Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60740 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #260 Gepost op: 27 juni 2016, 15:00:28
Beste mensen,

ik heb me even afzijdig gehouden, want de discussie ging alle kanten op... ;)

Ik ben inmiddels mee geweest op surveillance met de 'uitvinder' van de groene lampen, een supergemotiveerde diender, en aardig bovendien. Nogmaals dank.

Het slechte nieuws is dat hij mij niet heeft weten te overtuigen... ;) Na veel gesprekken met dienders in mijn district weet ik zeker dat het te veel nadelen heeft (nog afgezien van de juridische):
- potentiële boeven lopen even een blokje om en kunnen je goed volgen als je de wijkweer uitrijdt
- heeft alleen zin icm. onopvallende surveillance, om de 'weglopers' op te vangen, maar die capaciteit is er vrijwel nooit
- burgers reageerden in eerste instantie inderdaad positief ('fijn te weten dat de politie rondrijdt'), maar al heel snel kwamen de bedenkingen als bovenstaand. De meesten prefereerden de onopvallende surveillance vanwege de hogere heterdaadkans.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #261 Gepost op: 30 september 2016, 16:04:56
Even een kickje...

Begrijp ik nou goed dat het probleem in deze casus is dat het groene zwaailicht al benoemd is binnen de O&G regelgeving voor een stilstaand voertuig? Wat nou als het een andere kleur zou zijn, bijvoorbeeld roze, bruin of wat dan ook, zou het dan nog steeds een probleem zijn?

Gr.

Kaasje
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #262 Gepost op: 30 september 2016, 16:13:09
Citaat van: kaasje link=msg=1450096 date=1475244296
Even een kickje...

Begrijp ik nou goed dat het probleem in deze casus is dat het groene zwaailicht al benoemd is binnen de O&G regelgeving voor een stilstaand voertuig? Wat nou als het een andere kleur zou zijn, bijvoorbeeld roze, bruin of wat dan ook, zou het dan nog steeds een probleem zijn?

Gr.

Kaasje
Ja, want deze kleuren verlichting mogen niet op een personenauto aanwezig zijn. De politie heeft geen vrijstelling van het RV, dus mag deze lichten niet op het voertuig aanwezig hebben.
Daar moet dan dus de wet voor gewijzigd worden, en dat wilt men dus juist niet.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #263 Gepost op: 30 september 2016, 16:34:18
Vind het wel bijzonder, want de reflectiestickers op de auto's mogen volgens mij ook niet. Die zitten er toch ook standaard op!  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #264 Gepost op: 30 september 2016, 17:28:19
Citaat van: silque link=msg=1450119 date=1475246058
Vind het wel bijzonder, want de reflectiestickers op de auto's mogen volgens mij ook niet. Die zitten er toch ook standaard op!  ;)

Het mag niet alleen, het is zelfs verplicht. Dit artikel geeft een vrijstelling boven alle artikel mbt kleuren en retroreflectie.

Citaat
Artikel 5.2.51a
    
1. Personenauto’s in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, moeten zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de auto herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Deze voertuigen moeten zijn voorzien van geel zwaai-, flits- of knipperlicht.
2. Het eerste lid geldt niet voor personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken.
 
3. Personenauto’s in gebruik bij de in artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, mogen zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de auto herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #265 Gepost op: 30 september 2016, 19:34:24
Thanks DiNozzo, wist ik niet!  O0

Is dat de RV?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #266 Gepost op: 30 september 2016, 19:39:41
Ja, dat was ik vergeten er bij te vermelden. Artikel 5.2.51a Regeling Voertuigen juncto artikel 29 en 30 WVW.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein