Internationale Politiediensten (Interpol, Europol)

Auteur Topic: Internationale Politiediensten (Interpol, Europol)  (gelezen 5277 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 7 januari 2012, 07:41:42
We kennen ze wel maar horen er weinig van/over.
Welke functies hebben deze diensten en heeft het nog nut om deze diensten te hebben?


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2012, 11:33:05
Om even een paar te noemen (mocht ik het fout hebben verbeter mij vooral)

FBI: De amerikaanse KLPD, is voor alle staat overschrijdende misdaad, kinderontvoeringen en is ook bevoegd in een aantal
gebieden wat de nationale overheid toebehoord. Sinds 9/11 ook de afdeling die het binnelands terrorisme opspoort.

CIA: De buitenlandse inlichtingendienst die alleen buiten de VS mag opereren. Brengt ook jaarlijk een CIA fact book uit waarin informatie staat over de economie/demografie en nog meer leuke info over landen.

Interpol: Organisatie die de aangesloten politiediensten van over de gehele wereld helpt met het opsporen van criminelen in andere landen. Is vooral makkelijk als een politieorganisatie geen contactpersoon heeft in een ander land. Hier zorgt Interpol voor de samenwerking.

Europol: De europese equivalent van interpol.

Eurojus: Weet hier niet zoveel van behalve dat ze gevestigd zijn bij het europees strafhof.

Er zijn verder nog wel meer grote politie organisaties maar die werken voornamelijk in het eigen land en ik geloof dat jij meer de internationalere diensten bedoelt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2012, 11:35:17
De FBI kan je hier in Nederland vergelijken met de NR(Nationale Recherche). welke idd onder het KLPD valt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2012, 11:38:44
Om even een paar te noemen (mocht ik het fout hebben verbeter mij vooral)

FBI: De amerikaanse KLPD, is voor alle staat overschrijdende misdaad, kinderontvoeringen en is ook bevoegd in een aantal
gebieden wat de nationale overheid toebehoord. Sinds 9/11 ook de afdeling die het binnelands terrorisme opspoort.

CIA: De buitenlandse inlichtingendienst die alleen buiten de VS mag opereren. Brengt ook jaarlijk een CIA fact book uit waarin informatie staat over de economie/demografie en nog meer leuke info over landen.

Interpol: Organisatie die de aangesloten politiediensten van over de gehele wereld helpt met het opsporen van criminelen in andere landen. Is vooral makkelijk als een politieorganisatie geen contactpersoon heeft in een ander land. Hier zorgt Interpol voor de samenwerking.

Europol: De europese equivalent van interpol.

Eurojus: Weet hier niet zoveel van behalve dat ze gevestigd zijn bij het europees strafhof.

Er zijn verder nog wel meer grote politie organisaties maar die werken voornamelijk in het eigen land en ik geloof dat jij meer de internationalere diensten bedoelt.

Inderdaad bedoel ik meer de internationale diensten. Maar je vult het lijstje al behoorlijk aan. Dank je.
Zo zie je maar weer dat er voldoende zijn om het erover te hebben. De FBI lijkt mij dus in deze eigenlijk af te vallen. Die is dus alleen landelijk?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2012, 11:44:01
De FBI lijkt mij dus in deze eigenlijk af te vallen. Die is dus alleen landelijk?
In theorie wel, echter op het moment dat een amerikaans bevriende natie een probleem heeft met situaties die ook amerika kunnen raken
dan zijn er zo mensen uitgezonden. En ook weet ik dat ze in een aantal landen een post hebben om amerikaanse personen van intresse te
kunnen volgen in het buitenland. Want de CIA mag volgens de wet geen amerikanen in de gaten houden tenzij... . Dus voor de observatie
van amerikanen zal de FBI toch zelf hun handen moeten laten werken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2012, 12:10:25
Je hebt ook nog de Secret Service, eigenlijk in het leven geroepen om het voorkomen en onderzoeken van vervalsing van Amerikaanse bankbiljetten en andere waardepapieren, en het onderzoeken van financiële fraude op grote schaal. Later na de aanslag op Abraham Lincoln verantwoordelijk voor het beschermen van belangrijke regeringspersonen, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse President, voormalige Presidenten, Vice-Presidenten, presidentskandidaten, en buitenlandse ambassades.

Maar van oorsprong dus vergelijkbaar met het FIOD van nu, de amerikaanse tegenhanger van het FIOD is nu IRS.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2012, 12:37:37
Maar van oorsprong dus vergelijkbaar met het FIOD van nu, de amerikaanse tegenhanger van het FIOD is nu IRS.
HIT even een kleine aanpassing, IRS is de amerikaanse belastingdienst die wel een aantal bevoegdheden heeft die onze FIOD heeft.

Wat Secret Service heb je helemaal gelijk, naar nederlandse maatstaven kan je dit vergelijken met een mengeling van FIOD en DKDB. Want behalve de amerikaanse president zijn zij ook belast met de begeleiding van buitenlandse staatshoofden, en de amerikaanse regering inclu president als deze in het buitenland zijn.

Heeft op National Geografic een mooie docu gedraaid over hun.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2012, 12:49:40
Heeft op National Geografic een mooie docu gedraaid over hun.

 :D hoe denk jij dat ik aan mijn info kom :D

Voor de geinteresseerden: http://topdocumentaryfilms.com/national-geographic-inside-the-u-s-secret-service/
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2012, 12:52:55
Heeft op National Geografic een mooie docu gedraaid over hun.
Zodoende kwam ik er achter dat ze ook voor het valse geld waren.

Je hebt in de VS o.a. ook DEA (Drugs Enforcement Administration/Agency) ATF (bureau of Alcohol/Tobacco Firearms and explosives) NSA (National Security Agency) CSS (Central Security Service)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2012, 14:10:25
Als we toch met de afkortingen gaan strooien,

ICE, CBP die amerikanen hebben het hele alfabet gebruikt voor de afkortingen. CBP is de grensbewaking en douane-autoriteit. Het recherche gedeelte ervan is ICE die de illegale imigranten opspoort maar ook de smokkellijnen oprolt.

(even een uitleg ICE = Imigration & Customs Enforcement, CBP = Customs & Border Patrol)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v