Hardhandige aanhouding ??

Auteur Topic: Hardhandige aanhouding ??  (gelezen 2285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Gepost op: 9 juli 2009, 21:53:31
Ik kwam het volgende bericht tegen op www.brandongevallen.nl en was benieuwd of dit soort tafrelen bij andere agenten ook wel is voorgevallen. Hoe wordt er verder gehandeld?  Gaat het onder door een anders korps gebeuren zoals dat ook bij ongevallen gaat als er bijv. een dienstauto bij betrokken is ? en wat vinden jullie van het verhaal ..?  ;)

Politie brak mijn been en sleurde mijn hoofd over de grond

ALBLASSERDAM - De 21-jarige Fabian de Jong uit Alblasserdam ligt sinds afgelopen zondag met een gebroken been en een toegetakeld bovenlichaam in het ziekenhuis. Volgens Fabian is hij slachtoffer geworden van buitensporig en zinloos geweld van de politie. Volgens de politie was de man bij zijn aanhouding zo agressief dat er noodzaak was om geweld te gebruiken.

Door Peter Stam
In het persbericht van de politie staat dat agenten in de nacht van zaterdag op zondag een melding kregen dat een spiegel van een auto in de Molenstraat in Kinderdijk was vernield. Toen zij een jongen wilde aanhouden werden de agenten naar eigen zeggen gehinderd door een 21-jarige man uit Alblasserdam. Hij zou meerdere keren gemaand zijn te stoppen. Even later ging hij volgens de politie in de dienstauto zitten waarop de agenten hem wilden aanhouden. Volgens het politiebericht ging dit als volgt: “Hierbij verzette hij zich hevig waardoor één van de agenten zich genoodzaakt zag pepperspay te gebruiken. Ook hierna bleef de jongen zich verzetten en een aantal andere jongeren probeerde de aanhouding te belemmeren. Een burger kwam de agenten te hulp bij de aanhouding. Na de uiteindelijke arrestatie bleek dat het been van de jongen was gebroken.''

Vanuit het ziekenhuisbed vertelt Fabian, aangevuld door zijn vriendin Mirjam de Vries (21), zijn versie van het verhaal en dat blijkt op weinig punten overeen te komen met het politiebericht. “We kwamen rond half drie uit discotheek Exciting in Kinderdijk. Mirjam had een lekke band dus we moesten lopen. Voor ons liep een groep jongeren, wij hoorden daar niet bij. Op een gegeven moment liep iemand een spiegel van een auto. Een buurtbewoner die dit zag kwam naar buiten en belde de politie. Wij liepen gewoon door, maar toen de politie kwam wilde ik toch even kijken. Ik liep terug, maar werd weggeduwd door een agent. Direct daarna spoot een politievrouw pepperspray in mijn ogen. Ik werd op de grond gegooid en één van die agenten sprong bovenop me. Ik hoorde een knak en voelde mijn been niet meer. Ik schreeuwde dat ik mijn been niet voelde en dat ze moesten stoppen. Ze gingen gewoon door en boeiden me. Ik moest me ze meelopen maar dat lukte natuurlijk niet. Elke keer zakte ik weer in elkaar want op een gebroken been kun je niet lopen.''

Gebroken dijbeen
“Ik moest met alle geweld mee. Ze trokken me aan m'n haren en sleurden me geboeid, met een gebroken bovenbeen en pepperspray in m'n gezicht over mijn hoofd, over de grond. Bij m'n slaap, oor, lip en borst zitten flinke wonden. Pas na acht meter stopten ze met slepen en werd een ambulance gebeld." Mirjam vertelt verder: “Ik hoorde mijn vriend schreeuwen, maar kon niet dichterbij komen. Ik werd elke keer weggeduwd en op de grond gegooid door de politie. Pas toen Fabian in de ambulance lag kwam er een agent uit Alblasserdam die me herkende en me ook naar de ambulance bracht." In het ziekenhuis bleek dat Fabian's dijbeen totaal was afgebroken. Op de operatiekamer is het been met pinnen vastgezet. Het duurt volgens de arts drie tot acht maanden voordat de man weer kan lopen.

Grof geweld
“Normaal duurt het herstel twee maanden, maar volgens de chirurg duurt het nu veel langer omdat ik perse moest staan van de politie. Hierdoor zijn de twee botten naast elkaar gaan steken. Ook vertelde de chirurg dat het met grof geweld is gebroken omdat je een bovenbeen niet zomaar breekt'', treurt Fabian. Zijn vriendin Mirjam vertelt de gevolgen van de breuk: “We zouden over twee weken op vakantie gaan. Dat gaat niet door. Ook kan Fabian voorlopig niet werken en is hij vijf maanden aan het revalideren. We hebben slachtofferhulp ingeschakeld voor het vervolg." Afgelopen maandag zijn er twee agenten bij Fabian in het ziekenhuis geweest om de zaak te onderzoeken. Dit is echter mislukt. “Toen ik mijn verhaal vertelde werd ik telkens onderbroken. Ik zei dat ze pepperspray in mijn gezicht hadden gespoten. In plaats dat ik verder kon vertellen bleven ze volhouden dat dit was omdat ik agressief was. Bij alles wat ik zei verdraaiden ze mijn woorden. De politie wilde gewoon haar eigen verhaal horen en niet dat van mij. En het was ook al raar dat er verder niemand bij mocht zijn. Ik heb ze dus gezegd dat ze weg moesten gaan", aldus Fabian. Zijn vader is er nog steeds van ondersteboven: “Moet je kijken hoe hij is toegetakeld. Hij heeft niet eens gevochten en dan zie je er zo uit. We gaan in elk geval aangifte van mishandeling doen.''

'Uiterst vervelend'
Politiewoordvoerster Wilma Noordergraaf laat weten dat de politie het uiterst vervelend vindt dat er iemand gewond is geraakt bij de aanhoudingen. Ze nuanceert het voorval als volgt: "Buurtbewoners in de Molenstraat doen diverse meldingen van overlast en vernieling door een groep uitgaande jongeren. Nadat de politie daarvoor is gewaarschuwd willen de betrokken politieagenten op professionele en daadkrachtige wijze orde op zaken stellen en de rust laten weerkeren. Daarbij worden zij ernstig gehinderd in hun werk. Dat is zeer kwalijk en ontoelaatbaar. Het is uiterst vervelend dat er iemand gewond is geraakt bij deze aanhouding. Vanwege de situatie tijdens de aanhouding zal de feitelijke situatie, net als in vergelijkbare gevallen, worden onderzocht middels een gebruikelijk intern feitenonderzoek. Zowel de rol van de politie als de rol van de betrokkenen bij dit incident wordt daarin onderzocht."

 



Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2009, 22:14:55
Leuk relaas van die jongen:

Citaat
Wij liepen gewoon door, maar toen de politie kwam wilde ik toch even kijken. Ik liep terug, maar werd weggeduwd door een agent. Direct daarna spoot een politievrouw pepperspray in mijn ogen.

Naar mijn idee verzwijgt hij iets tussen 'terug,' en 'maar werd weggeduwd'.

Wel ben ik een voorstander van een onderzoek. Voor zover ik weet wordt dit intern onderzocht. Echter is het interne onderzoek echt niet een club dat de hand boven het hoofd van de collega's houdt. Volgens mij doet in ernstige gevallen de Rijksrecherche dan onderzoek.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2009, 23:17:30
Zie ik daar een feyenoord logo op zijn broek? Zou dat een reden kunnen zijn voor zijn letsel CQ aanhouding :P


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2009, 23:27:14
idd voer voor het BIO.... Voor de rest.... ik ga er niet eens woorden aan vuil maken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Boatin

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2009, 00:56:17
Verhalen van 2 kanten, die fabian zal ook gerust een slok op hebben gehad en ook niet alles eerlijk vertellen want er missen gewoon stukken. Dat er een burger heeft geholpen bij de aanhouding is dan wel weer top O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2009, 01:24:57
idd voer voor het BIO.... Voor de rest.... ik ga er niet eens woorden aan vuil maken...

Lijkt mij het ook het enige goede antwoord  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2009, 08:28:47
Ieder verhaal heeft 2 kanten. ;)
Er zal naar mijn mening ongetwijfeld een {goede} reden geweest zijn
waarom er zo is opgetreden door de politie. O0
Het intern onderzoek zal het uitwijzen. :)
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2009, 08:38:33
Het verhaal heeft inderdaad 2 kanten.
Feit blijft wel dat deze jongen met toch zware verwondingen na een aanhouding van de politie in het ziekenhuis ligt. Dat valt niet te ontkennen. Dan vraag je je wel af had dat niet anders gekund? Een onafhankelijk onderzoek lijkt me dus wel op zijn plaats, zodat inderdaad de 2 kanten van het verhaal volledig tot zijn recht komen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2009, 09:55:21
Feit blijft wel dat deze jongen met toch zware verwondingen na een aanhouding van de politie in het ziekenhuis ligt. Dat valt niet te ontkennen.

Volgens mij is dat geen feit. Misschien heeft hij al een klap gehad voordat de politie erbij was? Ik heb geen idee, was er niet bij.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2009, 13:27:18
Volgens mij is dat geen feit. Misschien heeft hij al een klap gehad voordat de politie erbij was? Ik heb geen idee, was er niet bij.

Maar ik denk niet dat hij al met een gebroken been rond liep  ::)
Verder is het weinig zinvol om hierop in te gaan want ik ken de verhalen niet inhoudelijk... :|