bevoedheden kaderinstructeurs

Auteur Topic: bevoedheden kaderinstructeurs  (gelezen 4980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

instructeur

• Gast
Gepost op: 13 januari 2005, 22:41:33
Er bestaat wat onduidelijkheid binnen ons bestuur wat helder moet worden ik wil beslagen ten eis komen. (even voor de goede orde er zijn geen problemen)

•   Node is organisatie waar bestuur van een verenging niets mee kan bijvoorbeeld klagen over zijn werkwijze Node wel bevoegd om lessen te verzorgen voor kader en docenten competent te verklaren op het moment dat ze de avonden bijwonen van de node niet hoe ze in het veld functioneren. Maar dat kunnen meer organisaties.

Bevoegdheden kader
•   Kader is verantwoordelijk voor de opleidingen en vervolgstof niemand anders
•   Kader beslist welk materiaal er moet worden gebruik in de lessen. Bij een examen is het vastgesteld door het oranje kruis wat er moet zijn. Als er verbandkoffer zijn die anders zijn is dat de verantwoordelijkheid van de vereniging niet van het kader
•   Oranje kruis beslist of er competentie getoetst wordt kader moet zich hier aan houden de manier is vrij.
•   Kader moet de lessen samenstellen volgens de normen van het oranje kruis. Ook hier heeft het bestuur geen zeggenschap over.
•   Kader mag zich niet bemoeien hoe bepaalde lotussen wonden aanbrengen en hoe het gespeeld wordt.
•   Er mag niet worden gespeelt met  iemand die geen lotus en niet in opleiding  is. maar is geen verantwoordelijkheid van kader als het toch gebeurd.

•   Klachten over kader kunnen wel gemeld worden bij het oranje kruis
•   Oranje kruis kan wel steekproefsgewijs komen controleren of alle nog volgens de regels gaat.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2005, 00:01:09
Waar heb je al deze wijsheden vandaan gehaald ?

Leon

• Forum gebruiker
  • EHV'er
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2005, 00:31:15
Wat is de vraag? Welke onduidelijkheden zijn er binnen het bestuur? En inderdaad... waar komen die wijsheden vandaan?
Virus checking completed: All viruses functioning normally.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2005, 10:55:19
Er bestaat wat onduidelijkheid binnen ons bestuur wat helder moet worden ik wil beslagen ten eis komen. (even voor de goede orde er zijn geen problemen)

•   Node is organisatie waar bestuur van een verenging niets mee kan bijvoorbeeld klagen over zijn werkwijze Node wel bevoegd om lessen te verzorgen voor kader en docenten competent te verklaren op het moment dat ze de avonden bijwonen van de node niet hoe ze in het veld functioneren. Maar dat kunnen meer organisaties.

Bevoegdheden kader
•   Kader is verantwoordelijk voor de opleidingen en vervolgstof niemand anders
•   Kader beslist welk materiaal er moet worden gebruik in de lessen. Bij een examen is het vastgesteld door het oranje kruis wat er moet zijn. Als er verbandkoffer zijn die anders zijn is dat de verantwoordelijkheid van de vereniging niet van het kader
•   Oranje kruis beslist of er competentie getoetst wordt kader moet zich hier aan houden de manier is vrij.
•   Kader moet de lessen samenstellen volgens de normen van het oranje kruis. Ook hier heeft het bestuur geen zeggenschap over.
•   Kader mag zich niet bemoeien hoe bepaalde lotussen wonden aanbrengen en hoe het gespeeld wordt.
•   Er mag niet worden gespeelt met  iemand die geen lotus en niet in opleiding  is. maar is geen verantwoordelijkheid van kader als het toch gebeurd.

•   Klachten over kader kunnen wel gemeld worden bij het oranje kruis
•   Oranje kruis kan wel steekproefsgewijs komen controleren of alle nog volgens de regels gaat.

Sprookjes zijn de wereld nog lang niet uit zie ik.

Volgens mij heb je een boel dingen door elkaar gehaald en spelregels uit 1980 nog voor waar aangenomen..

Stichting "Het Oranje Kruis" is een certificerende stichting en geeft hun eigen certificaten uit, en geven richtlijnen waaraan examens moeten voldoen, Eindtermen voor de cursisten.
Het Oranje Kruis geeft geen voorschriften over het gebruik van leermiddelen. Het gebruik van een erkend opgeleide Lotus word wel aanbevolen maar is geen verplichting.

Node is een vakvereniging van kaderinstructeurs, die zelf ook Kaderinstructeurs mag opleiden en inmiddels ook reanimatie instructeurs. en bijvoorbeeld zorgt voor verlengingen van kaderinstructeurs.
Node neemt diensten af van het Oranje Kruis.
Het Oranje Kruis kan dit ook rechtstreeks doen, en heeft het Node niet nodig.

Een Eerste Hulp instructeur word ingehuurd door een werkgever, in veel gevallen het bestuur van een vereniging. De werkwijze en de bevoegdheden zijn een zaak tussen de werkgever en de instructeur.

instructeur

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2005, 12:37:38
Ik zal deze onduidelijke mail in stuken aan jullie voorleggen dan komt vanzelf naar voren waar ik verkeerd denk

1
Ons bestuur heeft bestoten om niet op cometentie te toetsen maar het oude systeem aan te houden om leegloop tegen te gaan. De docent wordt inderdaad ingehuurd om les te geven jullie zeggen dus dat als de cursisten niet competent getoetst zijn, dit een verantwoordelijkheid is van de vereneging en niet van de docent. Wel wordt aan het eind van het seizoen gevraagd of ik een hand tekening wil zetten voor de verlengenen ik handel dan niet in strijd met de regels.

2 Het bestuur van een vereneging mag het programma bepalen van de docent die wordt ingehuurd. Wel is het bestuur verantwoordelijk dat ze zich houden aan de onderwerpen die in twee jaar moeten zijn behandeld i.v.m. de competentie

kunnen jullie een aangeven welk punt correct is
groetjes

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2005, 14:24:46
Ons bestuur heeft bestoten om niet op competentie te toetsen maar het oude systeem aan te houden om leegloop tegen te gaan.

>> Dat mag dat bestuur besluiten, omdat zij de spelregels binnen hun vereniging kan bepalen.

De docent wordt inderdaad ingehuurd om les te geven jullie zeggen dus dat als de cursisten niet competent getoetst zijn, dit een verantwoordelijkheid is van de vereneging en niet van de docent.
>> Correct

Wel wordt aan het eind van het seizoen gevraagd of ik een hand tekening wil zetten voor de verlengen en ik handel dan niet in strijd met de regels.

>> vragen staat vrij en nee zeggen erbij....
Als jij op objectieve manier hebt kunnen vaststellen dat een EHV'er nog competent is, dan zet je je handtekening. Als je dat niet kunt heb je twee mogelijkheden. Je doet als nog een competentietoets, of beter nog je laat een "vreemde" bevoegde een competentietoets, afnemen. Als hij of zij niet wil of kan, dan zet je voor die persoon geen handtekening.
Als je diegene toch competent verklaard met het zetten van je handtekening heb je een probleem.

2 Het bestuur van een vereneging mag het programma bepalen van de docent die wordt ingehuurd.
Wel is het bestuur verantwoordelijk dat ze zich houden aan de onderwerpen die in twee jaar moeten zijn behandeld i.v.m. de competentie
>> beide

>> Wat je vergeet is dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt als instructeur.
Ik geef geen BHV lessen omdat ik niet achter het concept kan staan. En ik toeter tegen iedereen die het wil horen dat de basis BHV opleiding de minimale eis is waaraan BHV'ers moeten voldoen en in veel gevallen niet toereikend is.

instructeur

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2005, 20:48:27
1
Klachten over een docent kan een vereneging melden bij het oranje kruis die onderneemt actie

2
Een kaderaantekening kan worden ingetrokken door het oranje kruis

3
oranje kuis neemt steekproeven aangekondigd of onaangekondigd van vervolg lessen en opleidingslessen.

zijn deze stellingen juist.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2005, 22:08:22
Wordt dat niet behandeld in de kaderopleiding? ???

Christian

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2005, 23:36:11
Wordt dat niet behandeld in de kaderopleiding? ???

Christian

Ja Christian goeie vraag. En anders kan hij toch een berichtje sturen naar zijn leraren van de kader of naar het oranje kruis zelf.
Zei kunnen beter antwoord geven op deze vragen dan een van de hier aanwezigen denk ik.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2005, 01:27:43
De stellingen zijn juist omdat het ok als certificerende instelling moet waarborgen dat de beschreven kwaliteit daadwerkelijk bereikt wordt.