Ritmestrook - ECG #nt

Auteur Topic: Ritmestrook - ECG #nt  (gelezen 2738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tessie 12

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 18 juni 2012, 20:54:30
Beste mensen van dit topic,

Ik heb een keer meegelopen op de ambulance, en toen draaide zij een ritmestrook en de ene keer wel en de andere keer geen ECG.
Is het zo dat er op de ambulance geen ECG wordt gemaakt als ritmestrook niet afwijkt van sinusritme?
En klopt het dat een ritmestrook alleen het ritme weergeeft, of zijn er nog meer dingen te zien? (lekker domme vraag misschien, maar ik heb het toen niet gezien/niet gevraagd)

Alvast bedankt voor het antwoord!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2012, 14:18:02
Bij een niet suspecte patient waarbij SR zichtbaar is op 4 afleidingen is er weinig noodzaak om een 12 afleidings ECG te maken.
Bij suspecte patienten echter wel; pijn op de borst en look a like casuistiek, HVS bij suspecte patienten, mannen maar vooral vrouwen met aspecifieke ACS klachten.

In het openbaar met bijvoorbeeld publiek  maak ik zelden een 12 afleidings ECG daar is privacy waarborgen toch essentieel onderdeel, of publiek wegsturen, volledig ECG maken hangt van omgevingsfactoren, tijd en nut en noodzaak af een 4 afleidingen strook geeft al snel een beeld weer van de meest essentiele/levensbedreigende zaken en ook snel te verhelpen die je wilt kunnen detecteren zoals ritmeproblemen, brady/tachycardien etc. Infarcering is ook niet fijn maar direct levensbedreigend binnen paar minuten is dat ook weer niet. Nuance, en ervaring  ;) is nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod