Ik heb het puur over de meetresultaten uit de testen van EN443.
De meetresultaten:
Nickel version (Shell ABS + PC Polymer)
Ex : for EN443 radiant heat test (3 min @ 14 kW/m2), T° on the headform
rises by 2-3 °C
This is attenuated when the shell is dirty, and then the result is very
similar to the painted shell.
Painted version (except photolum) (Shell Polyamide)
Paint provides extra protection, but T° rises a little faster under the
shell.
Ex : for EN443 radiant heat test (3 min @ 14 kW/m2), T° on the headform
rises by 4-5°C
Painted Photoluminescent version (Shell Polyamide)
Photolum paint has specific properties that absorb energy (light) to
release it as light when there is no external light
As a result, the T° will rise a little faster than on a painted version
No precise measurements available at the moment, but expect + 7-9 °C after
the 3 mins of the EN443 test
Zo zie je dat er wel degelijk een verschil in temperatuur opbouw zit tussen de helmen met verschillende coatings. HEt valt me nu trouwens wel op dat de helmschaal van de nickel helm van een ander materiaal is. Waarom dat is, weet ik ook niet. Maar wellicht dat dit wel een invloed heeft op de temperatuur opbouw.
Ik ben geen natuurkundige, maar ik kan me iets indenken bij de opmerkingen over geleiding, zoals hierboven genoemd. Maar of geleiding nog steeds een belangrijk issue is bij een dusdanig dunne coating betwijfel ik. Omdat deze zo dun is, kan hij niet veel opnemen en geleiden en is hij zijn temperatuur ook zo weer kwijt als de warmtebron wordt weggenomen. Daarom is het volgens mij niet te vergelijken met een ademluchtbeugel.
En inderdaad: Ook de nickelen helmen worden heet, heel heet. Net als de bekende witten en zwarte helmen. De opmerking dat "ik heb nog nooit problemen gehad met mijn witten helm" is mooi, maar betekent niet dat er geen alternatieven te krijgen zijn met andere eigenschappen die wellicht beter presteren.
Omdat deze zgn Nikkelhelmen bij een goede binnenbrand heel snel kapot gaan. Ik heb deze helmen op de Interschutz gezien bij demo´s en na één demo was de helmlaag helemaal bruin en gebladderd. Ik denk dat het een chromen verflaagje is, en geen helm zoals de BSPP (Brw. Parijs) al jaren draagt. Dus meer een mode gril als dat het zinvol zo zijn.
Hier raak je een heel heel belangrijk punt. Het klopt dat bij een extreme belasting (niet een binnenbrandje, maar herhaalde flashover trainingen) ontstaan er blazen tussen de helmschaal en de coating.
Deze blaasjes ontstaan doordat uit de helmschaal gassen vrijkomen bij grote hitte. Door de coating kunnen deze gassen niet weg en ontstaan er blaasjes of luchtbellen.
Bij een witte helm vergast de helmschaal net zo goed bij grote hitte. Maar dit zie je niet. Dit komt doordat de structuur van verf het mogelijk maakt dat de gassen door de verf heen vergassen.
Na meerdere blootstellingen aan hoge temperaturen is er dan wat veranderd in de samenstelling van de helmschaal. Deze wordt broser.
Je zou kunnen stellen dat de nickelen helm eerder kapot gaat, maar je zou ook kunnen stellen dat de witte helmen te lang gedragen worden zonder dat de drager weet of de structuur nog wel goed is.
Tis maar hoe je het bekijkt.
En dan als laatste duit. Stel dat de helm de hitte beter weer kaatst, wanneer merk ik dan dat het te heet is, als de warmte door mijn helm slaat en ik de blaren op mijn kop heb !
Die opmerking heb ik inmiddels al zo vaak gehoord dat ik er niet goed van wordt. Die hoorde ik toen de wollen duffels eruit gingen, toen er grote nekflappen op de helmen kwamen en de kragen op de pakken hoger werden. "We voelen niet meer wat er gebeurt", maar nu iedereen eenmaal gewend is willen ze nooit meer terug.