Ik heb al eens meerdere malen laten vallen dat uniformen tegenwoordig veel meer herkenbare bedrijfskleding zijn geworden. Alleen maar om naar buiten toe zeer herkenbaar te zijn voor welk bedrijf je werkt. Op zich prima, maar eigenlijk zou die herkenbaarheid er gewoon voor de Nederlandse burger moeten zijn. Die zou aan het uniform koeten zien, meteen moeten zien, dat zij met een beveiliger te maken hebben. Dat geeft een gevoel van veiliheid, en is het daar niet om te doen in eerste instantie? Lijkt mij wel?
In de tijd dat ik voor
Seceurop werkte liep ik in een donkerblauwe broek, lichtblauw overhemd en rode stropdas. Dat uniform, door de samenstelling van kleuren, was uitermate herkenbaar. Zo kwam ik eens, direct na mijn werk bij ons het winkelcentrum in lopen, nog in uniform om snel iets op te halen. Er was schijnbaar net iets voor gevallen en er liep redelijk veel politie ron.
Toen ik het winkelcentrum in liep kwam er meteen een oudere man naar mij toe met de woorden: Ze rende die kant op mijnheer en hij wees een bepaalde kant op.
Zo herkenbaar was het uniform dus (terwijl ik met het hele gebeuren dus niets te maken had) en eigenlijk zou je dat doel moeten willen nastreven?
Iedereen hetzelfde uniform aan, donkerblauwe broek, een wit/blauw/grijs overhemd erop en dan iets van een zwarte stropdas (indien gewenst) erop.
Wil je per se jezelf duidelijk afscheiden van politie etc, pak dan het uniform van securitas (broek en cobert) en combineer het met een grijs of blauw overhemd. Mooie zwarte (commando)trui erop voor de winter, klaar ben je. Beambtes pantalon met overhemd, surveillanten een worker polo of overhemd.
Het enige wat je zelf anders mag doen is je bedrijfslogo's erop zetten, of van mijn part achterop de rug van de buitenjas, en dan meteen in reflecterende letters voor de veiligheid, PRUTSER SECURITY of zo?
Rijkspolitie, gemeente politie en de wijkagent dragen ook allemaal hetzelfde, toch, met iets anders logo's?
Maak het uniform, uniform voor de gehele branch!!
Als ik kijk naar dat foeilelijke en idiote pakkie van Securitas met dat roze hemje, maar ook die rode polo indertijd voor de surveillanten, dat was/is een verschrikking. Alleen de broek, die grijze worker, was een verbetering. Dat vies gele overhemd van Securicor indertijd, dito met een sterretje.
Stop daar gewoon mee.
Als beveiligingsbedrijven zo hard werken om de gehele bedrijfstak naar een hoger, en serieuzer niveau te brengen, begin dan eens met die circus kleding af te schaffen. Zorg er dan, om te beginnen, eens voor dat mensen in 1 oogopslag de beveiliger herkennen en meteen serieus nemen door een net, herkenbaar en serieus uniform wat echt weer een uniform is!!
Bij sommige mis ik echt alleen de grote schoenen, de rode neus en ornaje pruik als ik zie hoe ze erbij lopen. Droevig!!