Even de situatie back on track en strait zetten:
Feit, van mevrouw was het rijbewijs ingevorderd. Feit, de agenten hadden het vermoeden dat mevrouw weer ging rijden. Waarom zij dit vermoeden hadden weten wij niet, kan duizend redenen zijn. Feit, zij hebben zich een stukje verderop opgesteld om te kijken of hun vermoedens de waarheid werden.
Als jij dan opgesteld staat wil het niet zeggen dat jij verder niet beschikbaar bent, je let alleen wat extra op of jij niet toevallig die auto voorbij ziet komen. Het wil soms zelfs beter zijn om de auto even aan de kant te zetten en gewoon te observeren wat er allemaal gebeurd.
Feit, mevrouw is toch gaan rijden en de agenten hebben dit gezien. Hierop is een stopteken gegeven welke genegeerd is en mevrouw is op hoge snelheid weg gereden. Het leuke is dat mensen zeggen dat de vrouw opgewacht moet worden thuis. Even voorbeeld, mevrouw woont in een ander deel van nederland niet zijnde friesland. Moeten de agenten dan ook de achtervolging afbreken en thuis opwachten? Ik zeg dat ze het goed hebben gedaan. Mevrouw pleegt een misdrijf en moet hiervoor aangehouden worden, je zit in de heterdaad en dan moet er niet te snel thuis worden opgewacht. Ze hebben de afstand al vergroot en verderop een blokkade laten neerzetten. Dit is het beste wat we in nederland voorlopig kunnen doen, hopelijk zorgen dit soort incidenten (net als de grote snelweg incidenten van vorig jaar) ervoor zorgt dat men de politie die spijkermat geeft.
Ik zeg goed gehandeld van de agenten en als mevrouw gaat klagen dat ze bang werd omdat er een auto met blauw lampje achter haar reed. Dan mag ze van mij gelijk een levenlang rijontzegging krijgen en ook een goede staf. Want hoewel ik toch een groot vertrouwen heb in de rechters in nederland, vind ik dat ze bij het straffen van misdrijven die tegen hulpverleners gericht zijn toch wel een beetje van achter die veilige tafel blijven denken.