Alternatieve toedieningswijzen medicatie (nasaal, buccaal, etc.)

Auteur Topic: Alternatieve toedieningswijzen medicatie (nasaal, buccaal, etc.)  (gelezen 20032 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Tegenwoordig worden er steeds meer toedieningsvormen ontwikkeld naast de standaard iv/im/orale varianten. Midazolam buccaal is inmiddels al opgenomen in de LPA 7.2.

Fentanyl neusspray (in Nederland alleen geregistreerd onder de merknaam Instanyl voor de behandeling van doorbraakpijn bij kankerpatienten >18 jaar) gaat binnenkort onderzocht worden, of is dat onderzoek al begonnen? Op het forum is het wel eens eerder aan de orde geweest (zie dit topic) dat er in andere landen juist ook bij kinderen goede resultaten zijn geboekt.

Weet iemand hier of het in Nederland ook bij kinderen onderzocht gaat worden?

Naast toediening als neusspray is fentanyl ook verkrijgbaar als "lolly" (Actiq), ook deze is geregistreerd voor doorbraakpijnen maar wordt door het Amerikaanse leger ook gebruikt in o.a. Afghanistan bij traumapatiënten. Is op het eerste oog minder onderzoek naar gedaan en lijkt een wat langere tijd nodig te hebben totdat het werkt maar geeft dan wel ook een goede pijnstilling bij kinderen.

Naloxon is al enkele malen onderzocht als neusspray maar is recent ook onderzocht als verneveling met veelbelovende resultaten. Juist omdat dit middel vaak gebruikt wordt bij risico-patiënten is een toedieningswijze welke niet via het bloed gaat een grote pré.

Wat zouden jullie graag zien als middel met een alternatieve toegangsweg en welke route zou dan je voorkeur hebben (nasaal, buccaal, verneveling, etc.)?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2012, 23:21:17
Interessant topic! :)

Even vraagje tussendoor: bij buccaal gebruik druppel je neem ik aan het medicament in de wangzak. Is er dosisaanpassing nodig?

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2012, 23:48:35
Mij is altijd geleerd NAVEL:

Narcan, Atropine, Valium, Epinefrine, Lidocaine

Al deze medicatie kan via de slijmvliezen toegediend worden. Eerst ook ETT, maar dat schijnt minder effectief te zijn.

Bij het sluderen van kinderen (zonder infuus) wordt in noodgevallen succinylcholine ook buccaal of sublinguaal gespoten.

Gelukkig hebben we als echt alles verkeerd gaat ook nog de EZ-IO.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2012, 00:54:27
Mij is altijd geleerd NAVEL:

Narcan, Atropine, Valium, Epinefrine, Lidocaine

Al deze medicatie kan via de slijmvliezen toegediend worden. Eerst ook ETT, maar dat schijnt minder effectief te zijn.

Bij het sluderen van kinderen (zonder infuus) wordt in noodgevallen succinylcholine ook buccaal of sublinguaal gespoten.

Gelukkig hebben we als echt alles verkeerd gaat ook nog de EZ-IO.

Ik heb nog nooit problemen gehad met Narcan/ naloxon toediening bij overgedoseerde drugspatienten met een opiaten intox.
In de USA is er vooralgrote belangstelling voor de niet parenterale toediening omdat dan geen infuus geplaatst te hoeven worden zodat ook minder geschoolde (BLS) ambulancemedewerkers de medicatie kunnen geven.

Enige eis die ik kan verzinnen is patientvriendelijkheid lees kindvriendelijkheid, maar aangezien bij kinderne toch ook vaak een infuus geplaats moet worden tbv trauma/akllergische shiockbehandeling etc waarbij de medicatie dus ook IV gegeven kan worden lijkt mij de absolute noodzaak voor nasale toediening niet erg groot. prijskaartje zal uitmaken wat de beleidsmakers er mee willen aanvangen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2012, 19:09:23
Ik heb nog nooit problemen gehad met Narcan/ naloxon toediening bij overgedoseerde drugspatienten met een opiaten intox.
In de USA is er vooralgrote belangstelling voor de niet parenterale toediening omdat dan geen infuus geplaatst te hoeven worden zodat ook minder geschoolde (BLS) ambulancemedewerkers de medicatie kunnen geven.

Enige eis die ik kan verzinnen is patientvriendelijkheid lees kindvriendelijkheid, maar aangezien bij kinderne toch ook vaak een infuus geplaats moet worden tbv trauma/akllergische shiockbehandeling etc waarbij de medicatie dus ook IV gegeven kan worden lijkt mij de absolute noodzaak voor nasale toediening niet erg groot. prijskaartje zal uitmaken wat de beleidsmakers er mee willen aanvangen...

Nou, wij gaan beginnen met fentanyl IN. Het kan dus wel..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 19:08:42
Bij ons is ook begonnen met IN toediening van fentanyl. Met midazolam gebeurt dat al langer.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2012, 23:17:14
Interessant topic! :)

Even vraagje tussendoor: bij buccaal gebruik druppel je neem ik aan het medicament in de wangzak. Is er dosisaanpassing nodig?

Voor midazolam wordt dat niet geadviseerd, opname is snel, volledig en ook zonder first-pass effect wat je verderop in het maag-darmkanaal wel hebt.

Het gaat ook niet om problemen met de toediening maar om het risico op bloedcontact.

Patiënt/kindvriendelijkheid lijkt mij nu juist een grote pré, al is het maar dat je de pijnstilling al geven kan voordat je dat infuus plaatst. Verder ben je op deze wijze sneller en vaker verzekerd van een toegangsweg.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2012, 02:16:49
Voor midazolam wordt dat niet geadviseerd, opname is snel, volledig en ook zonder first-pass effect wat je verderop in het maag-darmkanaal wel hebt.

Het gaat ook niet om problemen met de toediening maar om het risico op bloedcontact.

Patiënt/kindvriendelijkheid lijkt mij nu juist een grote pré, al is het maar dat je de pijnstilling al geven kan voordat je dat infuus plaatst. Verder ben je op deze wijze sneller en vaker verzekerd van een toegangsweg.

Misschien een bijna semantische discussie maar er is wel een klein verschil tussen toedieningswijzen en toegangsweg. Iets buccaal etc geven is geen toegangsweg maar een toedieningswijze, verschilt dus wel een beetje. Met een toegangsweg voor medicatie wordt in het algemeen IO IV IM etc bedoeld om medicatie en vloeistoffen snel te kunnen geven, infuus etc kan niet via buccale toedioeningswijze.
De prijs van nasale spray daar ben ik wel benieuwd naar, zal niet goedkoop zijn neem ik zo even aan, zoals met alle noviteiten in de medische zorg.

Overigens is het risico op bloedcontact niet enorm groot , en zeker niet indien men veiligheids infuusnaalden gebruikt. Het is zinvoller om die bij iedere patient te gebruiken ipv van te screenen cq, discrimineren op doelgroep/risicogroepen. Als men veilig wil werken moet men dat doen bij iedere patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

freudsap

• Forum gebruiker
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 22:37:25

Als zuiderbuur lijkt mij dit ook een nuttig onderwerp om in België eens verder over na te denken...
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2012, 23:32:37
Als zuiderbuur lijkt mij dit ook een nuttig onderwerp om in België eens verder over na te denken...

Inderdaad, maar voor volgens protocol medicatie toedienen moet ook een goede scholing geregeld zijn en is ervaring met het gebruik van de medicatie vereist, niet alleen de toedieningsweg is bepalend maar ook de werking en bijwerkingen en indicaties van de medicatie.