(...) Wel gelijk een paar vraagjes aan Lt.Col.Me.
Wie verkoopt wel goede motorjassen voor een vkr ? Of is er bij Damen al het e.e.a. verbeterd ?
Er zijn inmiddels wel verbeterde motorjassen op de markt. Aangezien ikzelf geen tweewielerbewijs heb, zou ik zo niet durven zeggen of Damen dit ook (al) heeft. Overigens ben ik wel van mening dat motorjassen voor verkeersregelaars op de grens van het toelaatbare is. Verkeer regelen vanaf een motorfiets is immers niet toegestaan, en met een goedgekeurde VKR-motorjas wordt het wel heel makkelijk gemaakt om deze regel te overtreden. Het beste zou het zijn om op de motor niet als zodanig herkenbaar te zijn, en bij afstappen de jas of hes aan te trekken. Maar ik snap ook dat dit niet helemaal werkbaar is, dus tja, het blijft moeilijk
Mag aansnoering niet op de armen ? Ken de motorjassen voor de vkr niet anders namelijk.
Tja, aansnoering is net zoiets als drukknopen. Mag het wel? En moet het dan in dezelfde kleur? De regelgeving heeft niet voorzien in praktische zaken zoals de aanwezigheid van drukknopen, aansnoeringen of een fabrikantenlogo'tje. Naar mijn mening zou het "in de geest" van de regelgeving moeten zijn, en dan zijn aansnoeringen en knopen en dergelijke natuurlijk geen probleem, tenzij door de aansnoeringen de gele mouw of de reflectie niet meer zichtbaar zou zijn. En dat is natuurlijk niet aan de hand.
Waar moet men de rist aan de voorzijde dan plaatsen ? Meer in het midden soms ?
De reflecterende banden mogen niet onderbroken worden, en bij de jas op het filmpje gebeurt dat zeer duidelijk wel. Dat is gemakkelijk op te lossen door er een stormflap overheen te laten vallen, zodat de hele rits niet meer zichtbaar is. Een tussenoplossing met een soort half weggevallen rits zoals je op enkele jassen nog wel eens ziet mag formeel dus niet, maar dat is nogal eens op het randje.