Discussie over inzet: Middelbrand (Woning) Dwingel - De Goorn 05-01-2012

Auteur Topic: Discussie over inzet: Middelbrand (Woning) Dwingel - De Goorn 05-01-2012  (gelezen 10333 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2012, 22:41:30
Wat mij zo opvalt: Ter plaatse aangekomen stappen 4 personen uit de manschappencabine, waarvan er drie hebben omgehangen. 1 ervan lijkt een bevelvoerder te zijn, maar deze zit in de aanvalsploeg. De leidinggevende bevelvoerder is niet aan zijn kleding te herkennen als bevelvoerder . Het duurt behoorlijk lang voordat de 1e straal voor de deur ligt (de deur is dan al geruime tijd open). Aan het geluid van de ontluchtingspomp te horen heeft de pompbediener de tankafsluiter niet open gezet. Een manschap van de waterploeg helpt hem hierbij. Op een gegeven moment worden de zuigslangen in het water gegooit zonder drijver en touw.(hoe ze hem aan het voertuig krijgen is mij een raadsel gezien de afstand).

Als ik naar het g-rstv verhaal kijk, denk ik dat je met de tankinhoud van de 1e tas ruim voldoende had om deze klus te klaren. De waterwinning heeft wat dat betreft niet zo'n hoge prioriteit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2012, 22:44:34
Erg jammer dat ik moet concluderen dat hier de inzet MOET worden bekritiseerd.
Er is datgene gedaan wat de bevelvoerder wilde dat er gedaan moest worden, en over de inzet kan altijd worden gediscussieerd, maar denk er aan dat het terplaatse altijd anders aanvoelt en is dan op een later filmpje.
We gaan hier niets bekritiseren, lees mijn citaat. ;)

Opzich is het goed als een brandweerinzet nader wordt bekeken. Maar laten we dit wel op een goede wijze doen, zonder de brandweercollega,s af te branden. Want laten we wel wezen, ook deze ploeg heeft uiteindelijk gebuffeld, en hun stinkende best gedaan. ;)



Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2012, 22:49:57
Okee duidelijk maar mijn reactie was op je laatste alinea waarin je je eigen nog onthoud van kritiek
Bij instappen begint de inzet.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2012, 22:59:01
Okee duidelijk maar mijn reactie was op je laatste alinea waarin je je eigen nog onthoud van kritiek

Heb je ook nog een inhoudelijke bijdrage waar we wat mee kunnen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2012, 23:03:45
Het bijbehorende nieuwsbericht:

bron: http://www.politie.nl/noord-holland_noord/nieuws/woningbrandvrouwgewond.asp

Woningbrand, vrouw gewond

De Goorn, 06-01-2012 • Op donderdagmiddag omstreeks 14.00 uur bleek er brand te zijn in een woning aan de Dwingel in De Goorn.

De brand werd door een voorbijganger ontdekt doordat de hele woning vol rook stond. De brand bleek in een slaapkamer aan de achterzijde van het pand te zijn. De gewaarschuwde brandweer kon uit deze slaapkamer de 61-jarige bewoonster redden, die buiten bewustzijn op de grond lag. De vrouw bleek brandwonden te hebben opgelopen. Zij werd in kritieke toestand aanvankelijk voor behandeling overgebracht naar het Medisch Centrum Alkmaar, maar later doorgestuurd naar het Brandwondencentrum in Beverwijk.
De brand is mogelijk ontstaan doordat de vrouw in bed heel liggen roken. Een technische oorzaak voor de brand werd niet aangetroffen. Verder technisch onderzoek naar de brandoorzaak wordt niet ingesteld.De brand werd door de brandweer geblust. Een hond en een kat, die ook in het pand aanwezig waren, werden door personeel van de dierenambulance opgevangen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2012, 23:21:11
Erg jammer dat ik moet concluderen dat hier de inzet MOET worden bekritiseerd.
Er is datgene gedaan wat de bevelvoerder wilde dat er gedaan moest worden, en over de inzet kan altijd worden gediscussieerd, maar denk er aan dat het terplaatse altijd anders aanvoelt en is dan op een later filmpje.

Ik ben het met Gijs eens, dit lijkt me niet de juiste plek om een inzet te beoordelen waar wij niet bij waren.
Het oogt welliswaar chaotisch maar een beginnende binnenbrand met slachtoffer binnen is een kwestie van snelle HD inzet.
En die lijkt mij geslaagd. Brand onder controle, slachtoffer en dieren buiten.
Dat dat dan allemaal niet volgens het boekje(lees de lesmap) gaat is eerder regel dan uitzondering.

Hulde voor deze ploeg want inzet geslaagd. Achteraf kan men zelf de inzet dan evalueren en zo heeft vrijwel elke inzet wel weer leermomenten.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2012, 23:23:13
Nu ik het persbericht zo lees zeg ik een enorm goede actie. Netjes is misschien anders, maar het doel is meer dan bereikt. En daar gaat het om. Dikke pluim voor deze mensen, hier doet iedereen het voor. O0


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2012, 23:32:31
Wat ik niet begrijp is de kleding die onduidelijk maakt wie Bev. is. De ploeg weet dat echter zelf wel, maar toch zou het voor mij als 2e bev. lastig zijn om te weten bij wie ik moet zijn.
Wat ik vooral niet begrijp is waarom er nog mensen staan te stuntelen op straat om hun perslucht om te hangen. Je hebt (zo neem ik aan) geconfirmeerde binnenbrand met mogelijk een slachtoffer, dan weet je dat je binnen no time binnen moet zijn inclusief je water. De deur openen en al naar binnen lopen zonder water bij de hand is not done, zelfs niet om een grijpredding uit te voeren.
Wat ik dan had willen zien is al minimaal 4 man in elk geval omgehangen , dan kan je meteen beginnen met je werkzaamheden.
Er lopen nogal wat mensen door de rook heen en er staat iemand instructies te geven die volgens mij niet bevelvoerder is?
Al met al komt het behoorlijk chaotisch over, het doel is uiteindelijk bereikt maar men had nog wel wat eerder mét water naar binnen kunnen zijn als de voorbereiding in de auto wat beter was geweest .
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2012, 09:10:20
Okee duidelijk maar mijn reactie was op je laatste alinea waarin je je eigen nog onthoud van kritiek
Gijs,
ik heb nergens gesproken over kritiek. Ik heb gesproken over leermomenten, en met leermomenten kunnen we allemaal iets mee doen. ;)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2012, 09:47:42
Leermomenten zijn er zeker maar ik hoor ze liever van de ploeg zelf.
Want ze kunnen ergens een hele goede reden voor gehad hebben.
Bijvoorbeeld wat was de informatie vanuit de meldkamer? Dat kan beslissend zijn geweest in het aantal omgehangen mensen.