De Maeslantkering bij Hoek van Holland zal morgen om 11.10 gesloten gaan worden.
Bronvermelding?
Mocht dit op waarheid berusten....
Sluitingsprocedure
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Het BOS-systeem berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 3.00 meter boven NAP in Rotterdam, of meer dan 2.90 meter boven NAP in Dordrecht, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Het is dan 24 uur voor de daadwerkelijke sluiting begint.
Het systeem blijft het waterniveau berekenen en als er geen veranderingen in positieve zin plaatsvinden, dan wordt uiterlijk 6 uur voor de daadwerkelijke sluiting het Haven Coördinatie Centrum gewaarschuwd. Zij bereiden zich voor om aan schepen het bericht af te geven dat het zeer waarschijnlijk is dat binnen een bepaalde tijd de waterweg wordt afgesloten. Vier uur voor sluiting wordt dit bericht daadwerkelijk aan de schepen gemeld.
Twee uur van tevoren wordt al het scheepvaartverkeer gestremd, om te zorgen dat de waterweg volledig vrij is om de deuren te laten afzinken.
Een half uur voor sluiting wordt het waterniveau in de dokken waarin de deuren liggen, op gelijk niveau gebracht met het waterniveau in de Nieuwe Waterweg. De daadwerkelijke duur van het volstromen van de dokken is 6,5 minuten. In het stormseizoen zijn de dokken zelfs constant gevuld.
Om uur 0 treedt de sluitprocedure in werking. Dit betekent dat 1 uur na deze in werking treding de deuren uit de dokken de Nieuwe Waterweg in worden gevaren, totdat ze boven de plaats van afzinken liggen. Dit kost een half uur. Direct daarna worden de deuren afgezonken. Dit duurt 2 uur.
Dat dit afzinken zo lang duurt komt omdat de deuren niet in een keer omlaag kunnen zakken. Na een gedeelte afgezonken te zijn, moet gewacht worden, zodat de waterstroming het grondvlak waarop de deuren uiteindelijk moeten rusten, schoonspoelt, zodat de deuren recht op de bodem kunnen rusten en dus onderin geen water doorlaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering