Alternatieve toedieningswijzen medicatie (nasaal, buccaal, etc.)

Auteur Topic: Alternatieve toedieningswijzen medicatie (nasaal, buccaal, etc.)  (gelezen 20038 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2012, 00:29:15
And last but not least: dit kan je niet meer aan vrijwilligers overlaten...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2012, 12:30:17
And last but not least: dit kan je niet meer aan vrijwilligers overlaten...

Dus een vrijwilliger die in dagelijks leven ambulancepleeg is mag omdat hij voor een klus niet betaald wordt, het in eens niet doen ?.  Er zijn namelijk voldoende professionals die vrijwilligerswerk doen, en heel veel vrijwilligers die zeer professioneel en vakbekwaam en met vakmanschap werken.

Het gaat om competenties en de mate van vakbekwaamheid, en je kan je inderdaad afvragen of iemand die alleen parttime en vrijwillig in het eerste hulp domein werkt voldoende competent is om een handeling te doen.  Dus dat is de moeilijke vraag voor vrijwilligers organisaties die op kwalitatieve hoog niveau willen werken, zijn mijn medewerkers voldoende competent.

Alleen via injectie en infusie zijn medicatie toedienen wettelijk voorbehouden handelingen.  Andere vormen van medicatie toedienen zijn geen wettelijke voorbehouden handelingen, maar risicovolle handelingen, en vaak daarmee ook instellings voorbehouden handelingen.
En elke medische organisatie, of het nu werkt met betalende krachten of vrijwilligers, of het diensten niveau nu op ALS, ILS, BLS, EH niveau is, zal moeten nadenken over instellings voorbehouden handelingen, en of de medewerkers bekwaam zijn of niet en welke protocollen worden gehanteerd.

Het voorhanden hebben van medicatie, is ook aan strenge regelgeving en hoge kwaliteitsnormen gebonden.  En daarmee zijn diverse UR medicatie echt niet zo maar beschikbaar voor Eerste Hulp organisaties.  Wil een Evenementen Eerste Hulp organisatie UR (Uitsluitend op Recept) medicatie beschikbaar hebben, moeten ze een kwaliteitsplan hebben, afspraken maken met een apotheker, en zal er een arts verantwoordelijk moeten zijn voor de betreffende protocollen.

De apotheker zal eisen stellen aan de bewaarmethode en de controleerbaarheid daarvan.
De arts is verantwoordelijk voor de protocollen.
De werkgever is verantwoordelijk dat alleen de "competentie, cq. vakbekwame" medewerkers toegang hebben tot UR medicatie en toedieningswijze.

Daarmee is het wat mij betreft zo duidelijk als wat, dat een niet daartoe opgeleide en onvoldoende geoefende, bekwame eerste hulpverlener, dit niet zo maar kan doen. Iedereen snapt denk ik wel, dat Nitro Spray, of andere spray niet "zomaar" te vinden zijn in een ehbo kit.

Echter er zijn in Nederland diverse evenementen hulpverleners organisaties, die werken met professionele en vakbekwame vrijwilligers, waar wel goede kwaliteitsaspecten zijn, waarbij alle waarborgen worden gehanteerd.

Ik vind je opmerking daarom te kort door de bocht.

Inderdaad, maar voor volgens protocol medicatie toedienen moet ook een goede scholing geregeld zijn en is ervaring met het gebruik van de medicatie vereist, niet alleen de toedieningsweg is bepalend maar ook de werking en bijwerkingen en indicaties van de medicatie.

Dat lijkt me vanzelfsprekend voor alle medicatie, en handelingen en toedieningswijze.  Van PCM tot opiaten.

Je zult deskundig, vakbekwame medewerkers moeten hebben.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2012, 00:59:38
Dus een vrijwilliger die in dagelijks leven ambulancepleeg is mag omdat hij voor een klus niet betaald wordt, het in eens niet doen ?.  Er zijn namelijk voldoende professionals die vrijwilligerswerk doen, en heel veel vrijwilligers die zeer professioneel en vakbekwaam en met vakmanschap werken.

Het gaat om competenties en de mate van vakbekwaamheid, en je kan je inderdaad afvragen of iemand die alleen parttime en vrijwillig in het eerste hulp domein werkt voldoende competent is om een handeling te doen.  Dus dat is de moeilijke vraag voor vrijwilligers organisaties die op kwalitatieve hoog niveau willen werken, zijn mijn medewerkers voldoende competent.

Alleen via injectie en infusie zijn medicatie toedienen wettelijk voorbehouden handelingen.  Andere vormen van medicatie toedienen zijn geen wettelijke voorbehouden handelingen, maar risicovolle handelingen, en vaak daarmee ook instellings voorbehouden handelingen.
En elke medische organisatie, of het nu werkt met betalende krachten of vrijwilligers, of het diensten niveau nu op ALS, ILS, BLS, EH niveau is, zal moeten nadenken over instellings voorbehouden handelingen, en of de medewerkers bekwaam zijn of niet en welke protocollen worden gehanteerd.

Het voorhanden hebben van medicatie, is ook aan strenge regelgeving en hoge kwaliteitsnormen gebonden.  En daarmee zijn diverse UR medicatie echt niet zo maar beschikbaar voor Eerste Hulp organisaties.  Wil een Evenementen Eerste Hulp organisatie UR (Uitsluitend op Recept) medicatie beschikbaar hebben, moeten ze een kwaliteitsplan hebben, afspraken maken met een apotheker, en zal er een arts verantwoordelijk moeten zijn voor de betreffende protocollen.

De apotheker zal eisen stellen aan de bewaarmethode en de controleerbaarheid daarvan.
De arts is verantwoordelijk voor de protocollen.
De werkgever is verantwoordelijk dat alleen de "competentie, cq. vakbekwame" medewerkers toegang hebben tot UR medicatie en toedieningswijze.

Daarmee is het wat mij betreft zo duidelijk als wat, dat een niet daartoe opgeleide en onvoldoende geoefende, bekwame eerste hulpverlener, dit niet zo maar kan doen. Iedereen snapt denk ik wel, dat Nitro Spray, of andere spray niet "zomaar" te vinden zijn in een ehbo kit.

Echter er zijn in Nederland diverse evenementen hulpverleners organisaties, die werken met professionele en vakbekwame vrijwilligers, waar wel goede kwaliteitsaspecten zijn, waarbij alle waarborgen worden gehanteerd.

Ik vind je opmerking daarom te kort door de bocht.

Dat lijkt me vanzelfsprekend voor alle medicatie, en handelingen en toedieningswijze.  Van PCM tot opiaten.

Je zult deskundig, vakbekwame medewerkers moeten hebben.

Kom eens van je stokpaardje.... Joffry en Loekie hebben het over de belgische situatie waar Freudsap het over heeft.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2012, 04:59:06
De prijs van nasale spray daar ben ik wel benieuwd naar, zal niet goedkoop zijn neem ik zo even aan, zoals met alle noviteiten in de medische zorg.

Ik heb in mijn pijnstilligspakket Instanyl Fentanyl neusspray gekregen (100 mcg/dosis - 40 doses).
Het is een flesje van 5 ml en de kosten bedragen € 350 per flesje, wat neerkomt op bijna € 9,= per shot.
Bij doorbraakpijnen gebruik ik 2 doses per keer, per 15 minuten.
Voordeel ten opzichte van Oxynorm is de bijzonder snelle werking.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2012, 09:22:06
Ik heb in mijn pijnstilligspakket Instanyl Fentanyl neusspray gekregen (100 mcg/dosis - 40 doses).
Het is een flesje van 5 ml en de kosten bedragen € 350 per flesje, wat neerkomt op bijna € 9,= per shot.
:'(
WOW, dat zijn prijzen! Een ampul met 2ml fentanyl met 100mcg/2ml kost 0,75...

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2012, 15:15:10
Intramusculair midazolam minstens zo effectief en veilig als intraveneus lorazepam

Opvallende resultaten, de bedoeling was non-inferieuriteit aan te tonen maar het resultaat duidt eerder op superioriteit waarbij er meer patienten convulsie vrij arriveerden op de SEH in de intramusculaire groep.

Citaat
Intramuscular versus Intravenous Therapy for Prehospital Status Epilepticus
Robert Silbergleit, M.D., Valerie Durkalski, Ph.D., Daniel Lowenstein, M.D., Robin Conwit, M.D., Arthur Pancioli, M.D., Yuko Palesch, Ph.D., and William Barsan, M.D. for the NETT Investigators
N Engl J Med 2012; 366:591-600February 16, 2012

BACKGROUND
Early termination of prolonged seizures with intravenous administration of benzodiazepines improves outcomes. For faster and more reliable administration, paramedics increasingly use an intramuscular route.

METHODS
This double-blind, randomized, noninferiority trial compared the efficacy of intramuscular midazolam with that of intravenous lorazepam for children and adults in status epilepticus treated by paramedics. Subjects whose convulsions had persisted for more than 5 minutes and who were still convulsing after paramedics arrived were given the study medication by either intramuscular autoinjector or intravenous infusion. The primary outcome was absence of seizures at the time of arrival in the emergency department without the need for rescue therapy. Secondary outcomes included endotracheal intubation, recurrent seizures, and timing of treatment relative to the cessation of convulsive seizures. This trial tested the hypothesis that intramuscular midazolam was noninferior to intravenous lorazepam by a margin of 10 percentage points.

RESULTS
At the time of arrival in the emergency department, seizures were absent without rescue therapy in 329 of 448 subjects (73.4%) in the intramuscular-midazolam group and in 282 of 445 (63.4%) in the intravenous-lorazepam group (absolute difference, 10 percentage points; 95% confidence interval, 4.0 to 16.1; P<0.001 for both noninferiority and superiority). The two treatment groups were similar with respect to need for endotracheal intubation (14.1% of subjects with intramuscular midazolam and 14.4% with intravenous lorazepam) and recurrence of seizures (11.4% and 10.6%, respectively). Among subjects whose seizures ceased before arrival in the emergency department, the median times to active treatment were 1.2 minutes in the intramuscular-midazolam group and 4.8 minutes in the intravenous-lorazepam group, with corresponding median times from active treatment to cessation of convulsions of 3.3 minutes and 1.6 minutes. Adverse-event rates were similar in the two groups.

CONCLUSIONS
For subjects in status epilepticus, intramuscular midazolam is at least as safe and effective as intravenous lorazepam for prehospital seizure cessation. (Funded by the National Institute of Neurological Disorders and Stroke and others; ClinicalTrials.gov number, ClinicalTrials.gov NCT00809146.)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2012, 16:48:02
Bij doorbraakpijnen gebruik ik 2 doses per keer, per 15 minuten.
Voordeel ten opzichte van Oxynorm is de bijzonder snelle werking.

Patent is er (voorlopig) nog niet op verlopen... Helaas probeert de farmacie op deze manier een steady income te genereren, omdat verdienen op echt baanbrekend nieuwe medicatie te risicovol is.
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2012, 23:09:32
Intramusculair midazolam minstens zo effectief en veilig als intraveneus lorazepam

Opvallende resultaten, de bedoeling was non-inferieuriteit aan te tonen maar het resultaat duidt eerder op superioriteit waarbij er meer patienten convulsie vrij arriveerden op de SEH in de intramusculaire groep.

amerikaanse studie waarbij lorazepam wordt gegeven via infuus/venflon. In Nederland geven we dormicum ipv lorazepam, dormicum im is ook een goede vervanging voor dormicum iv al zal het resultaat van de im toediening iets langer op zich laten wachten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2012, 23:43:22
amerikaanse studie waarbij lorazepam wordt gegeven via infuus/venflon. In Nederland geven we dormicum ipv lorazepam, dormicum im is ook een goede vervanging voor dormicum iv al zal het resultaat van de im toediening iets langer op zich laten wachten.

Inderdaad wordt hier midazolam iv gegeven (overigens net als lorazepam niet geregistreerd in NL voor de behandeling van status epilepticus/convulsies)

In deze studie wordt er overigens ook een langere tijd gemeten tussen toediening en effect. Echter hief de snellere toediening (het werd im gegeven middels een auto-injector, dus pakken en geven) dat tijdsverschil op en liet het zelfs omslaan in sneller convulsievrij na aankomst EMS. (median time to treatment 1.2 minuut voor im en 4.8 voor iv; median time from treatment to cessation of convulsions 3.3 minuten voor im en 1.6 minuut voor iv)

Natuurlijk moet je op basis van deze Amerikaanse studie niet direct je protocol wijzigen maar het is op zijn minst waard ze nog eens kritisch tegen het licht te houden.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2012, 23:33:39
Bij ons is ook begonnen met IN toediening van fentanyl. Met midazolam gebeurt dat al langer.

Nou, wij gaan beginnen met fentanyl IN. Het kan dus wel..

En? Hoe zijn jullie ervaringen?

Op welke wijze dienen jullie het overigens toe? Voorgevulde verstuivers of met behulp van een opzetstukje voor een 1cc spuitje?