Vrouw rijdt blokkade van politieauto's van de weg - Oudega 07-01-2012

Auteur Topic: Vrouw rijdt blokkade van politieauto's van de weg - Oudega 07-01-2012  (gelezen 28635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 8 januari 2012, 14:41:15
En als je je advocaat erbij wil hebben voor je iets laat afnemen?


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #61 Gepost op: 8 januari 2012, 14:46:04
Ik weet niet waar je dit voorbeeld vandaan haalt, maar je bent verplicht om mee te werken aan de ademanalyse. Een advocaat heeft daar niets bij te zoeken. Weiger je om mee te werken zonder geldige medische reden dan pleeg je een strafbaar feit. Dit klinkt als een mooi fabeltje, een typisch "van horen zeggen verhaal...."

Ben zelf als fotograaf bij het genoemde ongeval geweest, en heb deze info achteraf van direct betrokkenen gehoord.

Maar dit is off-topic  ;)

De feiten staan in onderstaand persbericht:
Vrouw ramt twee politieauto’s

OUDEGA (SMALLINGERLAND) – De politie heeft zaterdag een 22-jarige vrouw uit Hallum aangehouden op verdenking van poging doodslag. Agenten zagen de vrouw omstreeks 15.30 uur in Leeuwarden rijden. Het was bij hen bekend dat het rijbewijs van de vrouw ingevorderd was. De agenten spraken de vrouw aan en schreven een bekeuring uit voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Omdat ze vermoedde dat de vrouw weer zou gaan rijden, hielden ze haar in de gaten. Niet veel later stapte de vrouw inderdaad weer in haar auto. Vanuit Leeuwarden reed zij met zeer hoge snelheid via Wergea, Warten, Fonejacht en Earnewoude naar Oudega. Ondanks pogingen van de politie om de vrouw te doen stoppen, reed zij door. Hierbij nam ze vele verkeersrisico’s en haalde binnen de bebouwde kom snelheden tot 100 kilometer per uur. Omdat de situatie levensgevaarlijk was, werd besloten in Oudega een wegversperring op te zetten om de snelheid van de vrouw te doen afnemen. Terwijl agenten hiermee bezig waren, kwam de vrouw al aangereden. Een agent kon nog net op tijd de auto verlaten, voor de vrouw met zeer hoge snelheid door de versperring heen reed. Hierbij ramde ze beide politieauto’s en kwam zelf meters verder tot stilstand. De vrouw werd per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. Ze bleek ongedeerd te zijn, waarna ze aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten werd. Inmiddels is ze in verzekering gesteld. Alle drie de voertuigen zijn total loss. De politie is op zoek naar getuigen van dit voorval. Zij worden verzocht contact met de politie op te nemen via telefoonnummer 0900-8844.

bron: politie Fryslan


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #62 Gepost op: 8 januari 2012, 14:50:18
Ben zelf als fotograaf bij het genoemde ongeval geweest, en heb deze info achteraf van direct betrokkenen gehoord.
Als het al waar is, wat ik ernstig betwijfel dan hebben de dienders hun werk en bevoegdheden niet goed begrepen...
edit: even een stukje jurisprudentie erbij gezocht: https://www.politievakblad-blauw.nl/Juridisch/Lists/Jurisprudentie/Toon.aspx?Id=13
En als je je advocaat erbij wil hebben voor je iets laat afnemen?

Dan heb je pech... Je wordt voorgeleid bij een HOVJ die de aanhouding toetst, hij vraagt of je rechtsbijstand wenst. Dat wordt dan geregeld voor bij het politieverhoor.
De ademanalyse is een verplichting, je moet daar aan meewerken. Aangezien we de situatie niet kunnen bevriezen totdat een advocaat aankomt zal je mee moeten werken. Je kan hoogstens vragen of je van te voren met een (eigen) advocaat kan bellen voor overleg, maar neem van mij aan dat die je bijna altijd zal adviseren om mee te werken. De boete zal dan bijna altijd wel lager uitvallen als een weigering.
Een door mij gevonden voorbeeldje

Maar aangezien we nu weer offtopic gaan, terug naar het incident.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 8 januari 2012, 14:53:33
Thanks Red, duidelijk O0

Nu staat in het persbericht.
Vrouw ramt twee politieauto’s

OUDEGA (SMALLINGERLAND) – De politie heeft zaterdag een 22-jarige vrouw uit Hallum aangehouden op verdenking van poging doodslag. Agenten zagen de vrouw omstreeks 15.30 uur in Leeuwarden rijden. Het was bij hen bekend dat het rijbewijs van de vrouw ingevorderd was. De agenten spraken de vrouw aan en schreven een bekeuring uit voor het rijden zonder geldig rijbewijs
bron: politie Fryslan
Is rijden met een ingevorderd rijbewijs geen misdrijf?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #64 Gepost op: 8 januari 2012, 14:59:03
Even de situatie back on track en strait zetten:

Feit, van mevrouw was het rijbewijs ingevorderd. Feit, de agenten hadden het vermoeden dat mevrouw weer ging rijden. Waarom zij dit vermoeden hadden weten wij niet, kan duizend redenen zijn. Feit, zij hebben zich een stukje verderop opgesteld om te kijken of hun vermoedens de waarheid werden.

Als jij dan opgesteld staat wil het niet zeggen dat jij verder niet beschikbaar bent, je let alleen wat extra op of jij niet toevallig die auto voorbij ziet komen. Het wil soms zelfs beter zijn om de auto even aan de kant te zetten en gewoon te observeren wat er allemaal gebeurd.

Feit, mevrouw is toch gaan rijden en de agenten hebben dit gezien. Hierop is een stopteken gegeven welke genegeerd is en mevrouw is op hoge snelheid weg gereden. Het leuke is dat mensen zeggen dat de vrouw opgewacht moet worden thuis. Even voorbeeld, mevrouw woont in een ander deel van nederland niet zijnde friesland. Moeten de agenten dan ook de achtervolging afbreken en thuis opwachten? Ik zeg dat ze het goed hebben gedaan. Mevrouw pleegt een misdrijf en moet hiervoor aangehouden worden, je zit in de heterdaad en dan moet er niet te snel thuis worden opgewacht. Ze hebben de afstand al vergroot en verderop een blokkade laten neerzetten. Dit is het beste wat we in nederland voorlopig kunnen doen, hopelijk zorgen dit soort incidenten (net als de grote snelweg incidenten van vorig jaar) ervoor zorgt dat men de politie die spijkermat geeft.

Ik zeg goed gehandeld van de agenten en als mevrouw gaat klagen dat ze bang werd omdat er een auto met blauw lampje achter haar reed. Dan mag ze van mij gelijk een levenlang rijontzegging krijgen en ook een goede staf. Want hoewel ik toch een groot vertrouwen heb in de rechters in nederland, vind ik dat ze bij het straffen van misdrijven die tegen hulpverleners gericht zijn toch wel een beetje van achter die veilige tafel blijven denken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #65 Gepost op: 8 januari 2012, 14:59:24
Nu staat in het persbericht.Is rijden met een ingevorderd rijbewijs geen misdrijf?

Ja zeker is dat een misdrijf en wel artikel 9 WvW'94


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #66 Gepost op: 8 januari 2012, 15:00:25
Ze was op nieuwjaarsmorgen rond 6 uur aangehouden wegens rijden onder invloed. Ze blies toen 400ugl. Ze is beginnend bestuurder.
Na dit voorval heeft ze haar auto op de bekende verkoopsite gezet, wegens beeindiging van de relatie...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 8 januari 2012, 15:02:50
Ik dacht ook dat het een misdrijf was, maar waarom schrijft de politie dan een bekeuring uit?
Nu schrijft de politie een bekeuring uit voor een misdrijf, dat klinkt in mijn oren best raar :-\


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #68 Gepost op: 8 januari 2012, 15:03:29
Is rijden met een ingevorderd rijbewijs geen misdrijf?
Dat is een misdrijf, echter moet dit volgens mij ook kenbaar gemaakt zijn. Ik ken situaties waarbij het rijbewijs is ingevorderd echter is dat niet door de agent op straat gedaan. Dan heb je van die gochemerts die dan van niks weten en dan kan je niet aantonen dat zij opzettelijk zonder rijbewijs hebben gereden.

Maar het is zeer speculeren of dat hier ook was.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #69 Gepost op: 8 januari 2012, 15:06:50
Maar het is zeer speculeren of dat hier ook was.
In principe zijn er twee mogelijkheden bij een invordering terzake rijden onder invloed.
A: de bestuurder heeft zijn rijbewijs bij zich en het wordt ter plekke ingevorderd;
B: de bestuurder heeft zijn rijbewijs niet bij zich en de overgave van het rijbewijs wordt gevorderd;

In beide gevallen is de bestuurder op de hoogte van de invordering.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.