De wildgroei nu doet de veiligheid geen goed.
Ik denk niet dat dit ligt aan de wildgroei in "RWS" hesjes voor "anderen"
Mijn mening: het ligt aan een combinatie tussen gedrag, kleding en overige zaken.
Iemand die naast een veegwagen loopt met een hogedrukreiniger zal niet snel door weggebruikers gezien worden als een weginspecteur / verkeersregelaar. Echter, als er een goed opvallende auto bij is geplaatst of een goed duidelijke afsluiting dan krijgt het mannetje in het verkeersregelaarshesje zijn betekenis.
Natuurlijk heeft een uniform een bepaalde uitstraling, maar opvolging van verkeersinstructies ligt niet aan een hesje.
Ik ben regelmatig doorgereden bij officiele verkeersregelaars bij een voetbalwedstrijd. Zitten bij de ingang van een woonwijk op een plastic stoeltje aan de kant van de weg, zonder enige verdere vorm van afsluiting. Ik wil doorrijden, ook omdat ik geen duidelijke signalen kreeg. Besluit toch te stoppen, man komt naast mijn raam en ik wordt vanaf de eerste zin aggresief benaderd "dat ik hun aanwijzigingen moest opvolgen of er zouden gevolgen zijn" en "dat ik moest weten dat ik er niet in mocht".
Echter, af en toe stop ik wel voor beladers van een vuilniswagen die even snel met een kliko de straat over moeten en dergelijke. In 99,9% van de gevallen krijg ik dan gewoon een vriendelijk bedankje.
Het ligt dus in basis aan de houding van de mensen. Gezag dwing je af door een houding gecombineerd met een bepaalde benadering van de personen over wie je gezag wil hebben. Niet met een hesje.
Als je dan vervolgens gaat kijken naar de wildgroei:
Die wildgroei ontstaat omdat geel & oranje de meest veilige kleuren zijn om te gebruiken.
Moet de overheid dan om verkeersregelaars te beschermen de rest van het land verbieden om veilige kleuren te gebruiken en maar met het minder opvallende blauw / groen / rood etc. rond te gaan lopen?
Daarnaast is het nog altijd: eigen veiligheid eerst. De verkeersregelaar kan je wel een hesje aantrekken, maar als hij dan nog stomme acties uit gaat halen om auto's tegen te houden, schiet je er niets mee op.