Zo een stom idee is dat nog niet. Dan zou je wat moeten veranderen in de regel-wetgeving. Dat zou inhouden dat je VKR functioneel juridisch\verzekerd ingedekt bent, ook buiten je effectieve diensturen. Dus kom je privé bij een incident uit kun je helpen en toch verzekerd zijn. Je zou die melding dan via 8844 kunnen doorgeven of als de politie zelf TP komt. Er zou dan een landelijke lijst van alle VKR's moeten bestaan met hun pasnr. enz..
Nu moet ik eerst de baas bellen en is het akkoord (meestal wel, zoals laatst in Maastricht) dan ben ik pas juridisch gedekt. Zou de baas geen akkoord geven dan doe ik ook niks.
Hoe zou dat bij politie zijn? Zijn die prive ook als flik verzekerd als ze iets doen doen?
Of de politie ten alle tijde verzekerd is, weet ik niet. Er wordt volgens mij wel verwacht dat ze altijd handelend optreden, ook in hun vrije tijd. Ik weet eigenlijk niet of een politieman/vrouw in vrije tijd ook zijn politie ID bij zich heeft om zich kenbaar te kunnen maken. Ik heb mijn aanstellingspas verleden weer mogen ontvangen en gelijk in mijn portemonnee gedaan. Heb ik dus nu altijd bij me.
Mijn baas is er niet direct voorstander van om bij ieder incident te gaan stoppen en helpen. Als ik dus stop en besluit te helpen, doe ik dat op eigen verantwoording. Zal dus ook niet snel mijn VKR hesje aantrekken, maar wel gewoon veiligheidsvest. Kan bij aankomst van politie altijd mijn hulp als VKR aanbieden en op zijn verantwoording dus dan optreden.
Veel liever zie ik dat wij als proffesionele VKR's gewoon kunnen starten met hulpverlenen/verkeerregelen, zonder risico van geen dekking door een verzekering.
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld