Handgreep van Roger

Auteur Topic: Handgreep van Roger  (gelezen 18013 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2005, 02:39:57
Neh, dat heeft te maken, dat het Oranje Kruis in de basisleerstof .....

Het woord basisleerstof impliceert dat er ook andere leerstof is die na de basisopleiding gegeven wordt.

Een belangrijk deel van de cursisten die de basis doen, wil helemaal niet leren hoe je allerlei technieken kunt gebruiken bij ernstige slachtoffers. Zij willen huis tuin en keuken hulp kunnen bieden als de kinderen een ongelukje overkomt.......


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2005, 09:21:02
Het woord basisleerstof impliceert dat er ook andere leerstof is die na de basisopleiding gegeven wordt.

Een belangrijk deel van de cursisten die de basis doen, wil helemaal niet leren hoe je allerlei technieken kunt gebruiken bij ernstige slachtoffers. Zij willen huis tuin en keuken hulp kunnen bieden als de kinderen een ongelukje overkomt.......

... dacht dat 't in huis, tuin en keuken juist het meest fout gaat! :-\ ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2005, 12:59:30
Maar daar heb je meestal geen helm op.. ;D


Miekje

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2005, 21:10:00
Ik heb een cursus gedaan met de 23ste druk en later nog een keer met de 24ste maar het is er niet bepaald beter op geworden. (ja, laten verlopen, stom :-\ maar mijn baas vond dat hij mij harder nodig had dan mijn geldig EHBO-diploma)
Ze houden het wel erg basis met als gevolg dat de cursisten die nadachten wel een stuk onzekerder waren als na de cursus van de 23ste druk.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2005, 00:03:29
Maar er is nog zoveel meer te leren dan een standaard eerste hulp training...

En dat kan allemaal..


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2005, 23:27:23
Maar er is nog zoveel meer te leren dan een standaard eerste hulp training...

En dat kan allemaal.. 

... niet in het starre EHBO-land (lees: OK-land) :-X


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2005, 09:11:39
zolang iedereen elkaar blijft na papagaaien en niet ff de moeite neemt verder te kijken dan hun neus lang is en door te vragen naar de bronnen. Zal het wel zo blijven.. :'(


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2005, 18:28:49
zolang iedereen elkaar blijft na papagaaien en niet ff de moeite neemt verder te kijken dan hun neus lang is en door te vragen naar de bronnen. Zal het wel zo blijven.. :'(

Ik wil het wel leren hoor... ;)


.... mogen ze het daar verder zonder mij stellen. :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2005, 18:50:19
Peter, voor de gewone Oranje Kruis opgeleide EHBO-er is het in dit land bijkans onmogelijk om een beetje fatsoenlijke uitbereiding op de basisstof te krijgen. Je hebt de uitbereidingsmodules en daarmee heb je het gehad. Zaken als schepbrancards, zuurstof of gewoon een betje gevorderde kennis van zaken op gebied van anatomie en bijzondere ongevallen kun je bij een EHBO of RK-vereniging wel vergeten. Kom je bij commerciele bedrijven dan is het een ander verhaal, maar bij OK-kaderinstructeurs lijkt het wel of hun mond zit dichtgelijmd.  :(
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2005, 21:50:33
Delta,

De drang naar eenheidsworst is blijkbaar dermate groot, dat men vergaat dat elke opleiding graduaties kent.

De EHV'er is de grootste groep die in een beperkte tijd een beperkt aantal handelingen wil aanleren om in geval van nood iets te kunnen doen. Wat jij voorstelt zal velen doen afhaken.

De EHV'er die iets meer wil gaat binnen de vereniging mee draaien bij inzetten en/of wedstrijden.
Als de vereniging specifieke hulpverleningen drrait, dan krijgen ze daar bijscholingen voor.

Wil je nog meer, dan wordt het inderdaad tijd om een hoger nivo op te zoeken en kom je terecht in de werelden van de sigma, first responders en hoe ze allemaal verder mogen heten.

Is dat nog niet genoeg, dan zijn daar weer andere opleidingen zoals de SOSA voor.