Beste Dave,
In tegenstelling dit voorgaande berichten kan ik je vertellen dat de opleiding tot operatie assistent een prima voorbereiding is op de geneeskunde opleiding. Zelf ben ik na mijn opleiding tot operatie assistent afgerond te hebben decentraal (dus buiten de loting om) toegelaten aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam.
Hoewel de opleiding in mijn geval ook "gewoon" 6 jaar duurt, kan ik je vertellen dat er wel degelijk vrijstellingen zijn. Persoonlijk heb ik vrijstelling van de zorgstage gekregen (Deze bleek bij de opleiding geneeskunde vreemd genoeg veel beperkter dan bij de opleiding tot operatieassistent) en tevens is mijn onderzoeksperiode ingekort van 21 naar 16 weken, omdat ook voor de opleiding tot operatie assistent gedurende een half jaar een scriptie gemaakt moet worden. Weliswaar op HBO niveau inderdaad, maar het telt wel degelijk mee. Daarnaast is er, in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, zeker overlap in kennis op het gebied van anatomie, fysiologie, pathologie, medicijnleer, maar ook op gebied van ethiek, sociale vaardigheden etc. Toegegeven, het zal de studie niet verkorten van 6 naar 3 jaar, maar het biedt wel degelijk een betere basis dan menigeen hier beweert.
Ik vrees echter dat ik je, ondanks mijn bovenstaande verhaal, nog steeds teleur moet stellen wat betreft de toelatingsmogelijkheid tot de studie. Hoewel mijn diploma operatieassistent wel degelijk de toegang tot de opleiding makkelijker heeft gemaakt, was ook ik wel reeds in het bezit van een VWO diploma. Ik raad je dan ook aan om inderdaad, zoals mijn voorganger hierboven schreef, contact te zoeken met een studieadviseur van een universiteit.
Met vriendelijke groet.