De uitdaging van elk project op dit gebied is dat je vrijwilligers de goede dingen wil laten doen, en wilt voorkomen dat er (OEI-acties) ongewenst eigen initiatief onstaat.
Op slechts een enkele voorbeeld na, worden er nog geen specifieke AED-Alert, AED-Locater, Hartveilig Wonen, of Burgeralert trainingen verzorgt.
Ook is vaak nog niets geregeld om feedback van het ambulanceteam op een goede wijze terug te koppelen aan de betrokken vrijwilligers.. En dit forum is daar denk ik ook niet het medium voor.
Dat kan je dus de individuele vrijwilliger niet verwijten. Als een vrijwilliger oprecht zijn best doet, om het ambulanceteam zijn werk te laten doen, moet je dergelijke vrijwilligers niet wegzetten als ongeleid projectielen. (Ja, er zijn ook echte ongeleid projectielen), echter ik denk dat dat niet het geval is van het voorbeeld van Ambukampen. Hoog uit iemand die net even te veel zijn best deed.
Vrijwilligers vinden, en houden, boeien, en zorgen dat ze in alle omstandigheden de goede dingen doen, is niet iets simpels. Daarnaast behoren vrijwilligers naar mijn mening allereerst een compliment te krijgen dat ze zich willen inzetten voor hun mede burgers in de stad, wijk en/of dorp. De feedback van ambulancediensten is daarbij enorm waardevol en zou ook geborgd moeten zijn in elk project.
In veel regio's is nog nauwelijks iets geregeld, vaak zijn gemeenten niet bereid met geld over de brug te komen, en zit iedereen op elkaar te wachten. En dat is vaak jammer, maar ook heel vaak onnodig.