Mijn baas is er niet direct voorstander van om bij ieder incident te gaan stoppen en helpen. Als ik dus stop en besluit te helpen, doe ik dat op eigen verantwoording. Zal dus ook niet snel mijn VKR hesje aantrekken, maar wel gewoon veiligheidsvest. Kan bij aankomst van politie altijd mijn hulp als VKR aanbieden en op zijn verantwoording dus dan optreden.
Veel liever zie ik dat wij als proffesionele VKR's gewoon kunnen starten met hulpverlenen/verkeerregelen, zonder risico van geen dekking door een verzekering.
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld
Dit heeft wel een paar haakjes een oogjes,
- Ben je onderweg van en naar je werk dan is dat woon werk verkeer, als je tijdens die reis "werkzaamheden uitvoert die men ook in loondienst uitvoert" is je werkgever verantwoordelijk voor de gedragingen die je op dat moment doet. Ga je wat anders doen bijv. een schuurtje slopen en sloop je daarbij ook de auto die ernaast staat geparkeerd dan valt dat onder "andere werkzaamheden dan die men uitvoert in loondienst" dan ben je zelf verzekeringstechnish verantwoordelijk. Ook ben je zelf verantwoordelijk als je onderweg bijv. eerst nog boodschappen doet of iemand bezoekt, tot aan de eerste stop ben is je werkgever verantwoordelijk.
- Ben je onderweg in een voertuig van de werkgever is hij ten allertijde voor verantwoordelijk. Ook als je prive kilometers rijdt, vandaar dat dit bij veel werkgevers ook niet meer is toegestaan.
Hoe weet ik dit? Omdat ik mijzelf heb moeten verzekeren voor werknemers die mijn voertuigen mee naar huis nemen en/of met prive voertuigen onderweg zijn van/naar een klus.
De politie was vroeger trouwens niet verzekerd, net als defensie niet. De staat trad in dit geval op als "betalende factor". Dit omdat de premiebetalingen de uitbetalingen niet zouden kunnen ballanceren. Dit goldt alleen voor voertuigen en mensen in dienst van de staat. Dus wanneer iemand werd ingehuurd om een verrichting te doen moest deze verrichting appart worden verzekerd. Denk aan burgerpersoneel op millitaire intendance voertuigen. Bij mijn weten is dit nog steeds op deze manier geregeld.