Misschien een interessante om aan te halen in deze discussie:
de epi-pen
Uit mijn eigen ervaring.
Een aantal jaar terug, (voordat ik een EHBO diploma had) ben ik op mijn werk (bijbaan) iemand "tegen gekomen" in anafylactische shock. Haar vriend was op de hoogte van haar allergie, maar had het nog nooit mee gemaakt. Ik had geen idee "waar ik terecht gekomen was" en wist alleen dat er een ambulance moest komen en het liefst snel. Het was een getinte vrouw, maar ik heb nooit iemand zo bleek en grauw zien worden als toen. Ze wist ons (me en haar vriend) nog net duidelijk te maken dat er iets in haar tas zat dat nodig was en daar vonden we dus een epi-pen.
Ik had geen idee wat het was, maar ze wist aan te geven dat het in haar been moest, de instructies op de pen zelf waren vervolgens helder genoeg om hem te kunnen zetten. Hiertoe was ze zelf niet meer in staat dat heb ik dus gedaan.
Toen de ambulance er even later bij was hebben we de gebruikte pen gegeven aan de avp, ze zijn met haar aan de slag gegaan en toen ze vertrokken richting het ziekenhuis kreeg ik nog even het bekende schouderklopje en "goed gedaan, fijne avond."
Nu jaren later heb ik dat voorval met diverse ehbo-instructeurs al eens besproken en de meningen zijn enorm verdeeld. De een zegt "epi pen mogen we niet zetten, mag alleen die persoon zelf doen."
Ander zegt: "als het slachtoffer zelf een epi-pen bij heeft mag je die indien nodig bij dat s.o. zetten."
Het OK boekje heeft er ook een mening over: "mag niet behalve op uitdrukkelijk verzoek van het s.o. mag je de aan het s.o. voorgeschreven epi pen die het s.o. zelf bij heeft zetten."
Nu had die vrouw waar ik de pen toen bij gebruikt heb (voor de duidelijkheid, haar eigen pen op haar eigen verzoek) het dankzij de zeer korte aanrijtijd van de ambulance zonder de epipen vast ook gered. Ik heb van de AVP toen ook geen feedback gehad over het gebruiken van de pen, hij heeft even gekeken naar de dosis en vervolgens het ding weg gedaan en verder met het S.O.
Maar puur voor deze discussie: "had ik die pen mogen zetten?" en wat zijn de richtlijnen die ik daar de volgende keer voor moet hanteren?
Ik ga niet zoeken in tassen van een S.O., dus een epipen zal ik alleen tegenkomen als het s.o. me zelf aangeeft dat ik in de tas moet kijken. Is dat dan al voldoende toestemming om hem te mogen gebruiken? (uiteraard er van uitgaande dat de pen aan dat slachtoffer voorgeschreven is en er de indicatie is dat het gebruik nodig is).