Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012

Auteur Topic: Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012  (gelezen 28703 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Inderdaad heel bizar. Ik heb een geheel afgesloten ketel op zolder met een kanaal naar buiten en enkel een afvoer aan de binnenzijde. Betekend dit dat dit desondanks het een nagenoeg gesloten systeem is er toch gevaar is bij langdurig harde wind voor koolmonoxide vergiftiging?


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Inderdaad heel bizar. Ik heb een geheel afgesloten ketel op zolder met een kanaal naar buiten en enkel een afvoer aan de binnenzijde. Betekend dit dat dit desondanks het een nagenoeg gesloten systeem is er toch gevaar is bij langdurig harde wind voor koolmonoxide vergiftiging?

bij de moderne gesloten systeem(die zowel de toevoer als afvoer naar de buitenzijde heeft) is het vrijwel onmogelijk, in theorie blijft het natuurlijk mogelijk maar dat heeft dan niets met de wind te maken.
via bijvoorbeeld de condensafvoer dan wel de rookgasafvoer is lekkage altijd mogelijk. maar goed, dit is meestal te wijten aan geen onderhoud of verkeerde montage.
uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat je ook zo'n systeem hebt? een CO melder bij de ketel kan nooit kwaad in elk geval.

bij oudere installaties zoals open geisers of kachels is CO aannemelijker. vooral in douches is dit door de stoomvorming levensgevaarlijk.
maar goed, de oorzaak hier valt niets over te zeggen. vandaar dat ik al zei, ben benieuwd.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
AMSTERDAM - De dood van twee meisjes donderdagavond door koolmonoxidevergiftiging in Huizen kwam doordat de afvoer door de harde wind was afgesloten. Twee kinderen overleden door koolmonoxide.
De koolmonoxide is onder druk naar binnen geslagen en kwam via een open kanaal uit in de badkamer waar de meisjes waren. Dat is gebleken uit een reconstructie, meldt de politie vrijdagmiddag.
De politie spreekt van een noodlottig ongeval door een samenloop van natuurlijke factoren. De gasgeiser die de badkamer van warm water voorzag, functioneerde naar behoren en was pas geleden nog onderhouden.

ik ben toch nog wel benieuwd naar enkele details. in theorie zou zelfs de rookgasafvoer van buiten weer via een andere ventilatie naar binnen zijn gegaan??


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
het is toch wel vreemd en opvallend dat je ineens veel co meldingen voorbij ziet komen.

deze in nistelrode
livep2000
17:57:12 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1121802CPA Brabant Noord ( Onbekende of Persoonlijke Code )
livep2000
17:55:44 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1121130CPA Brabant Noord ( Ambu 21-113 Oss )
livep2000
17:54:54 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1121802CPA Brabant Noord ( Onbekende of Persoonlijke Code )
livep2000
17:52:29 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1121270CPA Brabant Noord ( Ambu 21-127 Grave )
livep2000
17:52:29 06-01-12ALARM TOTALE POST NISTELRODE CO METING: TONIESPLEIN 41 NISTELRODE 840TS  
1181249BRW Nistelrode ( Kazernetechniek )
1181248BRW Nistelrode ( Lichtkrant )
1171249BRW Nistelrode ( Monitorcode )
1171205BRW Nistelrode ( Monitorcode Blusgroepen )
1171202BRW Nistelrode ( Blusgroep B )
1171201BRW Nistelrode ( Blusgroep A )
livep2000
17:51:09 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1120341CPA Brabant Noord ( Rapid Responder 21-341 )
livep2000
17:48:48 06-01-12A1 5388HV 41 : TONIESPLEIN NISTELRODE  
1121240CPA Brabant Noord ( Ambu 21-124 Uden  
livep2000
17:59:38 06-01-12A1 5388HV 41 TONIESPLEIN NISTELRODE A1 Vervoer O21S  
0923993RAV Gelderland-Zuid ( Trauma Heli LifeLiner 3 )
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Harde wind veroorzaakt dood meisjes


HUIZEN - De dood van Danique Snel (12 jaar) en Danique Spelbos (11 jaar) uit Huizen is ’een noodlottig ongeval door samenloop van natuurlijke factoren’. Ook is uit het forensisch onderzoek gebleken dat de ouders ’alles, maar werkelijk dan ook alles gedaan hebben om de badkamerdeur open te breken’. Dat meldt de politie Gooi en Vechtstreek.  

Uit een reconstructie blijkt dat de afvoer van koolmonoxide vanuit de geiser via de normale weg naar buiten liep. Door de harde wind was de afvoer echter afgesloten. In verband met de druk die ontstond, is de koolmonoxide naar binnen geslagen. Het gas heeft een uitweg gevonden naar de badkamer waar de drie meisjes waren. De gasgeiser, die in de badkamer van warm water voorziet was kort geleden gecontroleerd.
Volgens de politie maakt het 10-jarige meisje, die de twee slachtoffertjes te logeren had, het naar omstandigheden goed. Gisteren vonden er in de Van der Brugghenschool, waar de meisjes in groep acht zaten, drie besloten bijeenkomsten plaats. Eerst kwam het personeel bijeen, daarna de klasgenootjes van de beide Danique’s met hun ouders en vervolgens de ouders en kinderen van de overige groepen. Maandag zouden de kinderen in verband met een studiedag van de leerkrachten nog vrij zijn. Die studiedag gaat niet door, maar de leerlingen van groep 8 komen ’s middags vermoedelijk wel bij elkaar.
,,Dit is een dreun voor de gemeenschap en voor mijzelf. Wij leven mee met de drie gezinnen van wie het leven in één klap op dramatische wijze ontwricht is’’, zei burgemeester Fons Hertog gisterochtend.
De gemeente Huizen heeft een condoleanceregister geopend. Mensen kunnen dat in de hal van het gemeentehuis tijdens openingstijden tekenen. Gisteravond was het gemeentehuis hiervoor extra lang open. Er staat ook een condoleanceregister online: http://www.condoleanceregister.nl/Condoleance-Danique-Snel-en-Danique-Spelbos.html Directeur G. Tissink van schoolvereniging Ichtus, waar de Van der Brugghenschool onder valt, stelde in een eerste reactie ’meer dan geschokt te zijn’ door het nieuws.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/gooivechtstreek/article13313223.ece/Harde-wind-veroorzaakt-dood-meisjes


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
De gasgeiser, die in de badkamer van warm water voorziet was kort geleden gecontroleerd.


Hing de geiser in de badkamer??
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
De gasgeiser, die in de badkamer van warm water voorziet was kort geleden gecontroleerd.


Hing de geiser in de badkamer??

waarschijnlijk, vroeger mocht dat nog. tegenwoordig mag het voor gesloten toestellen met IP voor badkamer maar ik zou het niet aanbevelen. er is vast een betere plek.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
waarschijnlijk, vroeger mocht dat nog. tegenwoordig mag het voor gesloten toestellen met IP voor badkamer maar ik zou het niet aanbevelen. er is vast een betere plek.

Ben zeer benieuwd naar de ware toedracht,als het een open toestel was,werkte de TTB waarschijnlijk niet[ of was doorverbonden wat je vaak ziet] bij een gesloten geiser is het bijna onmogelijk, als er terugslag is moet er waarschijnlijk een lekkage hebben gezetten of een niet goed afgesloten voorplaat ?.Ben erg benieuwd ?mede omdat ik zelf een bedrijf heb in onderhoud en vervanging van gastoestellen,dus ook benieuwd ben naar het merk.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Ben zeer benieuwd naar de ware toedracht,als het een open toestel was,werkte de TTB waarschijnlijk niet[ of was doorverbonden wat je vaak ziet] bij een gesloten geiser is het bijna onmogelijk, als er terugslag is moet er waarschijnlijk een lekkage hebben gezetten of een niet goed afgesloten voorplaat ?.Ben erg benieuwd ?mede omdat ik zelf een bedrijf heb in onderhoud en vervanging van gastoestellen,dus ook benieuwd ben naar het merk.

ik zat in zelfde vakgebied en was ook erg nieuwsgierig.
in het AD van vandaag stond dat de geiser in een andere ruimte opgesteld was en de rookgassen door de harde wind via een andere weg naar de badkamer geblazen werden....
in dat geval hoeft de geiser dus zelf inderdaad niet uit te vallen. het blijft een bijzonder verhaal. zou de geiser met zijn rookgasafvoer op eenzelfde kanaal gezeten hebben als de badkamer afvoer?
of zouden de gassen via de beluchting van de badkamer weer binnen zijn getreden??

inderdaad zou een geiser welke de lucht voor zijn verbranding uit de ruimte haalt op TTB uit moeten vallen. indien de geiser net gekeurd was lijkt het mij sterk dat deze doorverbonden was.
ik heb dit zelf nog nooit goedgekeurd maar inderdaad genoeg gezien. mijn sticker ging er dan niet op.