o op die manier. Ik heb ook weleens combi voertuigen gezien dus een ladderwagen met het zelfde matriaal als een redvoertuig en andersom, maar ja dat zal wel weer veel te veel kosten
Even voor de vorm en niet zo on-topic: een redvoertuig ís een ladderwagen of hoogwerker. Een hulpverleningsvoertuig valt dus
niet onder de categorie 'redvoertuigen'.
De kosten moeten opwegen tegen de baten. Maar als ik naar hun meldingen kijk, dan kun je wel concluderen dat een redvoertuig op een eiland niet rendabel is. De eilandkorpsen weten dit en moeten de brand op een andere manier bestrijden. Zeg maar: ''roeien met de riemen die je hebt''. Zoals Fotojbz al aangeeft, deze korpsen zullen de valbeveiliging goed onder de knie moeten krijgen/hebben. Vroeger lukte het ook zonder redvoertuig, waarom nu dat niet?
Het is inderdaad niet meer dan een kosten-batenanalyse. Bovendien; hoeveel hoogbouw is er nou op de kleine eilanden? De plaatsing van redvoertuigen op het vasteland wordt ook voor een groot deel bepaald door het percentage hoogbouw in de omgeving. Texel is een groot eiland (dus een groot verzorgingsgebied) met ook de nodige hoogbouw (hotels e.d.), dus daar heeft een redvoertuig gewoon een toegevoegde waarde.
De korpsen op de kleinere eilanden zullen in dat opzicht best wel zelfredzaam zijn; motorspuitaanhangers voor de waterwinning en dergelijke. Je staat er immers zeker het eerste uur met slechts het brandweermaterieel dat op het eiland aanwezig is voor. Als dat twee tankautospuiten en een motorspuitaanhanger zijn zul je prioriteiten moeten stellen. Wat kunnen we zelf aan en is het effectief om de brand te bestrijden in plaats van overslag voorkomen?