Vraag over bellen DOOR 112

Auteur Topic: Vraag over bellen DOOR 112  (gelezen 9246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Gepost op: 8 januari 2012, 09:49:31
Deze week kreeg ik 2 verhalen te horen:
- mevrouw wordt gebeld door meldkamer 112 of ze naar haar buurvrouw wil gaan om te reanimeren? Het was een oudere dame die zich helemaal lam schrok en ook niet kon reanimeren. Of er daadwerkelijk wat bij de buren aan de hand was is me nog onduidelijk.
- vriendin van me wordt gebeld door de meldkamer 112 of ze het hek even open wil doen, want de ambu staat te wachten. Grote vraagtekens, want noch zij noch in de buurt is een hek.

Zijn dit soort telefoontjes gebruikelijk?? 98uiye


facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2012, 10:40:57
Deze week kreeg ik 2 verhalen te horen:
- mevrouw wordt gebeld door meldkamer 112 of ze naar haar buurvrouw wil gaan om te reanimeren? Het was een oudere dame die zich helemaal lam schrok en ook niet kon reanimeren. Of er daadwerkelijk wat bij de buren aan de hand was is me nog onduidelijk.
- vriendin van me wordt gebeld door de meldkamer 112 of ze het hek even open wil doen, want de ambu staat te wachten. Grote vraagtekens, want noch zij noch in de buurt is een hek.

Zijn dit soort telefoontjes gebruikelijk?? 98uiye
Lijkt mij niet gebruikelijk, ik heb er nog nooit van gehoord.
Je zou haast denken dat het een list is om iemand even naar buiten te lokken.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2012, 10:43:12
Lijkt me ook zeer sterk dat de 112 centrale je belt. Als je een melding hebt gedaan bij een meldkamer dan vragen ze nog wel eens je nummer (of die zien ze al) om je terug te kunnen bellen.

Maar dit gebeurt alleen door een meldkamer, naar mijn weten niet door de 112 centrale.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2012, 10:59:50
Dat idee van naar buiten lokken had ik ook al...ik vind het iig zeer bijzonder. Zeker bij de ene dame die maar even bij de buren moest gaan reanimeren....er is daar gewoon BurgerAED.

Lijkt me eerder tijd dat hiervan melding wordt gedaan en dat mensen gewaarschuwd worden niet op dit soort telefoontjes in te gaan. 1 snelle run door je huis en je sieraden, laptop, telefoon zijn weg...
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2012, 11:03:52
Lijkt me een goed idee om even de meldkamer te bellen of het wel klopt. Dan registreren ze het ook en krijgen zicht op de omvang. (lokaal, regionaal of landelijk) De kans is dan groter dat het opgepikt word door de handhavers.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2012, 11:08:25
pfffff ik lijk wel een structurele melder...binnenkort word ik daarvoor nog eens aangeklaagd :p :D
Maar ehh..moet ik dan gewoon 0900-8844 bellen??
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2012, 11:11:35
pfffff ik lijk wel een structurele melder...binnenkort word ik daarvoor nog eens aangeklaagd :p :D
Maar ehh..moet ik dan gewoon 0900-8844 bellen??
Dat is inderdaad het nummer waarbij je uitkomt bij de regiomeldkamer.
Nog een vraagje van mij, zijn het mobiele telefoons of vaste lijn die gebeld worden?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2012, 11:15:01
De dame voor de reanimatie bij de buren was voor zover ik weet een vast nummer.
Het telefoontje om het hek te openen was ingesproken op de voicemail van het vaste nummer.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2012, 11:17:48
De dame voor de reanimatie bij de buren was voor zover ik weet een vast nummer.
Het telefoontje om het hek te openen was ingesproken op de voicemail van het vaste nummer.
In dat geval lijkt het er op dat ze nummers opzoeken en proberen of er op gereageerd word zodat ze binnen kunnen komen.

Toevoeging - Voicemail is heel duidelijk bewijs, dus bewaren en melden.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2012, 11:20:40
Dat was mijn idee ook. Je kan om het hoekje met een mobiel met onderdrukt nummer bellen, iemand loopt gehaast het huis uit, laat waarschijnlijk als het tegenzit deur openstaan of eventueel achterdeur nog los en hups je bent binnen...lekker makkelijk, zo geregeld. Snelle graai en klaar.

Voicemail is er nog overigens.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear