Inzet F-16's bij politieachtervolging

Auteur Topic: Inzet F-16's bij politieachtervolging  (gelezen 9016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2012, 16:37:57
Ik vraag me wel serieus af hoe (en waarom) de politie de luchtverkeersleiding(?) voor ondersteuning heeft gevraagd.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2012, 16:55:34
Nou weet ik toevallig dat er onlangs is geoefent met een koppeling tussen de defensie communicatie en C2000, ten tijde van de grote oefening rond Assen. Ik betwijfel of deze oplossing turn-key aanwezig is, maar dat zou in deze gevallen wel de uitkomst bieden!

 :-X :-X :-X

Ja.
Dat biedt zeker uitkomst.
Als dat turn key aanwezig is.
Maar ja ... Defensie gebruikt zo veel communicatieapparatuur. Om dat allemaal te koppelen ...  98uiye
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2012, 17:11:57
(...) Maar ja ... Defensie gebruikt zo veel communicatieapparatuur. Om dat allemaal te koppelen ...  98uiye
Leve de FM4600!  :-X

Ik vraag me wel serieus af hoe (en waarom) de politie de luchtverkeersleiding(?) voor ondersteuning heeft gevraagd.
Het lijkt me in dit geval niet direct om een serieuze aanvraag te gaan, maar eerder om een gelukkig toeval waarbij de plaats, tijd en situatie perfect op elkaar aansloten.

My best guess: in het artikel wordt gesproken over een achtervolging die vlakbij het terrein van de vliegbasis is geëindigd. Het lijkt me niet ondenkbaar dat er een seintje is gegaan naar de beveiliging van het complex... stel je voor dat zo'n wakkere willie in een poging aan de politie te ontkomen over het hek van de basis klimt. Dan een belletje naar de verkeerstoren omdat de beveiliging spichtig rond rijdt op de basis en een helder licht in de toren die vervolgens het kwade met het goede weet te combineren en dus F-16's op overvallers wil afsturen. Een enthousiaste centralist bij de politie verder en de F-16's hangen in de lucht.
Soms zijn communicatiewegen ondoorgrondelijk  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2012, 17:14:22
My best guess: in het artikel wordt gesproken over een achtervolging die vlakbij het terrein van de vliegbasis is geëindigd. Het lijkt me niet ondenkbaar dat er een seintje is gegaan naar de beveiliging van het complex... stel je voor dat zo'n wakkere willie in een poging aan de politie te ontkomen over het hek van de basis klimt. Dan een belletje naar de verkeerstoren omdat de beveiliging spichtig rond rijdt op de basis en een helder licht in de toren die vervolgens het kwade met het goede weet te combineren en dus F-16's op overvallers wil afsturen. Een enthousiaste centralist bij de politie verder en de F-16's hangen in de lucht.
Soms zijn communicatiewegen ondoorgrondelijk  >:D

Klinkt plausibel! Haha
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2012, 22:50:11
Had iemand niet een tijdje geleden over dat de apache heli's maar in de achtervolging moesten gaan? Ik denk dat een boel mensen
het wel uit hun hoofd halen om te vluchten als ze een F-16 achter hun aan krijgen (ik ken nog geen auto die sneller is dan die, en er hebben
er genoeg geprobeerd).

Moet trouwens wel terug denken aan 2 incidenten waarbij apache heli's samen hebben gewerkt met de Kmar en politie (was geloof ik in Gilze en
Assen). En ik las dat er van defensie ook het een en ander mee deed dus daar kan de link makkelijk gelegd worden. En anders heeft misschien
de centrale in Nieuw-Milligem wat opgepikt van de politie heli en werd daar de 1 en 1 bij elkaar opgeteld.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2012, 23:19:03
Had iemand niet een tijdje geleden over dat de apache heli's maar in de achtervolging moesten gaan?
Ja
Leger inzetten bij arrestatie criminelen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2012, 15:09:42
Had iemand niet een tijdje geleden over dat de apache heli's maar in de achtervolging moesten gaan? Ik denk dat een boel mensen
het wel uit hun hoofd halen om te vluchten als ze een F-16 achter hun aan krijgen (ik ken nog geen auto die sneller is dan die, en er hebben
er genoeg geprobeerd). (...)
Vanmorgen in de plaatselijke krant alhier stond een artikel dat de F-16's op drie kilometer hoogte hebben gecirkeld op zoek naar betreffend persoon. Ofwel: als voortvluchtige zie je dat niet. Hooguit hoor je het, maar dat is dan weer niet gek pal naast een vliegbasis...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2012, 16:05:36
Defensie zegt er dit over. Met ook een eervolle vermelding voor de beveiliging O0

F-16’s helpen bij achtervolging
13 januari 2012, 10.32 uur

Twee gevechtsvliegtuigen van de Vliegbasis Volkel hebben gisteravond de politie in het Noord-Brabantse dorp Zeeland geholpen bij hun zoektocht naar een verdachte man. Ook een jeep van de luchtmachtbasis leverde ondersteuning. De politie had na een wilde achtervolging even daarvoor, 2 medeverdachten aangehouden.

Een surveillancewagen zag rond 20.00 uur in Odiliapeel een auto rijden met gestolen kentekenplaten. Nadat de agenten de inzittenden wilden controleren gingen die er met hoge snelheid vandoor. De verdachten reden zich uiteindelijk vast in een sloot vlakbij de vliegbasis, waarna het drietal uit de auto probeerde te vluchten. Dat lukte één van hen; de politie rekende de andere 2 in.

Samenwerking
Op het moment van de melding stonden de F-16’s klaar op de startbaan vanwege een andere missie. De toestellen zetten direct koers naar de gevraagde locatie om de politie bij te staan. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met een helikopter van het KLPD. Het militaire voertuig deed dienst om in de drassige grond een deel van het zoekgebied uit te kammen. De man werd niet gevonden, waarna de gevechtsvliegtuigen later op de avond hun eigenlijke missie vervolgden. Ook de terreinwagen keerde onverrichter zake terug naar de basis.

Bellen
De politie rekende de verdachte in de loop van de nacht alsnog in. Dat gebeurde na een melding van een burger, die de situatie niet vertrouwde toen de verdachte bij hem aanklopte om te mogen bellen.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/01/13/46192429/F_16_s_helpen_bij_achtervolging


Maar ja ... Defensie gebruikt zo veel communicatieapparatuur. Om dat allemaal te koppelen ...  98uiye

Ik kan me zo voorstellen dat het in dit geval via direct contact tussen politieheli en F16 is gegaan dmv luchtvaartkanalen. De heli kan dan doorgeefluik spelen naar de meldkamer via C2000. Dit op basis van het onderstreepte stukje tekst.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2012, 16:45:57
Ik kan me zo voorstellen dat het in dit geval via direct contact tussen politieheli en F16 is gegaan dmv luchtvaartkanalen. De heli kan dan doorgeefluik spelen naar de meldkamer via C2000. Dit op basis van het onderstreepte stukje tekst.
Hebben de F-16s ook de beschikking over radioapparatuur met civiele kanalen/frequenties? of de politieheli militaire?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2012, 20:57:46
Hebben de F-16s ook de beschikking over radioapparatuur met civiele kanalen/frequenties? of de politieheli militaire?
Om vliegtuigen te onderscheppen (QRA) moeten F16's ook verbinding kunnen maken met civiele vliegtuigen, dus ga ik er voor het gemak vanuit dat dat wel kan :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s