne
Ambulancepersoneel is niet overwegend positief over de SIRE-campagne Handen af van onze hulpverleners, zo blijkt uit een enquête onder medewerkers van verschillende Nederlandse ambulanceposten, waarvan het vakblad V&VN Ambulancezorg verslag doet. ‘Minder aandacht voor agressievelingen a.u.b.’

SIRE-campagne Ambulanceverpleegkundigen en ‘chauffeurs zijn niet allemaal positief over de campagne die bedacht is om hen te helpen. Een kleine meerderheid (56%) vindt de SIRE-campagne zinvol, maar 44% van de respondenten ziet er geen heil in. Lang niet iedereen vindt de spotjes realistisch. In de spotjes is grof geweld te zien; veel respondenten missen in de campagne de vormen van agressie die zij zelf veel vaker terugzien, zoals verbale agressie. Sommigen betwijfelen of het tonen van dergelijk geweld niet juist averechts werkt.
Forse straf
Overigens geeft tweederde van de 139 respondenten van zes ambulanceposten aan in 2011 wel te maken te hebben gehad met agressie. In de meeste gevallen gaat het om situaties die nog in de hand gehouden konden worden gehouden, waarbij de agressie zich meestal beperkt tot verbaal ongewenst gedrag. Wel vinden veel respondenten dat agressors fors gestraft moeten worden, iets wat volgens meerderen nog onvoldoende gebeurt. Tips voor een volgende campagne: graag minder aandacht voor de excessen en de agressie zelf, en meer focus op de gevolgen van agressie voor de hulpverlener als individu en voor de hulpverlening als geheel. Want het maakt ook het werk moeilijker.

Ambulanceverpleegkundigen Maniola Castelijns, Rogér Knarren, Paula de Wit, Judith Mounier, Conny Pijl, Maaike Hamer, Clemens Dijster en Alex Deuster onderzochten in het kader van hun (inmiddels afgeronde) opleiding tot ambulanceverpleegkundige wat hun vakgenoten vinden van de SIRE-campagne.

Handen af van onze hulpverleners
Lees meer over de V&VN afdeling V&VN Ambulancezorg.

http://www.medicalfacts.nl/2012/06/18/ambulancemedewerkers-twijfelen-nut-campagne/


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Even een klein zijstapje.

Rustige jaarwisseling

Relatief rustige jaarwisseling

Weinig incidenten




Een greep uit de landelijke media van afgelopen dagen. Maar als je goed leest via alle beschikbare kanalen:

-Politie belaagd

-Ambulancepersoneel gehinderd

-Brandweer bekogeld / gehinderd

-Honderden brandjes / branden

-honderden aanhoudingen, landelijk

- x-aantal gewonden (enkele doden, specifieke gevallen, wel O&N-gerelateerd)

Kunnen we eigenlijk nog wel spreken van een ''rustige jaarwisseling'' of ''relatief rustige jaarwisseling?  Ik denk dat ieder jaar weer, de naar buiten gebrachte berichten niet echt stroken met de realiteit. Het lijkt wel oorlog op sommige plaatsen, met een gewone jaarwisseling... ::)

En ik trek de discussie nu bewust wat breder, namelijk: Wat is een acceptabele ''rustige'' jaarwisseling?