And last but not least: dit kan je niet meer aan vrijwilligers overlaten...
Dus een vrijwilliger die in dagelijks leven ambulancepleeg is mag omdat hij voor een klus niet betaald wordt, het in eens niet doen ?. Er zijn namelijk voldoende professionals die vrijwilligerswerk doen, en heel veel vrijwilligers die zeer professioneel en vakbekwaam en met vakmanschap werken.
Het gaat om competenties en de mate van vakbekwaamheid, en je kan je inderdaad afvragen of iemand die alleen parttime en vrijwillig in het eerste hulp domein werkt voldoende competent is om een handeling te doen. Dus dat is de moeilijke vraag voor vrijwilligers organisaties die op kwalitatieve hoog niveau willen werken, zijn mijn medewerkers voldoende competent.
Alleen via injectie en infusie zijn medicatie toedienen wettelijk voorbehouden handelingen. Andere vormen van medicatie toedienen zijn geen
wettelijke voorbehouden handelingen, maar
risicovolle handelingen, en vaak daarmee ook
instellings voorbehouden handelingen.
En elke medische organisatie, of het nu werkt met betalende krachten of vrijwilligers, of het diensten niveau nu op ALS, ILS, BLS, EH niveau is, zal moeten nadenken over instellings voorbehouden handelingen, en of de medewerkers bekwaam zijn of niet en welke protocollen worden gehanteerd.
Het voorhanden hebben van medicatie, is ook aan strenge regelgeving en hoge kwaliteitsnormen gebonden. En daarmee zijn diverse UR medicatie echt niet zo maar beschikbaar voor Eerste Hulp organisaties. Wil een Evenementen Eerste Hulp organisatie UR (Uitsluitend op Recept) medicatie beschikbaar hebben, moeten ze een kwaliteitsplan hebben, afspraken maken met een apotheker, en zal er een arts verantwoordelijk moeten zijn voor de betreffende protocollen.
De apotheker zal eisen stellen aan de bewaarmethode en de controleerbaarheid daarvan.
De arts is verantwoordelijk voor de protocollen.
De werkgever is verantwoordelijk dat alleen de "competentie, cq. vakbekwame" medewerkers toegang hebben tot UR medicatie en toedieningswijze.
Daarmee is het wat mij betreft zo duidelijk als wat, dat een niet daartoe opgeleide en onvoldoende geoefende, bekwame eerste hulpverlener, dit niet zo maar kan doen. Iedereen snapt denk ik wel, dat Nitro Spray, of andere spray niet "zomaar" te vinden zijn in een ehbo kit.
Echter er zijn in Nederland diverse evenementen hulpverleners organisaties, die werken met professionele en vakbekwame vrijwilligers, waar wel goede kwaliteitsaspecten zijn, waarbij alle waarborgen worden gehanteerd.
Ik vind je opmerking daarom te kort door de bocht.
Inderdaad, maar voor volgens protocol medicatie toedienen moet ook een goede scholing geregeld zijn en is ervaring met het gebruik van de medicatie vereist, niet alleen de toedieningsweg is bepalend maar ook de werking en bijwerkingen en indicaties van de medicatie.
Dat lijkt me vanzelfsprekend voor alle medicatie, en handelingen en toedieningswijze. Van PCM tot opiaten.
Je zult deskundig, vakbekwame medewerkers moeten hebben.