www.portogewoon.nl - "Campagne Portogewoon: ‘Ken jij je porto?"

Auteur Topic: www.portogewoon.nl - "Campagne Portogewoon: ‘Ken jij je porto?"  (gelezen 15320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2012, 20:48:36
Laten we eens beginnen met allemaal het NATO-alfabet te beheersen...want wat ik dagelijks over de porto hoor is soms om te huilen. En het simpele beginsel dat alleen een GMC, meldkamer, een bericht / conversatie sluit.  ;D



A = alfa
B = bravo
C = charlie
D = delta
E = echo
F = foxtrot
G = golf
H = hotel
I = india
J = juliett
K = kilo
L = lima
M = mike
N = november
O = oscar
P = papa
Q = quebec
R = romeo
S = sierra
T = tango
U = uniform
V = victor
W = whiskey
X = x-ray
Y = yankee
Z = zulu


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2012, 20:50:18
... En het simpele beginsel dat alleen een GMC, meldkamer, een bericht / conversatie sluit.

Amen!
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2012, 21:53:07
En het simpele beginsel dat alleen een GMC, meldkamer, een bericht / conversatie sluit.  ;D
Diegene die de conversatie start is toch ook diegene die sluit? Teminste zo is het mij altijd geleerd, al is het wel zo dat bij
ons op het meldkamer kanaal de meldkamer de conversatie opent. Op het districts kanaal hebben sommige nauwelijks van
enige procedure gehoort lijkt het wel. Worden soms bijna complete proza's verteld  :o :o. Tevens is het ook wel handig om
je portonr of roepnr te onthouden. Erg leuk als die word geroepen maar niemand reageert omdat het nummer niet is onthouden :-\
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2012, 21:57:41
Degene die sluit is altijd de meldkamer. Ongeacht wie de conversatie gestart heeft.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2012, 21:58:24
Degene die sluit is altijd de meldkamer. Ongeacht wie de conversatie gestart heeft.
Duidelijk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2012, 22:10:12
Maar, Customs, een kleine nuance; tegenwoordig, met gespreksgroepen, aparte kanalen etc, zijn de basisprincipes naar de achtergrond verdwenen. Immers, beetje grappen en grollen / wissewasjes delen over een bepaald kanaal kan best, als je precies weet welke eenheden meeluisteren, een beperkt aantal dus. Maar bij een wat groter incident, ben ik van mening, dat je een bepaalde portodiscipline moet handhaven. Voor iedereen wel zo duidelijk. Het voorkomt vooral vergissingen, het nato-alfabet geeft geen ruimte voor verkeerde woorden, de klanken en uitspraken zijn duidelijk voor iedereen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2012, 22:20:43
Maar, Customs, een kleine nuance; tegenwoordig, met gespreksgroepen, aparte kanalen etc, zijn de basisprincipes naar de achtergrond verdwenen. Immers, beetje grappen en grollen / wissewasjes delen over een bepaald kanaal kan best, als je precies weet welke eenheden meeluisteren, een beperkt aantal dus. Maar bij een wat groter incident, ben ik van mening, dat je een bepaalde portodiscipline moet handhaven. Voor iedereen wel zo duidelijk. Het voorkomt vooral vergissingen, het nato-alfabet geeft geen ruimte voor verkeerde woorden, de klanken en uitspraken zijn duidelijk voor iedereen.
Het nato dat is zeker duidelijk, als je alleen een letter noem dan kan het door de spreker op een bepaalde manier gezonden worden dat het iets anders lijkt. Maar ook de ontvanger kan in een omgeving staan waardoor het onduidelijk door komt. En tuurlijk een grapje etc moet kunnen, maar voor de lange gesprekken is er ook een bel/trunk functie tussen de porto's waardoor het kanaal zelf beschikbaar blijft voor de overige eenheden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2012, 14:52:57
We beginnen zo langzamerhand richting de start datum te lopen, merken er al mensen dat er iets
aan zit te komen?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2012, 15:44:57
maar voor de lange gesprekken is er ook een bel/trunk functie tussen de porto's waardoor het kanaal zelf beschikbaar blijft voor de overige eenheden.
Gezien de belasting die dat heeft op de bandbreedte is deze functie voor heel veel porto's uitgeschakeld.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2012, 15:37:49
Verbetertraject C2000 actueel

Educatieve campagne ‘Portogewoon’
Op 15 februari 2012 wordt de multidisciplinair ontwikkelde educatieve campagne ’Portogewoon’ gelanceerd. De campagne is bedoeld als opmaat naar de implementatie van verbeteringen op het terrein van  techniek en beheer en vooral het opleiden en oefenen van alle eindgebruikers. Naast uitleg over de werking van het communicatienetwerk geeft de campagne in heldere taal antwoord op een viertal kernvragen voor beter portofoongebruik. Ambulancezorg Nederland heeft actief bijgedragen aan de totstandkoming van deze campagne. Binnenkort ontvangen alle RAV-en campagnemateriaal inclusief een brief met meer informatie. Bezoek vanaf 15 februari www.portogewoon.nl

Pilot e-learning ‘TetraSim’
Voor het opleiden en trainen van eindgebruikers C2000 zijn verschillende e-learning modules beschikbaar. Binnen de politiekolom loopt momenteel een pilot met een zogenaamde ‘class-room training’ van de firma TetraSim, waarbij meerdere gebruikers onder leiding van een instructeur diverse oefeningen in portofoongebruik doorlopen. Vanuit de multidisciplinaire werkgroep ‘Opleiden en Oefenen C2000’, waarin ook de Academie voor Ambulancezorg participeert, is aan Ambulancezorg Nederland en de KMAR gevraagd om deel te nemen aan een tweede pilot die in februari start.  Deze pilot omvat een andere module, een zogenaamde ‘web-based training’, waarbij de cursisten vanaf elke PC kunnen inloggen in de trainingsomgeving. Namens Ambulancezorg Nederland nemen UMCG Ambulancezorg en RAV Haaglanden deel.  Er wordt hard aan gewerkt om eind 2012 definitieve opleidingsproducten te kunnen aanbieden.

Verbeterplan C2000 Ambulancezorg Nederland
Uit de tussenevaluatie (eind 2011) van het C2000 verbetertraject bleek al dat de meeste RAV-en actief bezig zijn de verbetervoorstellen in hun eigen regio te implementeren. In het landelijke overleg van de C2000 experts ambulancezorg en ook in de werkgroep ‘Verbindingsschema’s C2000’ zijn enkele aanvullingen op de notitie ‘C2000 en spoedeisende medische hulpverlening’ besproken. Deze worden op dit moment verder uitgewerkt en beschreven.  Naar verwachting kan ambulancezorg de verbeteringen in het tweede kwartaal van 2012 landelijk implementeren. In de zomer van 2012 volgt opnieuw een evaluatie.

Voor meer informatie over het C2000 Verbetertraject van Ambulancezorg Nederland kan men contact opnemen met projectleider Roger Weimar: 06 1020 85 75 of r.weimar@ambulancezorg.nl
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/2781/verbetertraject-c2000-actueel.html