Maar dan is het wel een centrale beslissing.
Bij veel overheidsorganisaties is er inmiddels een centrale inkoopafdeling of één inkoopbeleid. Daarom valt mij dit inderdaad ook wel op als buitenstaander.
Maar brandweer Nederland is nog steeds verdeeld in 25 zelfstandige regio's die centraal per regio beslissen wat er vervangen en gekocht moet worden.
Net zoiets als dat bij de NAVO/NATO, alle aangesloten landen bepalen zelf wat ze kopen terwijl er wel als 1 organisatie naar buiten wordt getreden.
Het is maar net de grote die gewenst is, en groter en centraal geregeld is heel vaak niet beter en meestal achteraf gezien heel erg duur.
Voorbeeld C2000 is de brandweer en ambulancedienst door de strot geduwd door de centrale overheid omdat het systeem te duur werd voor het politiebudget.
Hierdoor zit er functionaliteit in het systeem die voor de brandweer onnodig is maar erger is dat bepaalde functionaliteit niet voldoende functioneert of uitvalt op momenten dat je dat absoluut niet wilt, daarom hebben een aantal regio's al snel weer andere portofoons als de C2000 portofoons ingezet bij onderlinge ploegcommunicatie, omdat het vertrouwen van de mensen die van deze apparatuur gebruik moesten maken verdwenen was voor de onderlinge ploegcommunicatie.
De afschrijvingstermijn van die apparatuur nadert nu zijn afschrijvingstermijn, volgens mij dat het juiste moment om te zien naar apparatuur die meer functioneel en beter geschikt is om de problemen die de brandweer heeft ondervonden bij de huidige apparatuur op gelost te krijgen.
En dat bepaalde regio's nu nog niet mee doen wil niet zeggen dat brandweer Nederland niet overgaat naar 1 type portofoon voor de onderlinge ploegcommunicatie alleen de regio's die nu meedoen hebben allemaal dezelfde zend- en ontvangstproblemen ondervonden met de C2000 in DMO.
Naast de buitenshuis dekkingsproblemen die in bepaalde veiligheidsregio´s er ook waren in de TMO, en waar pas afgelopen paar jaar wat aan is gedaan door plaatsing van extra C2000 masten.
Terwijl C2000 al 7 jaar in gebruik is.